لوگو امرداد
شهر خوشه‌های طلایی انگور جهانی شد

ثبت انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان

angoor2انگور دره جوزان ملایر به عنوان دومین میراث کشاورزی ایران و پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان در فائو ثبت شد.

ملایر یکی از شهرستان‌های استان همدان در باختر (:غرب) ایران است که با دارا بودن 10 هزار و 498 هکتار باغ انگور که بیش از 10 هزار و 100 هکتار آن بارور است از جایگاه ویژه‌ای در ایران برخوردار است.

به گزارش پایگاه آگاهی‌رسانی دولت، بنابر اعلام فائو، این دست‌آورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه‌های ارائه شده در اجلاس گروه مشاوران علمی دبیرخانه میراث های مهم کشاورزی جهانی (GIAHS) از هفتم تا دهم آذرماه جاری در مقر سازمان فائو در شهر رم به دست آمد. این ثبت با پایلوت دره جوزان شهرستان ملایر صورت گرفت.

وزارت جهاد کشاورزی این ثبت جهانی را به تمامی کشاورزان، مردم شهرستان ملایر و جامعه کشاورزی کشور شادباش گفته و آن را نشانه ای از پیوند عمیق مردم منطقه با اصول بهره‌برداری پایدار از منابع آب و خاک در گذر تاریخ می‌داند.

شایان یادآوری است ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS)  ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است و آرمان آن شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.

هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد باید دارای شرایط ۵ معیار نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، گوناگونی زیستی کشاورزی، دانش بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی، چشم‌اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی باشد و همچنین کشور درخواست‌کننده باید یک برنامه عمل جامع برای نگاهداری و گسترش آن به فائو ارایه دهد .

از میان هزاران درخواست رسیده از کشورهای گوناگون، پیش از این تنها 52  درخواست در جهان به گذر از فرآیند سخت‌گیرانه نظام ثبت فائو دست یافته‌اند، که از کشورمان نظام کشاورزی برپایه‌ی کاریز (:قنات) کاشان در سال ۱۳۹۳ به عنوان نخستین میراث جهانی از ایران در میان این فهرست جای دارد.

همچنین محمد کاظمی نماینده‌ی ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا، با ارج‌گذاری از کوشش‌های همه‌ی کنشگران این حوزه برای  ثبت جهانی انگور ملایر، این پیروزی را دسترنج کشاورزان و باغداران شهرستان ملایر دانست.

وی شناساندن بیش از پیش توانمندی‌های شهرستان با اتکا به فرصت‌های ایجاد شده و کوشش بیش از پیش برای ایجاد ارزش افزوده در چرخه‌ی تولید کشاورزی، صنعتی و … را اولویت‌های اصلی در شرایط کنونی عنوان کرد.

گفتنی است ملایر به شهر «خوشه‌های طلایی انگور» نامور است.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با سلام برشما و ارزوی موفقیت ها ی بیشتر در تولید و تحول در کشت انگور و با تعجب بسیار از اینکه حکومت اسلامی چقدر دراین باره مسولیت شناسی و دلسوزی بخرج داده و زحمات شما را بحساب به مایه خود گذارده است سوال من انستکه ایا در تولید خودتان از اصلاح گونه های موجود داخلی استفاده میفرمایید یا از گونه های دیگری مثل فرانسوی و ایتالیایی بهره میگیرید . برای پاسختان بسیار ممنونم . بااحترام رضا فرزام فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28