لوگو امرداد

یک روز با نخستین قطار گردشگری لرستان

در یکی از روزهای آغازین بهار 1398 خورشیدی، پیش از بارش سیل‌آسا در برخی استان‌های کشور به‌ویژه در استان لرستان که کام همه را تلخ کرد، به دعوت نزدیکان همسفر نخستین قطار گردشگری لرستان شدم. فرصتی که می توانست مرا با جاذبه‌های گردشگری در درازای مسیر خط آهن تهران-جنوب آشنا کند.

حرکت قطار در گرگ و میش صبحگاهی با شماری از مسافران تهران و اراک از ایستگاه راه‌آهن اراک ساعت پنج بامداد آغاز شد و ساعت هشت در ایستگاه درود دیگر مسافران به آن پیوستند.

پس از خوردن صبحانه در فاصله‌ی میان ایستگاه دورود تا چم چیت و توقف در این ایستگاه گردشگران از قطار پیاده شده و به دلخواه دو گروه تقسیم شدند. سپس گروهی با وسیله‌ی نقیله به سمت آبشار آبگرمه و گروه دیگر به سوی تالاب ازگن حرکت کردند. مسافران در کنار تالاب ازگن که پس از چندسال دوباره سیراب شده بود و در میان طبیعتی دست‌نخورده به دوراز هیاهوی بی‌رحم شهر به آرامشی رویایی مهمان  شدند. پس از گشت‌وگذاری یک ساعت و نیمه و بازدید از این دو جاذبه‌ی زیبای طبیعی مسافران به ایستگاه بازگشتند و قطار به سوی آبشار بیشه حرکت کرد. بازدید دیداری از درون ریل‌باس از آبشار عیدانه در میانه‌ی ‌مسیر هم از لطف بسیاری برخوردار بود.

بازدید از آبشار چشم‌نواز و ایستگاه و پل تاریخی راه آهن بیشه از زیباترین بخش‌های این سفر خاطره‌انگیز بود. پس از خوردن ناهار قطار به سوی ایستگاه آب شباندر به راه افتاد و با توقف دیداری به سوی ایستگاه سپید دشت به حرکت خود ادامه داد. با توقف نیم ساعته در این ایستگاه و ادامه‌ی مسیر از تونل‌های پیچ‌درپیچ  سپیددشت شاهکار معماری ریلی پیش‌روی بازدیدکنندگان نمایان شد. قطار با گذر از ایستگاه ۵۳۸ و بازدید از مناطق دست‌نخورده (:بکر) در درازای مسیر به ایستگاه چمسنگر و ایستگاه کشور رسید. پس ازبازدید از چشمه‌های معدنی آب گوگرد در ایستگاه کشور قطار در مسیر برگشت قرار گرفت.

در راه برگشت قطار به منطقه‌ی آب مامون و اکوکمپ پل آب مامون که سیاه چادرهایی در آن برپا شده بود رسید. درزیر سیاه‌چادرها بازارچه‌ی کوچکی از سوغات و صنایع دستی لرستان فراهم شده بود و همنوا با موسیقی محلی که با آوای باران در هم آمیخته بود، با آش و چای آتشی از بازدیدکنندگان پذیرایی شد. بعد از نزدیک به دو ساعت توقف در این منطقه و خوردن شام در میانه‌ی مسیر برگشت به آبشار بیشه و با سپری کردن روزی خاطره‌انگیز با گذر از مسیری که جاذبه‌های طبیعی آن در کنار شاهکارهای معماری ریلی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند قطار گردشگری لرستان به ایستگاه دورود رسید.

سفری که در گرگ و میش یک روز زیبای بهاری آغاز شده بود با رخ در نقاب کشیدن خورشید به پایان رسید ولی منظره‌های دلنشین و چشم‌نواز مسیر، آوای موسیقی محلی و طعم ناب چای آتشی زیر باران همراه با خانواده‌ای دوست‌داشتنی و میهمان‌نوازی گروه میزبان در خاطرم جا خوش کرده است.

با سپاس از مجید رشیدی، راهنمای ایرانگردی و جهانگردیِ میراث فرهنگی و سرپرست راهنمایان قطار گردشگری ریل‌رود، شرکت حامی‌گشت گهر (مجری قطار گردشگری لرستان) و دیگر راهنمایان و همراهان گروه که سفری خاطره‌انگیز را برای ما رقم زدند.

1

2

3

4

5

6

32

 8

30

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

31

20

21

22

23

24

25

26

27

فرتور از مجید رشیدی است.

0256

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با تشکر از شما بابت متن بسیار زیباتون
    ما هم مهمان قطار گردشگری بودیم.واقعا تجربه بسیار عالی بود.تیم راهنمایان بسیار عالی عمل کردن.به امید دیدار مجدد این دوستان

  2. سپاس، ما هم در این سفرنامه، همسفر شما شدیم و حتما به زودی به خود فرصت این تجربه جذاب را خواهیم داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28