لوگو امرداد

پخش مجموعه‌ی گندی‌شاپور از شبکه‌ی مستند

gondishapoor3مجموعه‌ی مستند ۷ بخشی «گندی شاپور» در شبکه‌ی مستند نمایش داده می‌شود.

مستند 7 بخشی «گندی‌شاپور» به کارگردانی و تهیه کنندگی سودابه مجاوری، نخستین فیلم ساخته شده درباره‌ی شهر باستانی «گندی شاپور» است که نسخه‌ی سینمایی آن با نام «وه انتیوک شاپور» در جشنواره‌ی سینما حقیقت نامزد چهار جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین پژوهش، بهترین فیلمبرداری و بهترین گفتار متن شد و جایزه بهترین پژوهش را دریافت کرد. همچنین در جشن مستقل سینمای مستند، نامزد بهترین کارگردانی شد و در جشنواره‌ی سیما به جایزه‌ی بهترین پژوهش و بهترین گویندگان گفتار متن را به دست آورد.

شهر گندی شاپور در سال ۲۶۰ میلادی به فرمان شاپور نخست ساسانی به افتخار پیروزی بر امپراتوری روم و گشایش (:فتح) انتاکیه، در خوزستان ساخته شد.

این کهن‌شهر مکان دانشمندان، پزشکان، هنرمندان و نیز روشنفکران و دگراندیشان. نخستین شهر علمی، پزشکی و دانشگاهی بین‌المللی جهان باستان بود که سند برگزاری کنگره‌ی پزشکی آن در روزگار انوشیروان در تاریخ ثبت شده است، شهری که تا سده‌ی چهارم هجری برای۸۰۰ سال به بالندگی خود ادامه داد.

دستاوردهای پزشکی جهان اسلام، پزشکی و دامپزشکی غرب، گیاه‌شناسی و داروسازی و نهضت ترجمه‌ی دوران خلفای عباسی، برآمده از گندی شاپور است. شهری که امروزه جز دشت‌ها و کشتزارهای وسیع هیچ از آن برجای نیست.

 مجموعه مستند گندی شاپور که ساخت آن نزدیک به 6 سال به درازا انجامیده است، در هفت بخش ۳۰ دقیقه‌ای از روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه 1397 خورشیدی، به صورت هفتگی، ساعت ۲۰ از شبکه‌ی مستند پخش‌ می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30