لوگو امرداد

اَشتاد؛ نام بیست‌وششمین روز ماه زرتشتی

سفر کردندر گاه‌شمار زرتشتی سال به ١٢ ماه ٣٠ روز بخش می‌شود كه هر روز به نامی آراسته است. امروز بیست‌وششمین روز ماه امرداد در گاه‌شمار زرتشتی است و «اشتاد» نام دارد.

«اَشتاد» به چَم(:معنی) راستی و درستی است. این ایزد راهنمای مینویان و جهانیان است. زراتشت بهرام پژدو می‌سراید: «روانت باد ویژه جان و دل شاد / نگه‌دارت سروش و رشن و اشتاد». ایزد اشتاد همکار و یاور امشاسپند «امرداد» بوده و در اوستا به چم «کار و دادخواهی» هم آمده است.

این ایزد از ستایش‌شوندگان ویژه از سوی بهدینان است. در شاهنامه آمده است: « همه ساله ز اشتاد و از آسمان / تن و جانت با شادی و کامتان». مسعود سعد سلمان گوید: « اشتاد روز و تازه ز گل بوستان / ای دوست می ستان ز کف دوستان». یکی از نیایشگاه‌های زرتشتیان کرمان، «شاه اشتاد ایزد» نام دارد. این زیارتگاه که در محله گَبر آباد در شمال شرقی شهر کرمان جای دارد، به این ایزد ویژه شده است.

چهار روز در نزد زرتشتیان ارج بسیار ویژه‌ای دارد: مهر، آذر، ورهرام و اشتاد و برای هر یک از آن ها زیارتگاهی ساخته شده است. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه می‌نویسد: «در این روز خداوند زمین را بیافرید». سفر کردن و خون گرفتن در این روز نیکوست.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09