لوگو امرداد
گزارش تصویری

برگزاری جشن سده کنار رودخانه سِن در پاریس

جشن سده امسال به ابتکار مرکز فرهنگی زرتشتیان در پاریس، در یک کشتی و بر روی آب برگزارشد.
 این برنامه که از غروب روز آدینه دوازدهم بهمن ماه 1397 خورشیدی آغاز شد. موبد کورش نیکنام به اثر و جایگاه برگزاری جشن‌های ایرانی در خارج از کشور اشاره و بیان کرد: هرچند همانند ایران نمی‌توان کوهی از هیزم را برای جشن سده روشن کرد ولی روشنی و گرمای همان آتشی که نیاکان ایرانی ما پس از زندگی غارنشینی به دست آورده و در آتشکده ها پایدار کرده‌اند در هر جایی روشن شود، جشنی خواهد بود برای شادی روان و فروهر نیاکان هوشمندمان که پیشتاز رسیدن به فرهنگ وتمدن بوده‌اند چنانکه در شاهنامه فردوسی وداستان هوشنگ، بهره‌گیری از آتش یکی از آن هوشمندی‌های سرنوشت‌ساز در زندگی بشر بوده است.
موبد نیکنام آنگاه از باشندگان دعوت کرد تا اندکی از درون کشتی بیرون آمده، در کنار رودخانه سن  گردهم آیند تا آتش سده را در چشم‌انداز آب رودخانه برپا دارند.
با  سرود آتش نیایش آتش سده پاریس روشن شد و بخشی از برگردان این سرود نیز به گویش فارسی وفرانسه را جوانانی بر دوش داشتند.
در بخشی از برنامه سده پاریس، دکتر میرشاهی فرنشین انجمن رودکی در فرانسه نیز که پگیری ثبت جهانی جشن‌های سده ومهرگان را در یونسکو به پیشنهاد دولت تاجیکستان را بر دوش دارد، در این برنامه از پیدایش جشن‌های گوناگون در راستای پیشرفت تمدن درایران باستان اشاره کرد. در ادامه به هوشمندی کیومرث، تهمورث وجمشید پرداخت و شاهکار هوشنگ کیانی در شاهنامه را به سبب آموختنِ روشن کردن آتش ارج نهاد و گفت این جشن چند هزار ساله، شایستگی این را دارد که در سازمان یونسکو ثبت جهانی شود. افسوسمندانه در ایران کنونی تاکنون چنین پیشنهادی به یونسکو سفارش نشده است ولی خوشبختانه این کار در گستره کشورهای وابسته به فرهنگ ایرانی به خوبی پیگیری خواهد شد.
باشندگان با پذیرایی شام ایرانی، موسیقی ایرانی، دست افشانی وپایکوبی تا پاسی از شب جشن سده ایرانی را در فرانسه گرامی داشتند.

2

1

3

4

5

فرتورها از مونا کارا

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. کارهای ابتکاری در فرانسه از جمله برگزاری سده روی آب و پایکوبی در کشتی تا صبح و…. ایرادی ندارد ، ولی جشن سده در تهران ، یزد ، کرمان اصفهان و شیراز ، لذت و جلوه دیگری دارد ، اصلا قابل مقایسه نیست ، باور کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27