لوگو امرداد
27 فروردین‌ماه سالروز درگذشت خدمتگزار هازمان زرتشتی

موبد گشتاسب بلیوانی؛ مرد دین و مردم

27 اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت موبد گشتاسب بلیوانی، مرد دین و مردمصبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

                                                                       تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

 زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

                                                                 هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

هازمان(:جامعه) زرتشتی روز آسمان ایزد و فروردین‌ماه سال 1387 خورشیدی یکی از افراد سرشناس خود را از دست داد. گشتاسب بلیوانی، 27 فروردین‌ماه در حالی بدرود جهان گفت که تا واپسین لحظات در اندیشه‌ی خدمت به هازمان زرتشتی بود.

مسلمانان شریف‌آباد اردکان، آیین یادبودی را آدینه 30 فروردین‌ماه 1397 خورشیدی برگزار کردند در آیین یادبود روانشاد گشتاسب بلیوانی، فرماندار، وکیلی شهردار آن زمان، امیری شهردار پیشین، مسوول کل آموزش و پرورش وقت، فرنشین شورای شهر اردکان آن زمان، خبرنگار اطلاعات، صداوسیما، پزشکان و فرنشین بهداری وقت باشنده بودند. دکتر خسرو دبستانی نماینده‌ی پیشین زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی که در این مجلس باشنده بود، روانشاد بلیوانی را «مردِ دین» نامید.

روانشاد گشتاسب بلیوانی، موبد و فرنشین پیشین انجمن زرتشتیان شریف‌آباد، در سال 1334 خورشیدی در شریف‌آباد اردکان یزد، در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. دانش‌اندوزی ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در شریف‌آباد و اردکان به پایان رساند و به‌شوند (:دلیل) مهر بسیارش به دین، آیین و آداب زرتشتی در کنار پدرش، روانشاد رستم نوشیروان بلیوانی که فرنشین انجمن زرتشتیان وقف شریف‌آباد را بردوش داشت، به اداره‌ی انجمن و انجام کارهای دینی می‌کوشید و به موازات آن مدیریت نوشت‌افزاری با نام فردوسی را نیز بردوش داشت. روانشاد بلیوانی در زمان زندگانی پدر، چندین دوره به عنوان دبیر و هموند انجمن زرتشتیان شریف‌آباد انجام وظیفه کرد و تجربیاتی را به دست آورد.

وی پس از پذیرفته شدن در آزمون «موبدیاری» از فروردین‌ماه 1362، برگزاری آیین‌ها و امور دینی را بر دوش داشت. بلیوانی در سال 1362 خورشیدی با شیرین اردشیر قدسی ازدواج کرد که سه فرزند به نام‌های رستم، آرشام و بهنام نتیجه‌ی این ازدواج است. بلیوانی از سال 1377 خورشیدی پس از درگذشت پدر به طور موقت اداره‌ی امور انجمن و زیارتگاه‌ها و آدریان محل را بردوش گرفت و پس از پذیرفته شدن به عنوان فرنشینی انجمن و متولی زیارتگاه‌های آن گستره، تا واپسین لحظات زندگی پربارش در این مسوولیت انجام وظیفه کرد.

از مهمترین خدمات روانشاد به کارهای زیر می‌توان اشاره کرد؛ سرپرستی ساخت چندین ساختمان در زیارتگاه‌های پیرسبز، پیرهریشت و پیرپارس‌بانو و ساماندهی و بازسازی آدریان شریف‌آباد و دریافت اسناد آدریان و زیارتگاه‌هایی که پدرش آنها را به ثبت رسانده بود.

روانشاد با بزرگ‌منشی خود برخلاف کارشکنی و شکایت شماری از افراد، توانست زمین زیارتگاه پیرمهربانو را خریداری کند و بر آن بود تا این زیارتگاه را ساماندهی کند ولی شوربختانه زندگانی کوتاهش فرصت چنین کاری را به او نداد. او گاه در پیرسبز (:پیر چک‌چک) مشغول ساماندهی بود و گاه در شریف‌آباد به کارهای دینی مردم می‌رسید و البته همواره زمانی را هم برای پیگیری کارها به عنوان فرنشین انجمن برجای می‌گذاشت. رسیدگی به مشکلات هفت معبد محل و زیارتگاه‌های پیرپارس‌بانو  و پیرهریشت را هم بدون هیچ گله‌ای بر دوش داشت و هیچ‌گاه از زیر مسوولیت‌هایش شانه خالی نکرد، همیشه لبخند رضایت بر لبانش بود و برای خدمت‌گزاری، زرتشتی و غیرزرتشتی برایش تفاوتی نداشت، به همه کس با تمام وجودش خدمت می‌کرد. او در انجام همه‌ی امور به جز اهورامزدا، به امید و چشم به راه کسی نمی‌نشست و دوستدار خدمت به هم‌نوعان خود بود.

راهش پر رهرو و روانش شاد و بهشت برین جایگاهش باد.

*برگرفته از شماره 182 هفته‌نامه امرداد-سال 1387

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. ايريستنام اوروانو يزمئيده یا اشه اونام فره وشيو … به روان آزادشده ايشان درود می فرستيم و همچنين به فره وشی های همه راستان و درستکاران جهان … يادش گرامی و راهش پر رهرو باد .

  2. ایریستنام اوروانو یزه مییده یا اشه اونام فره وشیو.به روان پاک وگروثمانی آن بزرگمرددرودوستایش باد.امیدآنکه خدمات بی چشمداشت آن بزرگوار سرلوحه والگوی مادرخدمت به جامعه زرتشتی باشد.روانش شادوبهشت برین جایگاهش باد.

  3. روانش شاد وبهشت برین جایگاهش.مجسمه و عکس و…از بین میروند اماکسی که در قلبها جای گرفت یادش همیشه پا برجاست.

  4. روان موبد گشتاسب بلیوانی شاد و گروسمان‌نشین باد

  5. روان موبد گشتاسب بلیوانی شاد و یاد و یادگارهایش همیشه گرامی باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29