لوگو امرداد
در امرداد 416 چاپ شده است

احمدشاه مسعود و آرزوی همبستگی پارسی‌زبانان

امرداد 416«هفده سال پیش در هجدهم شهریور  1381 خورشیدی برابر با  نهم سپتامبر  2001 میلادی فرمانده احمد شاه مسعود، وزیر دفاع افغانستان و نامور به شیر پنجشیر در یک تازش ناجوانمردانه به‌دست دو تروریست تازی وابسته به القاعده کشته شد. یک سال پس از مرگش از سوی دولت حامد کرزای، فرنام (:لقب) «قهرمان ملی» گرفت و از این‌رو نهم سپتامبر در افغانستان تعطیل عمومی اعلام شد.

احمدشاه مسعود در یازده شهریور  1332 خورشیدی در روستای جنگلکِ پنجشیر در شمال کابل دیده به جهان گشود. پدرش سرهنگ دوست‌محمد از افسران ارتش افغانستان در روزگار فرمانروایی محمدظاهر شاه بود و مادرش دختر میرزا محمدهاشم‌خان نیز از یك خانواده‌ی نامدار و دانش‌آموخته و از بخش رخه پنجشیر بود.

مسعود آموزش‌های نخستین را در روستای جنگلک (که اکنون مرکز استان پنجشیر است) آغاز کرد و زمانی که پدرش برای ماموریت به استان هرات رفت، آموزش خود را در آنجا دنبال کرد و تا پایه‌ی دبیرستان در هرات…»
آنچه در بالا آمده بخش کوتاهی از نوشتاری با عنوان «احمدشاه مسعود و آرزوی همبستگی پارسی‌زبانان» است که به قلم شهرزاد مفرد نوشته شده و در رویه‌ی اندیشه‌ی امرداد 416 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد شماره 416

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28