لوگو امرداد

روز بزرگداشت فردوسی در شیراز برگزار شد

همایش سالیانه‌ی بزرگداشت فردوسی از سوی کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکیلان دادگستری استان فارس با همکاری هیات پهلوانی استان، انجمن ادبی کُهمَره و انجمن زبان پارسی دانشگاه فرهنگیان در شیراز برگزار شد.

به گزارش اَمرداد، شاخه‌ی فرهنگ و هنر کانون وکیلان دادگستری استان پارس با همکاری چند نهاد فرهنگی در روز پنج شنبه 26 اَردیبهشت‌ماه در تالار فرهنگیان شهید مطهری وابسته به آموزش و پرورش در خیابان همت جنوبی، یاد فرزانه‌ی توس را در شهر ادب و هنر و فرهنگ ایران‌زمین، شیراز پاس داشتند. در این همایش که با استقبال پر شور جوانان فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌وران شیرازی برگزار شد، جایگاه والای شاهنامه، اثر سِتُرگ فردوسی در جهان امروز از سوی سخنرانان واکاوی و بررسی شد.

بزرگداشتی برای فرزانه‌ی توس در شیراز

آغازگر برنامه‌ی بزرگداشت فردوسی با شاهنامه‌خوانی دوشیزه‌ی جوان شیرازی، مبینا خادم پیر بود که «با نام خداوند جان و خرد» سخنان اندیشه براَنگیز فرزانه‌ی توس را با خوانشی زیبا بیان کرد و مورد نگرش مهمانان و باشَندگان (:حاضران) قرار گرفت. پس از آن نماهنگی (:کلیپ) برای آگاهی‌رسانی بازنمود (:اعلام) برنامه‌های همایش پخش شد. همچنین مجری و سخنگوی همایش گزارش بازنمود برنامه‌ها را از سوی برگزارکنندگان به آگاهی همگان رساند. 

کورش دادار (طاهری) دبیر همایش و هَموند شاخه‌ی فرهنگ و هنر (گروه شاهنامه‌خوانی) کانون وکیلان دادگستری استان و شیراز نیز با خوشامدگویی به مهمانان، سخنان کوتاهی را درباره‌ی شاهنامه و ارزش والای آن و ارج نهادن پیر توس به موضوع خرد و خردورزی بیان کرد.

بخش دیگر همایش سالیانه‌ی بزرگداشت فردوسی، شاهنامه‌خوانی زیبای دخترک هشت ساله، آنوشا آروین بود که خوان چهارم شاهنامه را به زیبایی برای باشندگان خواند و مورد نگرش مهمانان قرار گرفت. آنوشای نوجوان این‌بار با پوشش بومی گیلانی به هنرنمایی پرداخت که نمایانگر همبستگی تیره‌های (:اقوام) ایرانی در درازای سده‌ها و هزاره‌های پر فراز و نشیب تاریخ کشور است.

خرد، بخش جدایی‌ناپذیر شاهنامه است

سخنرانی حمداله آصفی، پژوهشگر شاهنامه و هَموند گروه فرهنگ و هنر (شاهنامه خوانی) کانون وکیلان دادگستری استان، دیگر بخش همایش بزرگداشت فردوسی بود. دکتر آصفی با خوانشی دگرگون و نگاهی نو به واکاوی بخش‌هایی از شاهنامه پرداخته و چندین جستار را جداگانه بررسی کرد. وی درباره‌ی فَره یا فَر که ویژه‌ی ایرانیان است، سخنانی را بیان کرد و سپس به جایگاه خرد در شاهنامه و در منش پهلوان ملی ایرانیان، رستم دستان پرداخت و رستم و شاهنامه را سراسر خرد و فرزانگی دانست که پایه و بُنیاد اندیشه‌ی فردوسی را شکل می‌دهد.

