لوگو امرداد
همزمان با جشن سپندارمزدگان

شیرازی‌ها مقام مادر را گرامی داشتند

جشن سپندارمزدگان بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز سپندارمزد و ماه اسفند، برابر با دوشنبه ۲۹ بهمن‌ماه خورشیدی ویژه‌ی گرامی‌داشت جایگاه بانوان، از ساعت 19 در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار شد.
پس از خوش‌آمدگویی شهرام پوردهی و پریسا کوکلری مجریان برنامه که با لباس سنتی بر جایگاه باشنده شده بودند، کیانوش رشیدی و پسرش آرتان سرایی، بندی از گاتها را به همراه معنای آن خواندند تا کلام اندیشه‌برانگیز گاتها سرآغازی باشد بر جشن سپندارمزگان، سرآغازی پرمعنا از همرایی مادر و فرزند، سنبلی از عشق مادر به فرزند به عنوان پایدارترین عشق گیتی.
با طنین‌انداز شدن سرود ملی ایران و سپس هنرنمایی چیستا نیکزاد همراه با حرکت‌هایی موزون با الهام از مهربانی مادر، باشندگان به وجد آمدند. پس از پذیرایی با شیرینی، کلیپ‌هایی به نمایش درآمد که از سوی فرزندان از فرتورهای (:عکس) مادرانشان تهیه شده بود و یا کلیپ‌هایی که واگویه‌هایی بود از آموزگاران و دانش‌آموزان کلاس‌های دینی در وصف مادر. این بخش از برنامه به سبب آنکه فرتورهایی از جوانی و سال‌های دور مادران تا به امروزشان را به نمایش می‌گذاشت، اشک‌های شوق را بر گونه‌های برخی از باشندگان نشاند و در نوع خود جالب توجه بود.
به رسم همه ساله‌ی این جشن که مهین‌بانو نورافروز نویسنده‌ی توانمند زرتشتی از نوجوانان و نونهالان سنتی‌پوش باشنده در جشن با پیشکش هدایایی سپاسداری می‌کرد، امسال نیز همچون سال گذشته به سبب کسالت نورافروز، فرزندش کتایون نمیرانیان بر جایگاه باشنده شد، نمیرانیان از مهرو خاوریان و آزاده نمیرانیان به عنوان نوترین مادران باشنده در جشن سپاسداری کرد. سپس از تمامی دوشیزگان نونهال و نوجوان سنتی‌پوش با پیشکش یادبودی که ساخته‌ی دست روشندلان بود، سپاسداری شد. همچنین مروارید فلفلی به عنوان پرنوه‌ترین مادربزرگ شیراز معرفی شد و به قید قرعه به یکی از سنتی‌پوشان باشنده در آیین هدیه‌ای پیشکش شد. مهین بانو نورافروز همه ساله در راستای تشویق هازمان زرتشتی به نگهداشت پوشش سنتی، این برنامه را اجرا می‌کند.
در ادامه تمامی بانوانی که پوشش سنتی بر تن داشتند، بر جایگاه باشنده شده و فرتور یادگاری گرفتند. همچنین مسابقه‌ای نیز میان آنها اجرا شد، بدین گونه که «مکنا»ی خود را باز کرده و در مدت 60 ثانیه دوباره به سر کردند، که داوری این بخش را پروانه کیانی‌پور بر دوش داشت. کیانی‌پور در ادامه شیوه‌ی درست به سرکردن مکنا را برای باشندگان نمایش داد.
برگزاری مسابقه‌ای شاد، پایان بخش برنامه‌ها بود که از سوی شبنم پوردهی به اجرا درآمد. در پایان هراه با سپاسداری از بانوانی که طی سال در آیین و جشن‌های گوناگون در آشپزخانه مشغول به کار هستند و به گونه‌ای در پشت صحنه زحمت می‌کشند، از آقایان باشنده در آیین خواسته شد پس از پذیرایی شام به یاری آنان شتافته و برای یک شب هم که شده، شستن ظرف‌ها و کارهای آشپزخانه را بر دوش بگیرند، که همین گونه هم شد. هماهنگ‌کننده‌ این آیین آرمیتا جمشیدی بود.

