لوگو امرداد
همزمان با ورهرام ایزد

برگزاری گهنبار میانه‌ی آرامش؛ شیراز

آیین گهنبار چَهره‌ی میدیاریم‌گاه واپسین روز چَهره در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار ‌شد.
گهنبارخوانی در واپسین روز چهره‌ی میدیاریم‌گاه، ورهرام ایزد از ماه دی در گاهشمار زرتشتی، برابر با آدینه 14 دی‌ماه 1397 خورشیدی از ساعت 18 در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار ‌شد.
در این آیین باشندگان همراه با موبدیار رستم خسرویانی با دستانی برافراشته به اوستاخوانی و نیایش ایستادند. در ادامه وانیا چشمه با باشندگی در جایگاه، نیایشی شعرگونه‌ را برای باشندگان خواند. پس از آن هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز بر پایه‌ی گهنبارهای چند سال اخیر به گزارشی از عملکرد انجمن پرداخت. وی همچنین از افزوده شدن آزاده نمیرانیان به هموندان شورای حل اختلاف زرتشتیان شیراز خبر داد. پایان بخش مراسم گهنبار نیز اجرای سرود ((بچه بهدین)) توسط گروهی از دوشیزگان خردسال بود که با سرپرستی مهتاب گشتاسبی به اجرا درآمد. پس از پایان مراسم نیز از باشندگان با شام و شیرینی و لُرک( آجیلی آمیخته از میوه‌های خشک) و میوه پذیرایی شد.
گهنبار چَهره‌ی پنجم در هر سال، گهنبار میدیاریم‌ است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان این گهنبار را نیز مانند دیگر گهنبارها در خانه‌ی خود و یا در مکان‌های سپندینه‌ی آتشکده برگزار می‌کنند.

20

21

  موبدیار رستم خسرویانی

  موبدیار رستم خسرویانی

23

24

25

26

روزنامه دیواری یکی از دانش آموزان.

27

28

29

  وانیا چشمه

 دوشیزه وانیا چشمه

انتشار شماره جدید گاهنامه پیام سبز

انتشار شماره جدید گاهنامه پیام سبز

32

33

هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن

اجرای سرود خردسالان

اجرای سرود توسط دوشیزگان خردسال

35

36

فرتور از شهرام پوردهی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. چه عنوان جذابی برای گزارشتون انتخاب کردين. اميدوارم آرامش مهمان محفل تمام خانواده ها باشه. وقتی کشتی نو کردن نوجوانان در گاهان بار شيراز رو ديدم آرامش پيدا کردم.

  2. من هم دوست دارم تو مراسم ها کشتی نو کنم ولی خجالت می کشم. چون کسی نو نميکنه و فقط می ايستن يا ميشينن اوستا گوش ميدن. خوبه تو شيراز بزرگ و کوچيک کنار هم می ايستن و کشتی نو ميکنن. احتمالاّ معلماشون هستن خوش به حالشون

  3. حضور اين تعداد نوجوان و جوان در مراسم گاهان بار را بايست به فال نيک گرفت . درود به جمعتون شيرازيا. سپاس از امرداد بابت روايت رويدادها به زبان نوشتار و تصوير .

  4. دست مريزاد گزارش و عکساتون عالی بود. جای ما هم تو جمعتون خالی بود. اميدوارم هميشه همينطور با همت بمونين.

  5. شهروز عزيز شک نکن که باهمت خواهند ماند. چند بار به شيراز سفر کرده ام و خبرهای اين شهر رو دنبال می کنم. به لحاظ توجهی که به نسل آينده داشته و دارند. اجتماعی پويا و سرزنده و همازور باهمت دارند و خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27