لوگو امرداد
در امرداد 412 چاپ شده است:

بررسی آموزش تاریخ در کتاب‌های درسی

p05412آموزش تاریخ در سامانه‌ی آموزشی کنونی از دبستان و در بخشی از کتاب مطالعات‌‌اجتماعی آغاز می‌شود. اشاره‌هایی کوتاه و کلی به تاریخ و فرهنگ ایران در کنار دیگر بخش‌ها با جستار (:موضوع) جغرافیا، تعلیمات‌مدنی و دیگر گفتمان‌ها. کتاب مطالعات‌اجتماعی در دوره‌های متوسطه‌ی یکم، پایه‌های هفتم، هشتم و نهم دنبال می‌شود.

شکل و درون‌مایه‌ی کتاب‌های تاریخ سامانه‌ی آموزشی کنونی نسبت به کتاب‌های نظام قدیم دگرگونی (:تحول) درخوری داشته‌اند. بهره‌گیری درست از رنگ و تصویر درپیوند با نوشته، فونت (شکل و اندازه قلم)، عکس و نقشه‌های وابسته از نگر (:نظر) شکلی و اشاره به ظرفیت‌ها و پشتوانه‌های فرهنگی و تاریخی ایران، از نگر درون‌مایه‌ای؛ از برتری‌های این کتاب‌ها هستند.

روی‌آوردن به تاریخ و فرهنگ ایران باستان از دیگر نکته‌های برجسته و برتری‌های کتاب‌های درسی تاریخ در نظام نوین آموزشی است. وارون سال‌های پیشین، پرهیز و محدودیتی برای آشنایی دانش‌آموزان با آموزه‌های فرهنگی روزگار باستان نیست یا درست‌تر اینکه کمتر وجود دارد! برای نمونه در رویه‌ی 14 کتاب تاریخ پایه‌ی دهم رشته‌ی علوم‌انسانی دانش‌آموزان با نام‌های درست ماه‌ها و همچنین نام‌های روزهای هرماه در گاه‌شماری ایرانی و اوستایی آشنا می‌شوند که آموزنده و ستودنی است.

کتاب‌های درسی تاریخ کنونی با داشتن چنین برتری‌های درخوری، کاستی‌ها و نادرستی‌هایی هم دارد.

در بخش تاریخ باستان با اینکه آگاهی‌های خوبی به دانش‌آموزان داده می‌شود، نادرستی‌های هم هست که بازنویسی آن‌ها بایسته است. برای نمونه در رویه‌ی 146 کتاب مطالعات‌اجتماعی پایه‌ی هفتم نگاره‌ای از یک زن ایلامی ‌در حال نخ‌ریسی آورده می‌شود و از عنوان سنگ‌نگاره برای آن بهره برده می‌شود. باآنکه باید بدانیم این نگاره بر روی قیر انجام شده و در دسته‌س لوح‌ها و ابزار باستانی ایلامی‌ ساخته‌شده از جنس قیر طبیعی است …

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌است با عنوان «بررسی آموزش تاریخ در کتاب‌های درسی» به خامه‌ی دکتر فرشید خدادادیان (دانش‌آموخته و پژوهشگر تاریخ) که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را می‌توانید در رویه‌ی پنجم (اندیشه) امرداد شماره‌ی 412 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 412

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29