لوگو امرداد

آبراه شهر تاریخی دارابگِرد مرمت می‌شود

طرح مرمت اضطراری پایه‌ستون آبراه شهر تاریخی داراب، از سوی میراث فرهنگی این شهرستان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس؛ داوود مرادی مسوول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان داراب در این باره گفت: در بخش دروازه شمالی شهر تاریخی دارابگرد، برجای مانده‌ی پایه‌ستون‌هایی وجود دارد که با توجه به یافته‌ها و پژوهش‌های انجام شده به نظر می‌رسد از روی پل، آب به  درون این شهر باستانی  هدایت می‌شده است.

وی ادامه داد: پایه‌ی پل‌ها در بخش بیرون از دیوار دارابگرد و درون خندق جای دارند و هم‌اکنون یکی از این پایه‌ها پابرجا و دیگر پایه‌ها در گذر سال‌ها ویران شده‌اند. از این‌رو برای جلوگیری از ویران شدن واپسین پایه‌ی پل، مرمت این اثر در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

مرادی افزود: طرح مرمت با اعتبار60 میلیون ریال و به منظور استوار بخشی ستون از تاریخ شنبه 23 آذرماه آغاز و پس  از 10 روز به پایان می‌رسد.

گفتنی است، شهر داربگِرد در فاصله‌ی 11 کیلومتری جنوب شهرستان داراب در استان فارس جای دارد. ورودی این شهر دارای چهار دروازه‌ی اصلی است و گرداگرد آن را دیوار سترگی به درازای شش کیلومتر جای گرفته است. پشت دیوار خندق بزرگی برای نگهبانی از شهر ساخته شده و در مرکز شهر و بلندترین بخش آن دو صخره‌ی بزرگ جدا  از هم وجود دارد که در بالای این صخره‌ی بزرگ، آثار کاخ منسوب به اردشیر بابکان دیده می‌شود. این شهر تاریخی به شماره 14 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

01

02

03

04

فرتورها از میراث فرهنگی فارس است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30