لوگو امرداد
در امرداد 402 چاپ شده است

جان‌سپاری در فرهنگ ایران‌زمین

p05402به فراخور فراسیدن سالروز درگذشت اشو زرتشت، به گاه پنجم دی‌ماه گاه‌شمار رسمی کشور، موبد هومن فروهری در نوشتاری با عنوان «جان‌سپاری در فرهنگ ایران‌زمین» که در رویه‌ی اندیشه امرداد 402 چاپ شده است به ریشه‌دار بودن این فرهنگ پرداخته است.
بخشی از این نوشتار در زیر آمده است:
«اشو زرتشت در ٧٧ سالگی در نبرد با دشمنان و در آتشکده‌ی بلخ به همراه ٧٢ تن از یارانش به ‌دست توربراتور در روز خیر ایزد از ماه دی جان باخت. اینکه در همه‌ی داستانک‌ها بر جنوب بلخ که مزارشریف امروزی است پافشاری می‌شود و توجه به شمارگان مضرب هفت سپندینه (:مقدس) به چشم ‌می‌خورد استوره بودن داستان جان‌سپاری اشو زرتشت را می‌رساند. نخست اینکه در فرهنگ ایران فَروَهر، فرّ کیانی، فرّ مزدیسنی (زرتشتی) و فّر ایرانی سپندینه است و انسان‌ها این پیش برنده‌ها را دارند. به جز فروهر که در پیوند با همه‌ی انسان‌ها است، مانده‌ی فرّ‌ها در پیوند با ژنتیک و نژادگی ایرانشهر است و (باید گفت که منظور از ایران و ایرانشهر همان ایران بزرگ است یعنی از مرز چین تا دریای سیاه از سرزمین آران، ترکمنستان و تاجیکستان تا یمن و کرانه‌ی جنوبی خلیج پارس و دریای مکران و … ) پاسداری از خاک که نماد زایش، زن و مادر است بر هر نژاده‌ی آریایی دستور است….»

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره 402 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28