هنگامی که نام «قم» را میشنویم به یاد شهری دینی و مردمی پایبند به باورهای دینی میافتیم. شهری که مردم برای زیارت جمکران و دیگر جاهای دینی بسیار به آنجا سفر میکنند اما شاید کمتر کسی بداند که در این شهر پیش از اسلام هم از نگاه دینی بسیار با اهمیت بوده است.
در فصل هفتم کتاب تاریخ قم نوشتهی حسن بن محمد بن حسن قمی، آمده است که شواهدی نشان میدهد اسکندر مقدونی شهر قم را ویران کرده و پس از او قباد فرمانروای ساسانی به هنگامی که از ویرانهی این شهر میگذشته، آن را آباد کرد و بنا به همین نقل او، نام آن را قم گذاشته است.
مردم قم در دورهی پیش از اسلام، زرتشتی بودند و آتشکدههای بیشماری در این شهر و پیرامون آن وجود داشت. افزون بر مجوسیان، از زندگی یهودیان و مسیحیان باشنده ساکن در این شهر هم گزارش شده است.
قم پایگاه دادوستدهای فرهنگهای گوناگون است در خیابانهای این شهر همهی گروههای ایرانی را میبینیم. به سخنی دیگر یک ایران کوچک است. این شهر دینی بر پایهی منابع تاریخی یک آتشکدهی مرکزی داشته که به اسم آذراَناهید نامور بوده است، افزون بر اینکه در جمکران ۱۲ آتشکدهی دیگر داشتیم…
آنچه در بالا آمده بخشی از گزارش «رد پای زرتشتیان در قم » است که در رویهی زرتشتیان امرداد 400 چاپ شده است.
خوانندگان میتوانند برای دسترسی به هفتهنامهی امرداد افزونبر نمایندگیها و روزنامهفروشیها از راههای زیر نیز بهره ببرند:
لینک خرید اینترنتی شمارهی 400 امرداد
3 پاسخ
جالب بود چون خودم توی این شهر زندگی میکنم.ممنون
شهر کومه یا کومیندان (قم امروزی) هزارسال پیش از میلاد مسیح وجود داشته و دین مردم قم زردشتی و یهودیان و مسیحیان نیز دراین شهر زندگی میکردند فرامانروای قم یزدان فادار نام داشته قم از تمدنهای اولیه بشر است
قم باستان همان جمکران بوده محل مقدسی که چندین اتشکده داشته وتقدس ان به دوره اسلامی منتقل شده وقلی درویش ان قطب عصر اهن ایران است ویزدانفاذار به گفته تاریخ قم موبد زرتشتی زرتشتیان قم در منطقه اشتیان در اوایل دوره اسلامی که اعراب اشعری به قم میایند و ماجرای او وکار هایش وپیمان او با اشعریان وذکز روستاها وبناهای قم و درگیری وقتل وعام زرتشتیان قم در کتاب حسن قمی اومده ولی بیشتر اهمیت قم برای باستان شناسی دوره ماد است