لوگو امرداد
در امرداد 411 چاپ شده است

هتل تاج‌محل، رویایی که به انجام رسید

هتل تاج‌محل، رویایی که به انجام رسیدپیشرو، آرمان‌پرداز (:رویاپرداز)، پیشگو، شاید این گزاره‌ها برای ستودن چنین مرد شگفت‌انگیز، بادانش و بلندپایه‌ای که جای پایی استوار در نقشه‌ی کشورهای صنعتی‌شده‌ی جهان برجای گذشت، بس نباشند.

گرایش به داشتن آرمان از سال‌های بسیار جوانی در جمشیدجی نوسروانجی تاتا به‌خوبی شناخته شده بود. او در سوم مارس 1839 در شهری کوچک از گجرات به نام ناوساری زاده شد، وی نخستین فرزند و تنها پسر نوسر وانجی تاتا، فرنشین یک خانواده‌ی موبد پارسی بود.

به‌خودی‌خود این می‌توانست انگیزه‌ای  باشد تا نوسروانجی به خانواده‌ی موبدش بپیوندد ولی پسر جوان بی‌باکانه این آیین را شکست تا نخستین کسی از خانواده باشد که بازرگانی کند.

پیشگامی هوش جمشیدجی در کنار ملی‌گرایی، او را به این باور راهنمایی می‌کرد که میوه‌های پیروزی‌های بازرگانی‌اش می‌تواند کشور را توانمند کند و این دیدگاه او را به‌درستی بی‌همتا و یگانه کرده بود.

دیدگاه‌ها چنین است که هتل تاج‌محل جایگاهی ویژه در دل پایه‌گذارش دارد. برپایه‌ی آنچه گفته می‌شود ریشه‌ی پروژه‌ی تاج‌محل در داستانی ا‌ست که چون جمشیدجی هندی بود، به هتل راه نداده بودند. این کنش چنان زخم ژرفی بر دل جمشیدجی گذاشت که او برآن شد تا برای ساختن جایی به همان اندازه باشکوه برای همه‌ی هندی‌ها هزینه کند.

آنچه در بالا آمده است عنوان نوشتاری است با عنوان «هتل تاج‌محل، رویایی که به انجام رسید» به قلم جعفر سلمان‌نژاد، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 411 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 411

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28