لوگو امرداد
در امرداد 413 چاپ شده است

همی‌راند تا خانِ آذرگشسب

p06413سازه‌های باستانی و جهانی تخت سلیمان که در فهرست یونسکو جای گرفته، در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی با وسعتی معادل 5/12 هکتار با دریاچه‌ای زیبا (چشمه‌ای جوشان و نیلگون) در بلندای 2200 متری به عنوان یکی از دستاوردهای تاریخی و برجسته‌ی کشور به شمار می‌آید. این ناحیه همان شهر پرآوازه‌ای است که برپایه‌ی نوشته‌های کهن، زادگاهِ پیامبر آریایی است و در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده؛ گیتانویسان تازی آن را «شیز» گفته‌اند، گذشته‌نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه همه‌ی این یادمان‌ها را تخت سلیمان می‌نامند. آب دریاچه‌ی سحرآمیز و زیبای تخت سلیمان درتمام فصول سال یکسان و دمای آن 21 درجه‌ی سانتیگراد است و انسان نمی‌تواند به ژرفای آن دست پیدا کند و در هر ثانیه 100 لیتر آب از آن خارج می‌شود. درازای آن 120 متر و پهنای آن 80 متر است.
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتار در پیوند با تخت سلیمان است به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ که با عنوان «همی‌راند تا خانِ آذرگشسب»در رویه‌ی تاریخ امرداد 413 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 413

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28