لوگو امرداد
در واپسین روز گردهمایی جوانان

برگزاری آیین گهنبار توجی در شیراز

گهنبار توجی بامداد یکشنبه چهارم آذرماه 1397 خورشیدی در واپسین روز از پنجمین گردهمایی جوانان با اندیشه‌ی تندرستی تمامی ایرانیان به کوششش انجمن یانش‌وران مانتره در شیراز برگزار شد.
این آیین دینی در تالار روانشاد یزدانی در مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار و با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی آغاز شد. پس از اوستاخوانی نیز موبدیار خسرویانی درباره‌ی گهنبارهای فصلی و توجی سخنانی بازگو کرد. پذیرایی با لُرک (آجیل آمیخته به چند خشکبار)، میوه، سیروگ (نان سنتی سرخ شده در روغن) و شلغم پایان بخش این آیین بود.
واژه‌ی گهنبار، جشن سالیانه یا فصلی است که در ستایش از شش مرحله‌ی آفرینش در شش هنگامه‌ی (چَهره) سال برگزار می‌شود. گهنباری را که خارج از این شش چهره خوانده شود، گهنبار توجی گو‌یند. گهنبار توجی به شوند‌های (:دلیل)های گوناگون مانند خواستن تندرستی، پایان جنگ و خونریزی، خواستن صلح و دوستی، پایان بخشیدن به خشکسالی برگزار می‌شود.
در هنگام برگزاری گهنبار توجی، شهر شیراز شاهد بارش باران و برکت ایزد یکتا بود و شادی و شور ویژه‌ای به این آیین بخشیده بود.

15

برگزاری گاهان بار هم زمان  با بارش باران

18

چیدن سفره گهنبار

19

20

چیدن سینی لرک

22

سفره گهنبار

16

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی سنتی) توسط جوانان

21

13

23

موبدیار رستم خسرویانی

24

17

فرتور از مهتاب گشتاسبی است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. هيچ انجمنی را تا اين حد نزديک و همراه با جوانان نديده بودم . ميزبانی انجمن زرتشتيان شيراز همه جوره کامل بود.

  2. با سپاس از گزارش و عکس های زیبایتان . امید اینکه همه ایرانیان در سراسر جهان از دعاهایتان در گهنبار توجی بهره مند شوند.

  3. سکوتی که در هنگام اين گهنبار در تالار شيراز برقرار بود. عالی بود عالی. مدت ها بود چنين فضای روحانی را در جمع جوانان تجربه نکرده بودم. گاهی ديدگاه های خبرهای شيراز را که ميخواندم. درک نميکردم چرا از شيراز و برنامه هاش اينقدر تعريف ميشه. حالا لمسش کردم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09