لوگو امرداد

اردکان میزبان نخستین همایش ملی قنات

ghanat2

همایش «قنات؛ میراث ماندگار» با آرمان گسترش و رونق صنعت پاک گردشگری و جلوگیری از آلودگی زیست‌بوم در كنار ایجاد کارآفرینی پایدار، در روزهای آغازین اسفندماه 1397 خورشیدی از سوی دانشگاه پیام نور اردکان برگزار و در همین راستا گنجینه‌ی کاریزهای (:قنات) اردكان برای برپایی این همایش آماده‌سازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد حمید مشتاقیان فرنشین (:رییس) میراث فرهنگی شهرستان اردكان در این‌باره گفت: در حال آماده‌سازی گنجینه‌ی قنات اردكان هستیم تا از استادان و پژوهشگرانی كه برای همایش قنات میراث ماندگار به شهرستان اردكان می‌آیند استقبال کنیم.

وی افزود: در همایش قنات اردکان از خانه‌ی تقدیریان كه جایی مناسب برای معرفی ابزارهای کندن قنات و همچنین فضایی برای پخش ویدیوهای مستند  قنات خواهد بود بهره می‌بریم.

حمید مشتاقیان یادآور شد: مجموعه گنجینه‌ی قنات در فاز نخست به طول ٢٠٠ متر سال 1396 خورشیدی بهره‌برداری شد و امسال تا ٣٠ بهمن ماه با تكمیل مراحل نورپردازی نزدیک به ٣٠٠ متر دیگر به آن افزوده خواهد شد.

 کاریز، کهریز یا قنات، راه‌آب یا کانالی است که زیرِ زمین کنده شده، تا آب در آن برای رسیدن به روی زمین جریان پیدا کند. این جوی یا کانال در ژرفای زمین برای پیوند دادنِ رشته‌چاه‌هایی است که از مادر چاه که چشمه‌ای زیرزمینی است سرچشمه می‌گیرند.

 کاریزها برای هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و دیگر مصرف‌ها به کار گرفته می‌شوند. کانالِ قنات ممکن است تا رسیدن به روی زمین چندین کیلومتر درازا داشته باشد.  به جای خروجیِ آب، دهانه‌ی کاریز، سرقنات یا دهن‌فره می‌گویند. کاریزها در گذر هزاره‌ها از مهم‌ترین منابع تامین آب بوده‌اند.

همایش «قنات؛ میراث ماندگار»، یکم و دوم اسفندماه 1397 خورشیدی، در دانشگاه پیام نور اردكان برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09