لوگو امرداد
دهم اسفندماه

برگزاری جشنواره‌ی نارنج در شیراز

جشنواره‌ی نارنج با نوآوری کمیسیون بانوان انجمن زرتشتیان شیراز به آیین چند سال گذشته، از بامداد دهم اسفندماه در باغ وقفی شیراز آغاز شد و تا پسین ادامه داشت.
درختان نارنج که برای ثمردهی بهتر و به بارنشستن بهار نارنج بایستی پیش از آغاز فصل بهار، بار خود را بر زمین بگذارند، دهم اسفندماه با باشندگی پرشور زرتشتیان شیراز به ویژه جوانان و نوجوانان، باری را که سوم اسفندماه و هم زمان با پاکسازی آتشکده بر زمین نهاده بودند، به دستان باهمت آنان سپردند. نارنج‌ها زیر آسمان آبی همراه با گرمای نوازش‌گر خورشید، در آب غلتان شدند و گرد و غبار از رو برچیدند، گرد و غباری که از ماه ها انتظار بر چهره داشتند. کم‌کم نوبت به بریدن نارنج‌ها رسید و بوی عطر نارنج در فضا پیچید، همه دست به دست هم دادند تا آب نارنج‌ها گرفته شود، در طول این چند ساعت، بارها آسمان لباس خودش را عوض کرد، گاه آبی، گاه هم آبی و ابری و در نهایت ابری به تن کرد و زمانی که همت و هم دلی باشندگان را برای ساعت‌ها به نظاره نشست، از شادمانی اشک شوق ریخت، اشک‌هایی که شد باران و حال و هوای ویژه‌ای به باغ وقفی شیراز بخشید. آب نارنج‌ها در نهایت به آشپزخانه رفت و در داخل دیگی بزرگ و مسی ریخته شد و در میان شادی و شور باشندگان و «هابیروشاباش» گویان، شکر سپید به آن افزوده شد تا شربتی گوارا حاصل پخت آن باشد، ولی این پایان ماجرا نبود، تفاله‌های نارنج هم رویای سس نارنج شدن در سر داشتند، رویایی که به حقیقت پیوست و سس نارنج هم تهیه شد، همه ساله مسافران نوروزی که مهمان پذیرشگاه زرتشتیان شیراز می‌شوند، سراغ شربت و سس نارنج را از شیرازی‌ها می‌گیرند و اگر از آن باقی مانده باشد، آن‌ها را به سوغات می‌برند.
در گوشه و کناره:
شماری از جوانان همراه با افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، سوم اسفندماه به سرپرستی فرشاد جمشیدی کلانتری، آدریان و درون آتشکده را پاک سازی کرده بودند، تا حال و هوایی تازه به خود بگیرد و آماده برای آغاز سال نو و نوروز باشد. در همان روز چیدن نارنج‌ها به سرپرستی خدارحم اسفندیاریان و گل‌کاری محوطه‌ی جلوی آتشکده تا پاسی از شب ادامه داشت.
کلاس‌های دینی که همه هفته، پسین آدینه برگزار می‌شد، به صورت ویژه این هفته در نوبت صبح برگزار شد تا دانش آموزان نیز فرصت باشندگی در جشنواره نارنج را داشته باشند. همزمان با این جشنواره، تعدادی از بانوان نیز مشغول پاک‌سازی کتابخانه آزاد و پختن ناهار بودند، ناهار لذیذی که با پایان گرفتن جشنواره با آن از باشندگان پذیرایی شد.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

1919

20

021

022

023

024

025

026

027

028

فرتور از شهرام پوردهی ومهتاب گشتاسبی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

8 پاسخ

  1. احسن به شیراز یهای پر شور باز هم بوی همدلی و صمیمیت و همکاری .
    و همچنین گزارش بسیار زیبای آقای پوردهی چه بسیار دلنشین شرایط آب و هوا و وضعیت آن روز را توصیف کرده اند.
    خسته نباشید همیشه پر انرژی و در کارهای نیک همازور باشید .

  2. يکی از زيباترين گزارش هايی بود که خوانده ام. درود بر شيرازيهای باهمت. سپاس از امرداد بابت گزارش خوبتان. دلم هوای شيراز کرد.

  3. چه زیبا اقای پوردهی حال و هوای دل انگیز شیراز رو توصیف کردند خیلی لذت بردم.و ماشالا به همت بلند شیرازی ها

  4. بچه ها رو که می بينم کاری سخت مثل آب گرفتن نارنج رو اينجوری با ذوق انجام ميدن. ميفهمم چقدر اونجا تو شيراز بهشون خوش ميگذره. خوش بحالشون. بايد بابام رو راضی کنم سال ديگه جشنواره نارنج بيايم اونجا.

  5. مهرافزا جان با دیدن پیامت اشک شوق در چشمانم حلقه زد،1541 قدمت به روی چشم.

  6. عکس ها با بيننده حرف ميزنه. صفا، صميميت، همدلی و کلی احساس خوب ديگه. از همين الان بوی بهارنارنج هم به مشام رسيد. شيراز نفسه

  7. خوشا به حال اونایی که نوروز رو مهمان شيرازی ها هستند. هيچ جايی شيراز نميشه بخصوص نوروز

  8. با آرزوی خوشی و خرمی و تندرستی برای همه خوبان و مهربانان به ویژه برای همکیشان گرامی زرتشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09