لوگو امرداد
بزرگداشت فردوسی از سوی موسسه پالیز فرهنگ و فرزانگی برگزار شد

کاشان، میزبان دوستداران فردوسی

همایش بزرگداشت فردوسی از سوی موسسه‌ی پالیز فرهنگ و فرزانگی روز پنجشنبه بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه در کاشان برگزار شد.

مسعود فرزانگان و نرگس حمزه‌ای بنیادگذاران موسسه پالیز فرهنگ و فرزانگی با خوشامدگویی و معرفی برنامه‌ها، آغازگر نشست بودند و نخستین برنامه، اجرای سرود گروهی بود که از سوی دختران دبستان «زهرای اطهر» برگزار شد.

پس از آن بابک سلامتی پژوهشگر شاهنامه درباره‌ی ارزش خواندن شاهنامه در این برهه از زمان سخن گفت. وی در سخن خود سه دلیل مهم را برای آن برشمرد: نخست آنکه استوره، تاریخ تکرارشونده است و ما می‌توانیم از تکرار تاریخ گذشتگان درس بگیریم. دوم آنکه شاهنامه با آنکه  یک کتاب ملی است اما در آن انسانیت بالاترین رتبه را دارد و بالاتر از ملیت قرار می‌گیرد و سوم آنکه شاهنامه نقشه‌ی گنج ما ایرانیان است و راه رسیدن به آرزوهایمان را از راه خرد به ما آموزش می‌دهد.

در بخش دیگر برنامه، چیستا سلامتی سروده‌ای از فریدون مشیری را اجرا کرد و پس از آن دکتر محمد علی دادخواه در آغاز سخن گفت: درست است که 25 اردیبهشت در تقویم ما روز بزرگداشت فردوسی است ولی از آنجا که این حماسه‌سرای بزرگ تاثیری شگرف در حفظ زبان و فرهنگ ایرانیان داشته است هر روز ما روز فردوسی است.

وی از ارزش شادی در روزگار کنونی سخن گفت و تاکید کرد: جهانیان به تازگی بیماری روان‌تنی را شناخته‌اند و سالیان سال پیش فردوسی در شاهنامه گفته است، «چو شادی بکاهد، بکاهد روان» یعنی اگر شادی نباشد بیماری‌های گوناگون همه‌گیر می‌‌شود.

دکتر دادخواه در بخش دیگری از سخنانش به روش زاده شدن رستم اشاره کرد که برای نخستین‌بار از شکاف پهلوی مادر به دنیا آمده است و روش سزارین چنین نبوده است بلکه به اهمیت نجات جان بچه اشاره داشته است.

استاد صائم شاعر نامدار کاشانی در بخش بعدی برنامه چکامه‌ای را که در وصف فردوسی سروده بود خواند و سپس فرهدخت و فرهمند فرزانگان داستان سهراب و و گردآفرید را نقالی کردند.

واپسین سخنران این نشست، موبد کورش نیکنام بود که با اشاره به داستان هوشنگ در شاهنامه به این نکته اشاره کرد که ایرانیان چون آتش را کشف کردند و بسیار برایشان ارزشمند بود برای آن سرپناهی ساختند تا با باد و باران خاموش نشود که آن را آتشکده نامیدند و زرتشتیان به عنوان میراث‌دار گذشتگان آتشکده‌ها را حفظ کردند تا از آتش پرستاری و نگهداری کنند و برخی از روی ناآگاهی تهمت آتش‌پرستی به زرتشتیان زدند.

وی همچنین از زرتشت و کوروش نام برد که همچون فردوسی نقش سترگی در فرهنگ این سرزمین داشته‌اند.

حافظ محمدزاده نونهال کاشانی با تار خود هنرنمایی کرد و پایان بخش برنامه سپاسگزاری از سخنرانان و همچنین کنشگران (:فعالان)  فرهنگی و ادبی کاشان بود که از سوی موسسه‌ی پالیز فرهنگ و فرزانگی یادبودی به آن‌ها پیشکش شد.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

 

فرتور از سارا طهرانی است .

1364

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28