لوگو امرداد
در امرداد 410 چاپ شده است

اوستاشناسی در اوج یا فرود؟

p07410بسیاری از پژوهندگان در درازای تاریخ ایران باستان سفری طولانی کرده‌اند که دستاورد آن گنجینه‌ای است از فرهنگ و دانش ایرانی-زرتشتی که امروزه در دسترس ایرانیان است.
وارون ایران بزرگ، زادگاه اشو زرتشت، در اروپا دست‌کم دویست سال است که آموزش و پژوهش در‌باره‌ی اندیشه و جهان‌بینی اشو زرتشت به‌گونه‌ی دانشی آغاز شده و امروز در دانشگاه‌ها جا افتاده است. آرمان اروپاییان از این آموزش و پژوهش پی‌بردن به ریشه و بن زبانی، فلسفی، فرهنگی و هستی‌شناسی خود است اما پژوهشگران ایرانی بسیاری نیز برای زنده نگه‌داشتن این آیین و فرهنگ کهن از سده‌ها و دهه‌های گذشته در این راه کوشیده‌اند. بیشتر پژوهشگران کنونی ایران در زمینه‌ی تاریخ ایران و آیین زرتشت از دیدگاه‌های دانشی و زبان‌شناسی استادانی مانند ابراهیم پورداوود، ذبیح بهروز، موبد رشید شهمردان و آفرینه‌های (:آثار) پژوهشگران پارسی مانند تاراپورولا، کانگا، مدی و هومباخ بهره‌مند شدند. ماندگاری آیین و آموزه‌های اَشو زرتشت وام‌دار نسک‌ها (:نسخه‌ها) و کتاب‌های پژوهندگانی است که با پشتوانه‌ی پربار تاریخی برای پایداری آن کوشیده‌اند. در این گزارش روند پژوهش‌‌های دین زرتشتی را از دیدگاه چند پژوهشگر زرتشتی که در این زمینه نوشتار و کتاب نوشته‌اند بررسی کرده‌ایم.
رویه‌ی زرتشتیان امرداد 410 در نوشتاری با عنوان «اوستاشناسی در اوج یا فرود؟» به دیدگاه کارشناسی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین (:رییس) انجمن موبدان تهران و دکتر اردشیر بهمردی در این موارد پرداخته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 410

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29