لوگو امرداد
آغاز هفته‌ی فرهنگ آلمان در آرامگاه حافظ

آزاداندیشی ویژگی مشترک حافظ و گوته

hafezgoteجشن دویستمین سالگرد تالیف کتاب «دیوان غربی شرقی» ولفگانگ فن گوته (1749 1832 م.)، سراینده و فیلسوف آلمانی، در شیراز برگزار شد. این جشن با آغاز هفته‌ی فرهنگ آلمان همزمان بود.

میشاییل کلور برتشولد، سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران، سخنران آغازین هفته‌ی فرهنگ آلمان بود. او در این آیین، که در آرامگاه حافظ برگزار شد، با خواندن بیتی از حافظ، برگزاری دویستمین سالگرد تالیف دیوان غربی – شرقی را جشنی میان دو ملت آلمان و ایران برشمرد و آن را موضوعی فراتر از مرزهای سیاسی و جغرافیایی قلمداد کرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کلور برتشولد با بازگویی این‌ نکته که حافظ در سده‌ی چهاردهم میلادی دنیایی شاعرانه از دوستی و عشق آفریده است، گفت: حافظ و گوته تنها ادیب و شاعر نیستند، بلکه آزاده هم به شمار می‌روند.
سفیر آلمان دور اندیشی و رواداری این دو شاعر را جهانی و فراگیر دانست و افزود: آن‌ها به جای مرزبندی‌های رایج، صخره‌های فرهنگی را شکافتند.
به گفته کلور برتشولد، آزاداندیشی، جایی برای ساختارهای تنگ تحمیلی نمی‌گذارد. نقطه‌ی پیوند حافظ و گوته هم همین توجه به آزاداندیشی است.
وی با پافشاری بر این‌ که گوته از کنار گذاشتن خودپسندی (:تکبر)، سختگیری و وسواس سخن می‌گفت، افزود: این دورجویی از خودرایی و سختگیری، ویژگی‌ مشترک مردم ایران و آلمان است.
سفیر آلمان تفاهم دو سویه را راه حل گذر از چالش‌های کنونی برشمرد و گفت: اندیشه‌ی گوته و آنچه از اندیشه حافظ می‌شناسیم، به ما می‌گویند که شرق و غرب دشمن یکدیگر نیستند.
وی در ادامه گفت: من به ویژه از شور و شوق شیرازی‌ها بسیار خوشحالم و از پیمان دوستی میان شهرهای شیراز و وایمار خرسندم. این پیمان دوستی در راستای ایده‌ی همزاد و دوقلو بودن این شهرهای فرهنگی است.
گوته خود را همزاد حافظ می‌پنداشت
حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز، نیز در آیین دویستمین سال تالیف دیوان غربی – شرقی با بازگویی این که شیراز در گذر زمان زادگاه فرهیختگان و بزرگانی بوده که آوازه‌ی جهانی دارند، گفت: شیراز شهر فلسفه، عشق، اندیشه، عرفان و معنویت است. او گفت: گوته خود را همزاد حافظ می‌پنداشت و اندیشه‌های عارفانه خود را در او می‌یافت. آنچه این دو شاعر بزرگ جهان را به هم پیوند داد خداباوری، انسان‌دوستی، عشق، صلح و مدارا است.
شهردار شیراز به این نکته نیز اشاره کرد که: همه‌ی ما به حافظ و گوته به خاطر آفرینش زیبایی ادبی، و به پاس آموختن حکمت، عشق و زندگی وامداریم. 
همچنین در این آیین که با باشندگی نمایندگانی از جامعه ادبی، دانشگاهی و هنری کشور آلمان برگزار شد، رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز به سخنرانی پرداخت. در ادامه برنامه‌های آغازین هفته فرهنگ آلمان، یک پرفورمنس (:هنر اجرا) توسط محسن حسینی، هنرمند ایرانی، با همراهی مروارید مهر در آرامگاه حافظ اجرا شد.
در نخستین شب از هفته‌ی فرهنگ آلمان، که با استقبال شهروندان شیرازی و فرهیختگان آلمانی همراه بود، کوارتتی (:چهارنوازی) با هنرنمایی هنرمندان شهر وایمار آلمان در تالار حافظ اجرا شد. در این کوارتت قطعاتی از دیمیتری شوستاکوویچ و 4 قطعه از لودویگ فن بتهوون اجرا شد.  
همچنین در ادامه‌ی برنامه‌های هفته‌ی فرهنگ آلمان، روز یکشنبه 12 آبان ماه جاری نشستی با باشندگی خانم دکتر انکه هلگا بوسه، استاد زبان و ادبیات آلمانی، در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد. این نشست ادبی پیرامون حافظ و گوته خواهد بود. 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27