لوگو امرداد
گزارش تصویری

گرامی‌داشت آیین اسفندگان در کرمان

آیین جشن سپندارمزگان یا جشن اسفندگان و گرامی‌داشت جایگاه بانوان و مادران، پنجشنبه 9 اسفند‌ماه 1397 خورشیدی در تالار آتشکده‌ی کرمان برگزار شد.

این آیین از ساعت 17 با گاتها‌خوانی ارشیا خسروپور آغاز شد. در ادامه سیروس نیکبخش، فرنشین انجمن زرتشتیان کرمان، به جایگاه آمد و درباره‌ی زمین  و زن که هر دو زاینده هستند سخن گفت. سپس کمند کاویانی برای باشندگان دکلمه‌ای درباره‌ی زن خواند. ماندانا طهمورسی درباره سپندارمزگان و جایگاه زن، همچنین درباره قدرت زن سخنرانی کرد. سپس گروه سرود اشا به سرپرستی آریابرزن غیبی و ماندانا پیمان، سرودی را درباره‌ی مادر برای باشندگان خواندند. برگزاری مسابقه بخش دیگری از جشن بود که کوروس شهریاری و گلوریا سپنتا آن را اجرا کردند.

در ادامه، ماندانا پیمان به جایگاه آمد و درباره‌ی خانه همت و مهر و همچنین نخستین نمایشگاه هنرهای دستی زرتشتیان کرمان برای باشندگان سخنرانی کرد و کلیپی کوتاه از برنامه‌هایی که در خانه‌ی همت و مهر اجرا شده بود برای باشندگان پخش شد. در ادامه‌ی برنامه، نمایش و حرکات موزون به سرپرستی آرمان فرامرزی و رکسانا کیومرثی به اجرا در آمد.

سیروس نیکبخش، فرنشین انجمن زرتشیان کرمان، به افرادی که در سال پیش در ستاد نوروزی فعالیت داشتند هدایایی پیش‌کش کرد. آیین با سخنرانی فرزاد نیکدین درباره‌ی برگزاری جام اشا، اجرای سرود گروه اشا و برگزاری دور دوم مسابقه از سوی کورس شهریاری و گلوریا سپنتا پی گرفته شد.

در پایان فرود آذرگشاسبی فرنشین کمیسیون جوانان زرتشتی کرمان، درباره‌ی اهداف کمیسیون و برنامه‌ی آن سخن گفت و کلیپی از عکس‌های تدارک و آماده سازی جشن‌ها برای باشندگان پخش و با چای و شیرینی پذیرایی شد.

در گاهشمار سی روزه‌ی زرتشتیان پنجمین روز از هر ماه سپَنتَه‌آرمَیتی یا سپندارمذ نام دارد. ایزد سپندارمذ در جهان مادی نگهبان زمین است. زرتشتیان، جشن اسفندگان را، 29 بهمن‌ماه در گاهشمار رسمی کشور، همچون جشن‌های ماهیانه‌ی دیگر پاس می‌دارند. جشن اسفندگان در میان زرتشتیان به نام روز بانوان و مادران پارسا و نیکوکار نیز شناخته می‌شود. واژه‌ی سپَنتَه‌آرمَیتی به چم (:معنی) فروتنی و بردباری است.

0
 
1
 
آزیتا قدس، مجری آیین
آزیتا قدس، مجری آیین
 
 15
ارشیا خسروپور گات‌ها‌خوان مراسم
16
سیروس نیکبخش
 
 18
کمند کاویانی
24
ماندانا طهمورثی زاده
12
اجرای اول گروه سرود اشا 
 
13
 
14
 
21
گلوریا سپنتا و کوروس شهریاری
6
 
 
 
5
 
7
 
22
ماندانا پیمان
23
 
8

3

4

9

10

11

17

فرود آذرگشاسبی 

19

 گروه سرود اشا 

20

گروه صدابرداری نواهنگ

فرتور از تریتی ضیاتبری است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30