لوگو امرداد
دیدنی‌های استان ایلام (2)

آبشارهای ایلام دست افشان در دل طبیعت

استان ایلام یکی از استان‌های ایران است که در باختر (:غرب) کشور جای گرفته است. این استان با گستره‌ای کوهستانی در شمال و دشت‌های گسترده در جنوب، دارای چشم‌اندازهای طبیعی، باستانی و تاریخی بسیاری است که کمابیش ناشناخته مانده است.

طبیعت ایلام سرشار از زیبایی‌ها و جاذبه‌های چشم‌نوازی است که نگاه هر بیننده‌ای را به سوی خود می‌کشد. آبشارهای ایلام بخشی از داشته‌های طبیعی این استان است که در دل طبیعتی دست‌نخورده هم‌نوا با موسیقی آب و باد، گیسو پریشان و دست افشان جلوه‌گری می‌کنند.

در دنباله معرفی چند آبشار ایلام آمده است. 

*با سپاس از همراهی روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام

برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان ایلام تارنمای امرداد را دنبال کنید.

آبشار آبتاف  در استان ایلام  و در مسیر میمه به پهله‌ی زرین‌آباد شهرستان دهلران جای دارد  

آبشار آبتاف

آبشار آبتاف در استان ایلام  و در مسیر میمه به پهله‌ی زرین‌آباد شهرستان دهلران و در منطقه‌ی آب‌هوایی زاگرس جای دارد.

پَهله شهری است در استان ایلام که مرکز بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران است و در 122 کیلومتری جنوب خاوری (:شرقی) شهر ایلام جای گرفته است. روستای زرآب نیز از توابع بخش زرین آباد است که در میانه‌ی دو منطقه شهری میمه و پهله زرین‌آباد قرار دارد.

گونه‌های گیاهان خوراکی، دارویی، صنعتی و درختان میوه و انواع درختان صمغی به فراوانی در این گستره‌ی زاگرسی یافت می‌شود که از این گونه‌ها می‌توان از درخت ون یا سقز، درختچه‌ی بادام، بوته کتیرا، گون و … نام برد. یکی از مهمترین پوشش‌های گیاهی این گستره درخت بلوط است که زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.همچنین انجیر کوهی، زالزالک، کنگر، گل نیلوفر، بلالیک (آلبالوی وحشی)، انواع سبزی‌های خوراکی مانند تربچه‌ی کوهی، تره، طوله و ده‌ها گونه‌ی گیاهی دیگر پوشش گیاهی گستره را در برگرفته است. 

آبشار چم‌آو با زیبایی خیره‌کننده در جنوب ایلام جای دارد  آب

آبشار چم‌او

آبشار چم‌او با زیبایی خیره‌کننده‌اش در جنوب باختری (:غرب) شهرستان ایلام جای دارد. این آبشار یکی از جاذبه‌‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌‌کشد.

 آبشار چم‌او در  ۱۸ کیلومتری ایلام به صالح‌آباد و میان روستای چم‌او و منطقه‌ی ماربره، جای گرفته است.

 چم‌او آبشاری بلند و پرآب است که از میان تخته سنگ‌‌ها به پایین سرازیر می‌شود. این آبشار که در امتداد رود زیبایی به همین نام جاری است، یکی از زیبایی‌‌های طبیعت بی‌مانند ایلام به شمار می‌رود. آب این آبشار پس از گذر از مسافتی کوتاه به رودخانه‌ی گُدارخوش، می‌‌ریزد.

 برای دسترسی به این آبشار زیبا، باید از ایلام به صالح‌آباد حرکت کرد و پس از گذشتن از تونلی بزرگ، راه  فرعی سمت راست جاده که نزدیک به ۱۵ کیلومتر است را پیمود تا به روستای چم‌او رسید. پیش از رسیدن به این روستا و در میان کوه‌‌های زیبای منطقه، آبشار چم‌او از ارتفاع بلندی به پایین سرازیر می‌‌شود که دسترسی به آن با یک پیاده رویِ نیم ساعته امکان پذیر است.

 در ادامه‌ی مسیر چم‌او و پس از گذشتن از روستا نیز آبشاری فصلی از فراز صخره‌ای هلالی شکل و بزرگ به پایین سرازیر می‌ شود که در فصل‌های پرآب سال چشم‌انداز شگفتی را پدید می‌‌آورد. این آبشارِ سه پله‌‌ای در فصل تابستان اندک‌اندک خشک می‌‌شود. 

چم‌او آبشاری بلند و پر آب است

چم‌او آبشاری بلند و پر آب است

آبشار سرطاف از جلوه‌های زیبای طبیعت ایلام است

آبشار سرطاف

آبشار سرطاف یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت در شهرستان ایلام است که در خاور روستای شهید کشوری و جنوب شهرستان ایلام  جای دارد. آبشار چند پله‌ای سرطاف محوطه‌ی گسترده‌ای را دربر می‌گیرد و در فصل‌های کم‌آب، خشک می‌شود. این آبشار یکی از گردشگاه‌های شهرستان ایلام به‌شمارمی‌رود و همواره بازدیدکنندگان بسیاری از دور و نزدیک از این منطقه دیدن می‌کنند.

آبشار سرطاف جلوه‌‌ای زیبا از طبیعت ایلام

آبشار سرطاف جلوه‌‌ای زیبا از طبیعت ایلام 

فرتور از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام است.

0256

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29