خوشامدگویی ویژه‌ی پیشواز سخنران اصلی همایش، استاد جُنیدی از سوی ساینا شکیبا دختر خُردسال شیرازی که با غزل‌خوانی دیوان رازآمیز حافظ همراه بود، از دیگر بخش‌های همایش بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان شکرین پارسی بود که با زیبایی اجرا شده و آفرین‌باد مهمانان را نیز به دنبال داشت.

نقالی، بخشی برای شناخت شاهنامه به نسل امروز

شاهنامه خوانی یا همان نقالی شاهنامه فردوسی یکی از بهترین و شادی افزاترین بخش‌های همایش بزرگداشت فردوسی بود که از سوی گروه آوای ایران به اجرا درآمد. نوازندگی این نقالی را مجید رمضانی بر دوش داشت و بهار ده‌بزرگی و پسر خُردسال امیرمحمد زارع (سیاوُش) و محمدحسین نعمتی از دیگر همکاران گروه آوای ایران بودند که با اجرای زیبای خود، فضای همایش را دگرگون کرد و مورد استقبال بسیار فراوان باشَندگان قرار گرفت.

پخش نماهنگی از کوشش‌های فرهنگی و شاهنامه‌خوانی شاخه‌ی فرهنگ و هنر کانون وکیلان دادگستری استان نیز، دیگر بخش همایش بود. پس از آن، علی نوروزی هَموند انجمن ادبی کُهمَره و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی و پژوهشگر ادبی به شناسایی (:معرفی) انجمن خود پرداخته و سپس جستارهایی از شاهنامه ی فردوسی را واکاوی کرده و نکاتی را درباره‌ی این اثر ارزشمند بیان داشت.

نمایش پهلوانی و آیینی، بخشی از شاهنامه و فرهنگ ایرانی است

مرشدخوانی پهلوانان، دیگر بخش این همایش بود که از سوی هیات پهلوانی و ورزشی استان پارس برگزار شد. ضرب‌آهنگ بسیار دلنشین نوازنده و مرشد و اجرای توانمند ورزشکار زورخانه‌ای و نمونه‌ی کشوری تا بدان جا بود که اشک‌های سراسر شور و شوق استاد فریدون جنیدی را به گفته‌ی خویش درآورد و فضا و شادی ویژه‌ای را به سالن همایش، بخشید.

ریشه ی بیشتر دانش های جهان، در ایران باستان بوده است

سخنرانی استاد فریدون جُنیدی، شاهنامه‌پژوه، نویسنده و مدیر بنیاد نیشابور تهران و مهمان ویژه‌ی برنامه، پایان‌بخش سخنرانی‌ها بود. استاد جنیدی با بیان اینکه، ریشه‌ی بیشتر دانش‌های جهان در ایران باستان بوده است، ولی ما همواره «آنچه که خود داشتیم را ز بیگانه تمنا می‌کنیم»، زیرا دانشگاه‌های امروز ما و استادان دانشگاه، شناخت و درک درستی از کشور ایران و فرهنگ شکوهمند آن نداشته و ندارند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ایرانیان نزدیک‌به 5000 سال پیش با دانش مثلثات آشنایی داشته و آن را کامل می شناختند».

این شاهنامه‌پژوه در دنباله‌ی سخنانش افزود: « در شاهنامه‌ی فردوسی نکته‌های رازآمیزی وجود دارد که تا کنون کسی به آن‌ها توجهی نکرده و نیاز به واکاوی و بررسی دارد تا بتوان با جهان دانش و فرهنگ سِتُرگ ایرانی آشنا شد و نیاکان خردمندمان را بهتر شناخت. من همواره کوشیده‌ام تا رازها و رمزهای شاهنامه و فرهنگ ایران را بررسی کرده و بیرون بکشم و به خامه (:قلم) بنگارم و در اختیار دوست‌داران فرهنگ ایرانی جای دهم».