گات‌ها‌خوانی کیانوش رشیدی و فرزندش آرتان سرایی

گات‌ها‌خوانی کیانوش رشیدی و فرزندش آرتان سرایی

2

3

شهرام پوردهی و پریسا کوکلری مجریان برنامه

شهرام پوردهی و پریسا کوکلری مجریان برنامه

هنرنمایی دوشیزه چیستا نیکزاد

هنرنمایی دوشیزه چیستا نیکزاد

6

7

8

پذیرایی از باشندگان در جشن اسفندگان با شیرینی

پذیرایی از باشندگان در جشن اسفندگان با شیرینی

پخش کلیپ‌هایی از واگویه‌های دانش‌آموزان در ستایش مادر به مناسبت روز زن و مادر

پخش کلیپ‌هایی از واگویه‌های دانش‌آموزان در ستایش مادر به مناسبت روز زن و مادر

پخش کلیپ هایی در وصف زن و ستایش مقام مادر

پخش کلیپ هایی در وصف زن و ستایش مقام مادر

تقدیر از نومادران باشنده در جشن اسفندگان

تقدیر از نومادران باشنده در جشن اسفندگان

سپاسداری از نونهالان و نوجوانان سنتی‌پوش باشنده درجشن اسفندگان

سپاسداری از نونهالان و نوجوانان سنتی‌پوش باشنده درجشن اسفندگان

   برنامه سپاسداری از مادران به کوشش مهین بانو نورافروز

   برنامه سپاسداری از مادران به کوشش مهین بانو نورافروز

15

اجرای مسابقه ای برای پوشیدن سریع مکنا

اجرای مسابقه‌ای برای پوشیدن سریع مکنا

آموزش شیوه درست به سرکردن مکنا از سوی پروانه کیانی‌پور

آموزش شیوه درست به سرکردن مکنا از سوی پروانه کیانی‌پور

17

اجرای مسابقه ای شاد

19

20

شرکت کنندگان مسابقه

پذیرایی شام

پذیرایی شام

به پاس روز زن آقایان کارهای آشپزخانه از بانوان گرفتند

به پاس روز زن آقایان کارهای آشپزخانه از بانوان گرفتند

فرتور از مهتاب گشتاسبی است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

15 پاسخ

  1. درود بر شيرازی ها، گرفتن يک جشن صرف يک نيايش و يک سخنرانی بيشتر وقت ها مثل رفع تکليف ميمونه، آفرين به شيرازی ها که اينقدر برای مادرانشون سنگ تموم گذاشتن. دست همه مادر رو ميبوسم.

  2. دمتون گرم به حفظ سنت ها توجه کافی داريد. چه خوب که پوشيدن لباس سنتی اينقدر مهم بوده تو برنامتون. ممنون بابت گزارش کامل و عکسهای زيباتون.

  3. خوشم مياد اين شيرازی ها برای هر مراسم و برنامه ای سنگ تمام ميگذارند. شيراز يه جورايی همه چی تمومه. درود بر همه شيرزنان ايران زمين…

  4. ممنون از عکس ها و گزارش زيباتون. شب شادی ساختين برای مادران. از چهره هاشون تو عکس ها معلومه . شيرازی ها هميشه همينطور شاد و پررنگ باشيد

  5. درود. همت کم نکنید. واقعا تا کنون من نمیدونستم که مکنا با جوراب سیاه لباس سنتی هست یا زیر شلواری.
    بنظر من اگه کاری میکنیم درست انتخاب کنیم. خیلی بهتره تا اینکه اینجوری سر سری و بی برنامگی.
    سپاس از تارنامه امرداد

  6. اين عکس آخريه ، چه زیباست . با امید به اینکه آقایون توی خونه هم ، هر ازچندگاهی از این کارها انجام بدهند. درباره شيرازی های عزیز هم همه میدونیم که شیرازیا توی مهربونی و ادب و مهمان نوازی ، سرآمد هستند. آفرین.

