لوگو امرداد
به فرخندگی 29 بهمن جشن سپندارمذگان

برگزاری جشن اسفندگان در میان زرتشتیان

1d2a7d24 8673 43ff 8cf2 4397f7e73cc7زرتشتیان آیین جشن اسفندگان و نکوداشت جایگاه مادران وبانوان را، روز سپندارمذ از ماه اسفند در گاهشمار زرتشتی، برابر با 29 بهمن‌ماه از سال‌نمای رسمی برگزار می‌کنند. 
اصفهان:
زرتشتیان اصفهان به فرخندگی جشن اسفندگان،  26 بهمن‌ماه 1396 خورشیدی از ساعت 18 و 30 دقیقه در خانه زرتشتیان گردهم می‌آیند. همزمان با گرامی‌داشت جایگاه مادران و بانوان با برنامه‌های شاد جشن برای زادگان فصل زمستان نیز برگزار می‌شود.
شیراز:
تالار یزدانی مجموعه دینی شیراز 29 بهمن‌ماه از ساعت 18 و 30 دقیقه میزبان زرتشتیان شیراز است.با آیین نیایش، گاتاخوانی، اجرای نمایش‌نامه و بخش‌های گوناگونِ شاد و پذیرایی، جش اسفندگان و بزرگ‌‌‌داشت بانوان و مادران را برگزار می‌کنند.
کرمان:
انجمن زرتشتیان کرمان به خجستگی جشن اسفندگان 29 بهمن‌ماه پیام شادباش به همگان می‌دهد. کمیسیون جوانان انجمن زرتشتیان کرمان آیین جشن اسفندگان و نکوداشت مادران و بانوان را پسین چهارشنبه 9 اسفند‌ماه در باغچه بوداغ‌آباد برگزار می‌کند.
یزد:
کمیسیون بانوان انجمن زرتشتیان یزد «وهومن» همزمان با گرامی‌داشت روز زن، نمایشگاه و فروشگاهی ازکارهای دستی، خوراکی و پوشاک بانوان زرتشتی، از 27 تا 29 بهمن‌ماه 1396 خورشیدی ازساعت 16 تا 20 در تالار کیخسروی یزد برگزار می‌کند. 27 بهمن‌ماه با اجرای برنامه‌های آیینی و شاد نمایشگاه آغاز به کار می‌کند.
بر پایه‌ی این آگاهی‌رسانی، شایسته است بانوان زرتشتی باشنده در نمایشگاه با پوشش سنتی در این آیین شرکت کنند.
تهران:
سازمان زنان زرتشتی، 29 بهمن‌ماه 1396 خورشیدی،  آیین جشن اسفندگان و  بزرگ‌داشت روز مادر و زن را از ساعت 16 و 30 دقیقه در تالار خسروی برگزار می‌کند.
در گاهشمار سی روزه‌ی زرتشتیان پنجمین روز از هر ماه سپَنتَه‌آرمَیتی یا سپندارمذ نام دارد. زرتشتیان، جشن اسفندگان را،  29 بهمن‌ماه در گاهشمار رسمی کشور، همچون جشن‌های ماهیانه‌ی دیگر پاس می‌دارند. جشن اسفندگان در میان زرتشتیان به نام روز بانوان و مادران پارسا و نیکوکار نیز شناخته می‌شود. واژه‌ی سپَنتَه‌آرمَیتی به چم (:معنی) فروتنی و بردباری است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29