لوگو امرداد
در نخستین روز فروردین ماه

دید و بازدید نوروزی همکیشان در شیراز

زرتشتیان شیرازی نخستین روز نوروز را با دید و بازدید همگانی در باغ وقفی شیراز آغاز کردند.
از ساعت 10 بامداد یکم فروردین‌ماه بود که یکی پس از دیگری سر و کله‌ی شیرازی‌ها و مهمانان‌شان پیدا شد و مسافران نوروزی ساکن در باغ وقفی نیز از اتاق‌هایشان بیرون آمدند و زمانی نگذشت که هم‌همه‌ی دید و بازدید و روبوسی‌ها به اوج خود رسید. برخی در آتشکده سرگرم نیایش و راز و نیاز با پرودگار بودند. گروهی خاطرات‌شان را مرور می‌کردند، کودکان آماده‌ی عیدی گرفتن بودند و برخی هم با سفره‌ی هفت‌سینی که از سوی هموندان کمیسیون ورزش به سرپرستی مهتاب گشتاسبی و پرنیان کوکلری چیده شده بود، فرتور یادگاری می‌گرفتند. دید و بازدید نوروزی امسال، با باشندگی 217 همکیش که از ابتدا تا انتهای زمان دید و بازدید در محل باغ وقفی شیراز باشنده شدند، یکی از پرجمعیت ترین ها در 10 سال گذشته بود.
هر سالی که می‌آید، رفتنی هم با خود دارد؛ آدم‌هایی از میان ما می‌روند و تنها یادشان با ما می‌ماند؛ آدم‌هایی که جای خالی‌شان همواره در کنارمان حس می‌شود و گاهی که به یادمان می‌آیند، تنها می‌توانیم بگوییم “جایت سبز”.
زرتشتیان بنابر رسم هر ساله، در نخستین روز از سال نو به خانه‌ی نزدیکان خود که درگذشته‌ای دارند می‌روند و با آرزوی تندرستی برای بازماندگان، یادی هم از درگذشتگان آن خانواده در سالی که گذشت، می‌کنند و “جاسبز باد” می‌گویند.
چند سالی است که در شیراز، این آیین به گونه‌ی همگانی در نخستین روز سال در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار می‌شود و خانواده‌هایی که در سال پیش درگذشته‌ای داشته‌اند و خانواده‌هایی که برای جاسبز باد گفتن می‌آیند در کنار هم جمع می‌شوند. این آیین نیز امسال از ساعت 9 و 30 دقیقه و هم زمان با دید و بازدید نوروزی در تالار روانشاد یزدانی برگزار شد. پس از پایان آیین “جاسبز باد” خانواده ها با فرتور درگذشته‌ی خود در کنار سفره‌ی هفت سین باشنده شده و فرتوری به یادگار گرفتند.

1

2

3

4

 افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

فرتور از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. درود بر شما و همتتان ، چه شور و حالی در عکس هاتون وجود داشت . اونوقت تهران ديد و بازديد گذاشتن و اعلام همگانی هم کردن ، ولی بسيار کم آمدند و بی سروصدا رفتند. جالب است آيين جاسبز باد خانه نرگس و شاورهرام ايزد قابل قبول تر بود.

  2. با درود و شادباش نوروزی، همتهایتان بلندتر و گام هایتان استوارتر باد. همیشه شاد و پیروز باشید.

  3. دل طلب جام جام از ما می کرد
    وانچه خود داشت زبيگانه تمنا می کرد
    عالی هستين . شاد و پيروز باشيد .

  4. ازتصاوير چنين برمياد که جو صميمی و باحالی بوده. البته شما شيرازی ها کلاً باحال و همدليد. سال خوبی داشته باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30