  7. ماوندادی عزيز ، شما از همت صحبت نکنيد که هرگاه در نوشته ای از شيراز و شيرازی به نيکی ياد می شود، شما مغرضانه و بی منطق و با حسد ، به نقدهايی غيرمنصفانه دست می زنيد، من به شخصه شيرازيها را از با برنامه ترين و باهمت ترين مردمان و انجمن ها می دانم. وگرنه اينکه بين کلی همکيش يک نفر جوراب مشکی به پا دارد ، اصليت همت و زيبايی کار و با برنامگی را زيرسوال نمی برد. کما اينکه نقد غيرمنصفانه ی شما هم نظرات دوستان ، من و ديگران را کمرنگ نمی کند.

  8. اینقدر برنامه ها در دیگر شهرها و همین یزد خودمون تکراری و بی نظم شده و در عکس ها هیچ شادی و سروری در چهره افراد حاضر دیده نمی شود که دیگر نمیفهمم این آقا یا خانم ماوندادی از کدوم با برنامه بودن و سرسری نبودن صحبت می کنه. ای کاش نصف این شیرازیها ذوق و همت و برنامه داشتیم. دست مریزاد بهتون میگم همکیشان شیرازی من

  9. درود برشیرازی های ایران دوست. بسیارخوب وتماشایی جشن اسفندگان رو برگزارکردید

  10. سپاس بر اذرباد گرامی نه. هیچ قصد و یا تخریب نیست اگه یک نفر در جمع بود بله حرف شما درست نه مجری برنامه به عنوان لباس سنتی. یکم نکته بین باشیم و صادقانه ببینیم متوجه امر خواهید شد. من از زمانی که یادم میاد برنامه هاشون یک جور بوده.
    سپاس هر تن می‌تونه نظر بده و عیب ها رو بگه تو کار پیشرفت عجیبی هست. نه الکی تعریف کنه. سپاس . شاد و تندرست باشید.
    بهدین نمیری گرامی همه برنامه ها در شهرهای مختلف بی برنامگی داره چون اجرا کندگان و برنامه سازان تکراری هست پس پیشرفت و ایده جدیدی نمیاد.
    باز هم سپاس از تارنامه امرداد بخاطر شکیبایی

  11. آخه ماوندادی عزيز، اين رو درست گفتين که سپاس از شکيبايی تارنمای امرداد، چون تحمل نظرات کسی که مثل شما صادق نيست ، شکيبايی ميخواد، شما در ديدن نيمه خالی ليوان حتی اگر يک درصدش خالی باشه ، منحصربفرد هستيد. خدا اين اجراکنندگان و برنامه ريزان تکراری را برای ما زرتشتيان حفظ کند ، چون آنها همت در اجرا و همازوری و همبستگی دارند و بهتر از اين است که چون شما در بی منطقی و نظرات مغرضانه و حسد، تکراری باشند . لطفاً تغيير و خروج از تکرار را از خودتان همين امروز شروع کنيد که فردا دير است.

  12. پيوسته همينگونه شاد باشيد و تندرست و دلبسته ی وطن.
    چرا که هر که شيراز دارد، ميلش به غربت چرا دارد!
    سپاس از امرداد و عکس و گزارش پر و پيمونتون.

  13. بسیار سنت زیبایی گذاشتید که پوشش سنتی زرتشتی را سالی یکبار هم که شده بر تن میکنید و باعث میشود نسل جوان با این پوشش های رنگارنگ غریبه نشوند .
    بسیار گزارش زیبا و عکس ها رنگارنگ و زیبا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07