لوگو امرداد

ثبت اختراع به نام مخترع جوان زرتشتی

ثبت اختراع به نام آناهیتا عبدشریف‌آبادی مخترع جوان زرتشتیاختراع با عنوان پوسته‌ی دوم با قابلیت بهینه‌سازی نور داخلی ساختمان با الهام از مکانیزم چشم مرکب حشرات به نام آناهیتا عبد شریف‌آبادی، مخترع جوان زرتشتی به ثبت رسید.

آناهیتا عبد شریف‌آبادی، نوآور جوان، زاده‌ی ششم اسفندماه سال 1371 دانشجوی دکتری رشته‌ی معماری دانشگاه آزاد، در گفت‌وگو با امرداد از انگیزه‌ی طرح و ثبت  اختراع پوسته‌ی دوم نمای ساختمان و کاربرد آن گفت. وی با بیان این نکته که ایده‌ی بهینه‌سازی نور داخلی ساختمان  برای کاهش مصرف انرژی فسیلی و منابع تجدیدناپذیر و در راستای توسعه‌ی پایدار، بر پایه‌ی بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک شکل گرفته است، افزود: یکی از بخشش‌هایی که خداوند در دسترس انسان‌ها قرار داده نور طبیعی است. به کار نبردن روشنایی طبیعی سبب به کارگیری نیروی برق می‌شود، که خود در بیشتر موارد دستاورد بهره‌گیری از نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی است. این روند به کاهش منابع طبیعی، افزایش آلودگی و پیامد‌های محیط زیستی می‌انجامد. نور طبیعی روز در میزان یادگیری انسان‌ها و سطح هوشیاری آن‌ها کارآمد است. پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که نابینایان نیز نور را دریافت می کنند. شوربختانه امروزه نور طبیعی مورد بی‌مهری قرار گرفته و به کارگیری چندانی از این بخشش آسمانی نمی‌شود. در این طرح پوسته‌ای متشکل از عدسی‌ها روی نمای بنا‌های ساخته شده قرار می‌گیرد. این نما با ترکیب عدسی‌ها ساخته می‌شود، فاصله‌ی عدسی‌ها به گونه‌ای هوشمند و با توجه به زمان از شبانه‌روز تنظیم  و نور داخلی بنا را تراز و برابر می‌کند.

مهندس عبد شریف‌آبادی از شکل‌گیری این نوآوری و فرآیند آن گفت: ایده‌پردازی این نوآوری از یک پرسش آغاز شد که چگونه می‌توانیم از نور طبیعی، این پیش‌کش ارزنده‌ای که رایگان در اختیارمان است، بیشترین بهره را ببریم. پیشبرد در طراحی این اختراع بدون راهنمایی‌های دلسوزانه‌ی استاد گرانقدر دکتر محمدرضا مثنوی امکان‌پذیر نبود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای مخترع شدن از کجا باید آغاز کرد؟ به امرداد گفت: مخترع شدن نیازمند طرح یک چالش است و تا دلواپسی راستین وجود نداشته باشد ایده شکل نمی‌گیرد. هر انسانی می‌تواند با پیگیری و تلاش دغدغه‌های ذهنی‌اش را با ارائه‌ی ایده‌ها پاسخ گوید، در این میان کسانی مخترع نام می‌گیرند که اختراعشان نو، دارای گام ابتکاری و کاربرد صنعتی باشد.

این مخترع جوان افزود: تا هنگامی که سند ثبت اختراع مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صادر نشود، اختراع هویت پیدا نمی‌کند. همه‌ی اختراع‌های ارزشمند و معتبرِ ثبت شده را می‌توان در تارنمای مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش جستجوی اختراعات پیدا کرد. اختراعی که کد ثبت و مدرک نداشته باشد فاقد ارزش و اعتبار است.

آناهیتا عبد شریف‌آبادی، نوآور زرتشتی با گروه عکس هفته‌نامه‌ی خبری-فرهنگی امرداد نیز همکاری می‌کند.

مهندس آناهیتا عبدشریف‌آبادی، مخترع جوان، دانشجوی دکترا رشته‌ی معماری

مهندس آناهیتا عبدشریف‌آبادی، مخترع جوان، دانشجوی دکترا رشته‌ی معماری

فرتور رسیده است.

 

 

0256

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

8 پاسخ

  1. درود و شادباش فراوان . نوع آوری کاربردی مناسبی است هم در نور و هم انرژی گرمایی مصرفی. دستمریزاد و خوشحالمان کردی همکیش

  2. درود. شادباش میگویم و آرزو دارم همیشه در پناه اهورامزدا باشی. باعث افتخار جامعه هستی

  3. شادباش بسیار و آرزوی پیروزی روزافزون برای همکار خوبمان در امرداد، آناهیتا عبد شریف آباد. امید که روزگار خوبی در پیش داشته باشد.

  4. با بهترین درودها ، این موفقیت به را به ایشان و خانواده گرامیشان شادباش میگویم و برایشان بهترین ها را ارزو دارم .

  5. شادباش
    به امید پیروزی روز افزون و فتح قله های آرزوهایتان

  6. با درود ، ممنون ميشوم كه بيشتر توضيح داده شود، أصلا متوجه نشدم، آيا واقعا كاربردي هست،

  7. شادباش و امید پیروزی های بیشتر برای همکیش عزیز و گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29