لوگو امرداد
سخنرانی طرح حساس سازمان زنان زرتشتی

نهادینه کردن آموزه‌های دینی در کودکان از راه دوستی و مهربانی

سخنرانی نخستین دوشنبه‌ی‌ماه سازمان زنان زرتشتی تهران با عنوان «شیوه آموزش باورهای دینی و سنتی مزدیسنا به نسل جدید» برگزار شد.

انوشه باستانی، کارشناس کودک و مشاور مهارت‌های سالم زیستن سخنران این ماه سازمان زنان زرتشتی در آغاز  واژه‌ی تعصب را ریشه‌یابی کرد:‌ تعصب در اصل از ریشه عصب به معنای رگ‌ها و پی‌هایی است که مفاصل را به یکدیگر پیوند می‌دهند. در دستور زبان فارسی، خشک‌اندیشی، غیرت، سخت‌گیری، عصبیت، کینه، طرف‌داری، هواداری افراطی، جانب‌داری، حمایت معنی شده است.

وی از دید رفتارشناسان، رفتار فرد متعصب را معمولا با خشم و پرخاشگری همراه دانست و گفت: رفتار پرخاشگرانه‌ی فرد متعصب یکی از موضوع‌های اخلاقی است که اغلب بار منفی دارد.

این کارشناس روانشناسی کودک از دید روانشناسی، ریشه‌ی تعصب در فرد را به غریزه‌ی ترس و نیاز به قدرت‌خواهی بالای انسان در پیوند دانست و افزود: یک فرد عصبی در درون احساس ترس و ناامنی دارد، برای همین با هیجان وسواس‌گونه‌ای برای رسیدن به اهدافش در زمینه‌هایی مانند باورهای دینی و مذهبی، قومی و نژادی، ملی و … اغلب واکنش‌هایی نامناسب و آسیب زننده انجام می‌دهد.

انوشه باستانی از دیدگاه طب سنتی به خصوصیت فرد متعصب اشاره کرد: عصبیت، حرارت را در انسان بالا می‌برد و سبب ترس و آشفتگی و خشم بسیار می‌شود.

باستانی، مشاور مهارت‌های سالم زیستن در ادامه‌ی سخنرانی خود، گزیده‌ای از آموزه‌های اشوزرتشت در پیوند دین‌باوری با خرد را بیان کرد: باید «به یاری خرد اهورایی» بین، نیک و بد و راستی و ناراستی، انتخاب‌هایی آگاهانه داشته و از راستی و نیکی پیروی کنیم (یسنا ۳۰ بند ۲)، دین باید مطابق عقل و عاطفه باشد. در اوستای «کم نامزدا» می خوانیم: «توهمات آترسچا مننگ هسچا» یعنی با آتش ایمان و منش باید از اصول دین پیروی کنیم، مثل تشکیل خانواده، داد و دهش، سنت ها که از هر دو پیروی می کند.

این کارشناس کودک و مشاور مهارت‌های سالم زیستن، بالابردن آگاهی و دانش فرزندان در محیطی امن و آرام را بهترین شیوه‌ی انتقال آموزه‌های دینی و سنتی دانست. وی در پایان سخنرانی، بازگویی داستان‌های آموزنده در قالب نمایش عروسکی را پیشنهاد داد و گفت: از زبان اسباب بازی‌ها و شخصیت‌های عروسکی و یا در قالب داستان‌های زیبا، می‌توان به کودکان زیر 10 سال آموزش‌های دینی و سنتی را آموزش داد. تنها از راه مهربانی و دوستی است که اصول دین در یاد کودکان نهادینه می‌شود و به نسل آینده نیز منتقل می‌شود.

سخنرانی این ماه طرح حساس سازمان زنان زرتشتی، ساعت 10 دوشنبه ششم اسفندماه 1397 خورشیدی در تالار خسروی برگزار شد.

انوشه باستانی، کارشناس کودک و مشاور مهارت‌های سالم زیستن

انوشه باستانی، کارشناس کودک و مشاور مهارت‌های سالم زیستن

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

فرتور رسیده است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04