شاهنامه، زنده کننده‌ی فرهنگ ایرانی است

پایه گذار بُنیاد فرهنگی نیشابور در پایان سخنان خود گفت: « بهتر است که هرچه زودتر از خواب بیدار شویم و آگاه. هرچند که رستاخیز فرهنگی و بیداری ایرانیان چندی است که رقم خورده و نشانه‌های آن کمابیش آشکار است، ولی باید به خویشتن خویش که همان فرهنگ ایرانی است برگردیم و بر نیاکان خردمندمان درود بفرستیم و بشناسیم و بر خود ببالیم. بی‌گمان شاهنامه، ارزشمندترین اثر دانشی جهان است تا به امروز که زنده کننده‌ی فرهنگ و تاریخ ایرانیان نیز، بوده است و هیچ اثری را یارای برابری با آن در جهان نمی‌توان شناخت و پیدا کرد. شاهنامه هویت ملی ایرانیان و شناسنامه‌ی بالنده‌ی آنان است که باید شناخت و آن را پاس داشت».

پایان‌بخش همایش سالیانه‌ی بزرگداشت فردوسی، سپاس‌گذاری از فرهنگ‌وران شاهنامه‌خوان کانون وکیلان دادگستری استان پارس و دادن پیشکش به آن‌ها بود.

 مجری همایش، صفاری (رشن) که با چکامه خوانی به استقبال سخنرانان می رفت

مجری همایش، صفاری (رشن) که با چکامه‌خوانی به استقبال سخنرانان می‌رفت

کورش دادار، دبیر همایش و هموند کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکیلان دادگستری پارس

کورش دادار، دبیر همایش و هموند کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکیلان دادگستری پارس

مجید رمضانی، نوازنده گروه آوای ایران

مجید رمضانی، نوازنده گروه آوای ایران

5

نقالی خوانی گروه آوای ایران که فضای برنامه را دگرگون کرد

6

مرشد خوانی پهلوانان از هیات پهلوانی ورزش استان پارس

مرشد خوانی پهلوانان از هیات پهلوانی ورزش استان پارس

پهلوان زورخانه ای از هیات پهلوانی ورزش استان که با اجرای زیبای خود همگان را به وجد آورد

پهلوان زورخانه ای از هیات پهلوانی ورزش استان که با اجرای زیبای خود همگان را به وجد آورد

8

شاهنامه خوانی آنوشا آروین که مورد استقبال باشندگان قرار گرفت

ساینا شکیبا با غزل حافظ به پیشواز استاد جنیدی رفت

ساینا شکیبا با غزل حافظ به پیشواز استاد جنیدی رفت

دکتر علی نوروزی از سوی انجمن ادبی کوهمره

دکتر علی نوروزی از سوی انجمن ادبی کوهمره

لوح تقدیر از سوی دبیر همایش به استاد جنیدی پیشکش شد

لوح تقدیر از سوی دبیر همایش به استاد جنیدی پیشکش شد

دکتر حمداله آصفی، که نکاتی را درباره شاهنامه بیان کرد

دکتر حمداله آصفی، که نکاتی را درباره شاهنامه بیان کرد

بانو مبینا خادم پیر، با خوانش سروده فردوسی آغازگر برنامه بود

بانو مبینا خادم پیر، با خوانش سروده فردوسی آغازگر برنامه بود

14

باشندگان در همایش که از گروه های گوناگون فرهنگی تا مردم فرهنگ دوست شیرازی بودند

استاد فریدون جنیدی، شاهنامه پژوه و نویسنده و مدیر بنیاد نیشابور تهران سخنانی را درباره فرهنگ ایرانی و شاهنامه بیان کرد

استاد فریدون جنیدی، شاهنامه پژوه و نویسنده و مدیر بنیاد نیشابور تهران سخنانی را درباره فرهنگ ایرانی و شاهنامه بیان کرد

16

نگاره یادبود گروه فرهنگی کانون وکیلان استان در کنار لوح‌های ارمغان

فرتور از سیاوش آریا است . 

1364

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با تشکر از سیاوش آریا،از جهت فرتوذهای قشنگ وتفسیر جالب از برنامه بزرگداشت فردوسی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28