لوگو امرداد

کوه‌های مینیاتوری در مسیر ثبت جهانی

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری چابهارپس از جهانی شدن جنگل‌های هیرکانی ایران، پرونده ثبت جهانی کوه‌های مینیاتوری در چابهار برای درج در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جلال‌زایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به در این‌باره گفت: با توجه به اهمیت توسعه‌ی گردشگری در منطقه‌ی چابهار و کنارک در همایش ثبت آثار تاریخی که امسال در بندر انزلی برگزار شد، چشم‌انداز طبیعی روستای بریس در ۶۵ کیلومتری شرق چابهار، کوه‌های مینیاتوری و چشم‌انداز طبیعی و فرهنگی روستای گرگان نیکشهر در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی گفت: پس از ثبت ملی کوه‌های مینیاتوری، بر آنیم تا پرونده‌ی ثبت جهانی این کوه‌ها که در ایران بی‌مانند هستند را فراهم  کنیم. نمونه‌ی این کوه‌ها تنها در آمریکا وجود دارد  که آن هم از دید دیرینگی به کوه‌های مینیاتوری ایران نمی‌رسد.

کوه‌های مینیاتوری چابهار یا کوه‌های مریخی چابهار نام کوه‌هایی با ساختار و شکل ویژه در فاصله‌ی ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری پس از شهر چابهار، در مسیر گواتِر در سمت چپ جاده است که به شوند (:دلیل) ریخت، وضعیت فرسایش و گونه‌ی رسوبی خاص، همانند ناهمواری‌های سطح مریخ هستند. رسوب‌های آهکی برجای مانده‌ی بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این کوه‌ها است.

کوه‌های مینیاتوری استان سیستان و بلوچستان دچار هیچ دست‌خوردگی نشده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28