لوگو امرداد
روز اشتاد ایزد از ماه مهر

سپیده‌دم آغاز ایاثرم گاه، برگزاری آیین واج‌یشت در تهران و یزد

واج‌یشت چهره ی ایاثرم گاه  در یزد و تهران برگزار می‌شودزرتشتیان تهران و یزد، اشتاد ایزد از ماه مهر، به پیشواز گهنبار ایاثرم‌ گاه، چهارمین چهره از گهنبار می‌روند.

آیین واج‌‌ یشت گهنبار ایاثرم گاه، روز اشتاد ایزد از ماه مهر در گاهشمار زرتشتی برابر با شنبه 20 مهرماه 1398 خورشیدی برگزار می‌شود.

موبدان پدرام سروش‌پور و مهراب وحیدی در آتشکده‌ی تهران و مهربان پولادی و کورش بلندی در آتشکده‌ی ورهرام یزد، همزمان در هنگام سپیده‌دم پیش از آغاز چهره‌‌ی گهنبار، در مکان سپندینه یشت‌خانه‌، اتاق مجاور نگهداری آتش آتشکده‌ی ورهرام، آیین یسناخوانی را برگزار می‌کنند.

زرتشتیان تهران از ساعت 6 بامداد و در یزد ساعت 5 بامداد در آتشکده‌ی محل زندگی گردهم می‌آیند و اوستاخوانی نخستین روز از گهنبار آغاز سرما را با موبدان هم آوا می‌شوند.

 واج‌ یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌ زرتشتی است که در شهرهای زرتشتی‌نشین به تایید انجمن موبدان در آتشکده‌ی ورهرام برگزار می‌شود. آتشکده‌ی اصلی هر شهر که نماد روشنایی در آن نگهداری می‌شود به آتش ورهرام نامور است.

گهنبار ایاثرم گاه یا گهنبار آغاز زمستان از 20 تا 24 مهرماه، برابر با اشتاد ایزد تا انارام ایزد در سالنمای زرتشتی برگزار می‌شود.  این گاه در باور سنتی زرتشتیان هنگامی است که پروردگار گیاهان و رستنی‌ها را آفریده است. گیاه همیشه سبز «مورد» به نماد این گاه بر روی سفره‌ی آیینی گذاشته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29