لوگو امرداد
گفت‌وگو با آرش ضیاتبری،پژوهشگر تاریخ زرتشتیان

تاریخچه‌ آرامگاه متروکه سهرابی در کرمان

در شهر کرمان، دو آرامگاه برای خاکسپاری درگذشتگان زرتشتی وجود دارد. آرامگاه سهرابی در ۵ کیلومتری جاده قدیم کرمان زرند. و آرامگاه سروشیان در ۱۰ کیلومتری جاده کرمان کوهپایه به بهانه جشن فروردینگان و بزرگداشت درگذشتگان، به آرامگاه متروکه سهرابی کرمان رفتیم تا گزارشی از این مکان تهیه کنیم.

به این منظور، با آرش ضیاتبری، پژوهشگر تاریخ زرتشتیان، گفت‌وگو کردیم:

پرسش: آرامگاه سهرابی، چه زمانی و توسط چه کسی بنیان شد؟ و در کجا واقع شده است؟

پاسخ: آرامگاه سهرابی سال ۱۳۲۷ توسط همکیش دهشمند روانشاد رستم سهرابی برای خاکسپاری درگذشتگان زرتشتی وقف گردید و ایشان مزرعه کشاورزی رستمآباد را نیز برای پرداخت هزینه‌های آرامگاه وقف کرد. این آرامگاه در مسیر دخمه‌گذاری و در کنار کاروانسرای قدیمی قرار دارد. روانشاد رستم سهرابی پس از تکمیل نمودن ساختمان آرامگاه سنگ نوشته‌ای را در ورودی راهروی اصلی آنجا نصب نمود که متن آن این چنین است:

این آرامگاه را ویژه زرتشتیان بنام یگانه فرزند ناکام سهراب رستم سهرابی که در روز شاورهرام ایزد آبانماه ۱۳۲۴ در اصفهان در سن ۲۴ سالگی درگذشته بنیاد نمودم اهورامزدا روان آن ناکام و همه درگذشتگان و خفتگان این آرامگاه را شاد و آمرزیده بدارد فروردین ۱۳۲۹ رستم سهراب سهرابی

 پرسش: پیش از بهره‌برداری از آرامگاه سهرابی، زرتشتیان کرمان، پیکر درگذشتگان خود را کجا دفن می‌کردند؟ و از چه روشی برای خاکسپاری استفاده می‌کردند؟

پاسخ: پیش از این که روانشاد رستم سهرابی زمین خود را برای خاکسپاری  درگذشتگان وقف کند، زرتشتیان پیکر درگذشتگان را به دخمه می‌سپردند. احتمال می‌دهیم پس از پیگیری‌های روانشاد ارباب کیخسرو شاهرخ برای خاکسپاری درگذشتگان به جای دخمه‌گذاری، این دهشمند زرتشتی به پیروی از ایشان نخستین آرامگاه زرتشتیان کرمان را بنیان کرد.

پرسش: از چه سالی تا چه سالی زرتشتیان کرمان، از آرامگاه سهرابی استفاده می‌کردند؟

پاسخ: از سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۳۸

 پرسش: به چه دلیلی دیگر از آرامگاه سهرابی استفاده نشد؟ و جایگزین آن چه آرامگاهی بود؟

پرسش: بعد از این که روانشاد فریدون سروشیان یک قطعه زمین بزرگ از اراضی خود واقع در جاده کوهپایه را به نام آرامگاه و برای خاکسپاری زرتشتیان قرار داد و این باغ بسیار باصفا و جوی آب سیدی نیز از داخل آن عبور می‌کرد به مرور آرامگاه سهرابی تعطیل شد.

 پرسش: در آرامگاه سهرابی، چند نفر به خاک سپرده شده‌اند و در حال حاضر وضعیت آرامگاه چگونه است؟

پاسخ: در آرامگاه سهرابی حدود ۳۰ عدد سنگ قبر وجود دارد که متاسفانه تعدادی از آنها توسط افرادی بدکردار در سالیان گذشته شکسته و یا از آرامگاه خارج شده اند و در حال حاضر به کوشش انجمن زرتشتیان کرمان و استخدام یک نفر نگهبان از آرامگاه حفاظت می‌شود.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

آقای رشید فرخی نگهبان آرامگاه سهرابی

14

درب ورودی آرامگاه سهرابی کرمان

15

16

درختان و باغ خشک شده مجموعه آرامگاه سهرابی

17

18

19

20

21

22

23

24

ساختمان های موجود در مجموعه آرامگاه سهرابی کرمان

25

سنگ نوشته آرامگاه سهرابی کرمان

26

کاروان سرای متروکه در مجاورت آرمگاه سهرابی کرمان

فرتور از تریتی ضیاتبری است.

0256

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. بسیار سپاسگزاریم ازامرداد ازآقای آریابرزن غیبی و آرش ضیاطبری و تریتی عکاس این گزارش جامع و جالب . خدا رحمت کند همه درگذشتگان را و خدا سلامتی بدهد به نگهبان آنجا آقای رشید فرخی
    وهمچنین سپاس ازانجمن کرمان

  2. عجب داستانی دارد این دنیا. گزارش بسیار زیبا و تفکر برانگیزی است.

    ای کاش انجمن کرمان جهت حفظ این بخش از تاریخ کمی سرمایه گذاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29