لوگو امرداد

بازسازی بخش‌هایی از ارگ کریمخانی آغاز شد

بازسازی بخش‌هایی از ارگ کریمخانی آغاز شدعملیات مرمت بخش‌هایی از سازه‌ی تاریخی ارگ کریم‌خان زند در شیراز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی این استان در این‌باره گفت: مرمت این سازه‌ی تاریخی روزگار زندیه با اعتباری بیش از سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی در بخش‌های سازه‌ی آجری بادگیرها، بازسازی آجرکاری و بندکشی برج‌های چهارگانه، جان‌پناهای بخش خارجی بام، اجرای کف فرش اتاق در گوشه‌ی جنوبی ارگ، سقف‌دار کردن حوض در گوشه‌ی جنوب باختری (:غربی) بام با بهره‌گیری از سازه‌ی موقت، به دست مرمت‌گران و متخصصان میراث فرهنگی فارس در دست انجام است.

این مقام مسوول به زمان اجرای پروژه نیز اشاره و یادآوری کرد: عملیات مرمت از 20 تیرماه 1398 خورشیدی آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه همین سال به پایان برسد.

بنابر این گزارش، در سه ماه آغاز سال 1398، در مجموع 234 هزار و 745 گردشگر داخلی و خارجی از این مکان تاریخی بازدید کرده‌اند.

گفتنی است، ارگ کریم‌خانی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازه‌ی برجای مانده از روزگار زندیه است که در سال 1180 مهی (:قمری) به دستور کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز ساخته شد و به عنوان مرکز حکومت وی و خاندان زندیه و همچنین محل سکونت آنان مورد بهره‌گیری قرار گرفت. این سازه‌ی ارزشمند در سال 1351 با شماره 918  در فهرست آثار ملی کشور  به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10