لوگو امرداد
در امرداد 413 چاپ شده است:

پیش به‌سوی پسماند صفر

p02413تولید پسماند از بزرگترین چالش‌های زندگی امروز انسان است که زیست‌بوم و در پی آن زندگی انسان را با خطر نابودی روبه‌رو می‌کند. در این میان تولید پسماندهای پلاستیکی که هیچ سازگاری‌ای با زیست‌بوم ندارند و گاه روند جذب آن‌ها در طبیعت سال‌ها و سده‌ها به درازا می‌کشد با پیشرفت فن‌آوری و صنعتی شدن زندگی گریبان زمین و زمینی‌ها را گرفته است.

داستان آسیب پسماندها با جداسازی زباله‌های خشک و تَر به پایان نمی‌رسد. شوربختانه ما در چرخه‌ی ناخوشایند تولید پسماند در برخی بخش‌ها به شوند (:سبب) نبود آگاهی همگانی و از دیگرسو و نبود فن‌آوری بهینه‌ی بازیافت، نه تنها از این قافله‌ی شوم جا نمانده‌ایم بلکه در جاهایی از دیگر کشورها پیشی گرفته‌ایم. ظرف‌های پلاستیکی یکبار مصرف مهمان ‌ناخوانده‌‌ی است که جای فرهنگ نیاکانی ما را در پاسداری از زیست‌بوم گرفته است و به زندگی ایرانیان راه یافته است.

آیه حمداوی که به گفته‌ی خودش از کودکی به زیست‌بوم و بهره‌مندی درست از آب، برق و همچنین آلوده کردن محیط پیرامون با زباله توجه داشت درباره‌ی کاهش پسماند به امرداد گفت: داستان به صفر رساندن پسماند را از تابستان گذشته آغاز کردم. شبی که با واژه ی پسماند صفر آشنا شدم تا بامداد بیدار ماندم و بسیار هم برآشفته بودم. برآشفته از اینکه چرا به ما یاد نداده‌اند که می‌توان بدون پسماند هم زندگی کرد. چرا نمی‌دانستیم تنها ۱۰ درصد از زباله‌ها در جهان بازیافت می‌شود و کسی نگفته بود که بسیاری از پسماندهای صنعت غذایی به‌هیچ‌روی بازیافت نمی‌شوند.

از آن شب دست به‌کار شدم و و اکنون نزدیک یک‌سال است که شیوه‌ی زندگی پسماند صفر را برگزیده‌ام. پسماند صفر بودن تنها نه به پلاستیک نیست و معنایی فراتر از آن دارد.

حسین اسماعیلی معاون بازرگانی شرکت هومان، تولید‌کننده‌‌ی شوینده‌های گیاهی با نشان تجاری «پاک ‌سیناس» هم در همین راستا در‌گفت‌و‌گو با امرداد درباره‌ی راه‌اندازی این پروژه گفت: «پاک ‌سیناس مجموعه‌ای دانشگاهی از دانشجویان دانشگاه تهران، امیرکبیر، تربیت‌مدرس و دیگر دانشگاه‌ها است که چندسالی است در زمینه‌ی شوینده‌ها کنش‌گری (:فعالیت) می‌کند. این گروه که دانش‌آموخته‌ی شیمی هستند در آغاز به فرمولازیسیونی به عنوان «شوینده‌های دوست‌دار محیط زیست» دست یافتند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی است با عنوان «پیش به سوی پسماند صفر» در گفت‌و‌گو با آیه حوداوی و حسین اسماعیلی پیرامون کاهش پسماند که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) امرداد شماره‌ی 413 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 413

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09