لوگو امرداد
دوم آذر زادروز استاد پرویز شهریاری

ستاره‌ی درخشان دنیای ریاضی

استاد پرویز شهریاری

پرویز شهریاری در دوم آذر ماه 1305 خورشیدی در محله دولت‌خانه کرمان چشم به جهان گشود. پدرش شهریار روزمزد و دهقان‌زاده بود. مادرش گلستان نیز دهقان‌زاده بود و هردو زرتشتی. دوران کودکی استاد پرویز شهریاری در فضای وهم‌آلود که فقر سایه سنگین خود را بر آن گسترده بود گذشت. فقر فرهنگی و مالی که پنج خواهر و برادر و پدر او را به شوند کمبود غذایی و نبود پزشک در کرمان آن زمان از او گرفته بود. شهریار دهقان پدر استاد شهریاری در اواخر سال ۱۳۱۵ خورشیدی به شوند درگیری با مالک از کار اخراج شد و در کارخانه ریسندگی خورشید که کار خود را تازه در کرمان آغاز کرده بود مشغول شد.

ورود به فضای بسته پر غبار و بیرون تالار ریسندگی دهقان‌زاده پرورده در دامان طبیعت را به سمت بیمارستان سوق داد و سرانجام در زمستان ۱۳۱۷ خورشیدی در سن ۴۶ سالگی به شوند تجویز داروی اشتباهی وی را گرفتار مرگ زودهنگام کرد.

پس از مرگ پدر، پرویز با یک خواهر بزرگتر و دو برادر کوچکتر و مادری که سرپرست راستین خانواده بود تنها ماند. هرچند سرپرستی ظاهری بچه‌ها به دوش پرویز گذاشته شد، اما سرپرست راستین آنها شیر‌زنی بود به نام گلستان که برای ادامه تحصیل و زندگی بچه‌ها به انجام کارهای سخت همچون پنبه پاک‌کنی، پشم‌ریسی و بادام شکنی روی آورد تا فرزندان خود را به عالی‌ترین جایگاه علمی برساند تا هازمان علمی و فرهنگی ایران به داشتن پرویز شهریاری ببالد.

استاد پرویز شهریاری تا سال سوم دبیرستان را در ایرانشهر گذراند و وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در خورداد ماه ۱۳۲۳ فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به تهران رفت. در تهران در سال ۱۳۳۲ در رشته ریاضی در دانشکده علوم دانشگاه تهران و دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم تهران کنونی) فارغ‌التحصیل شد. یک سال در شیراز معلم بود و در سال ۱۳۳۳ به تهران آمد. آن روزها در دبیرستان اندیشه و دبیرستان‌های مربوط به گروه فرهنگی خوارزمی درس می‌داد. در دانشکده فنی دانشگاه تهران در کلاس‌های روزانه و شبانه دانشگاه تربیت معلم و در اراک در مدرسه عالی علوم اراک مشغول بود.

با تاسیس دبیرستان‌های «خوارزمی ۱۳۳۹»، «مرجان ۱۳۴۰» و «مدرسه عالی اراک ۱۳۳۵» تلاش نمود محیطی مناسب برای رشد جوانان مملکت ایجاد کند. با نگاشتن کتاب‌های ریاضی در فاصله ۱۳۳۵ خورشیدی تا ۱۳۵۲ خورشیدی و همزمان با آن نوشتن و برگردانی صدها کتاب در تاریخ و آموزش ریاضیات توانست نقش مهمی در پرورش فکری دانش‌آموزان و دانشجویان ایفا کند وی در سال ١٣٤٥ خورشیدی نشان درجه‌ی یك علمی را دریافت كرد و در سال ١٣٨٤ به عنوان چهره‌ی ماندگار علمی در رشته‌ی ریاضیات برگزیده شد.

وی كه دكترای افتخاری ریاضیات را نیز از دانشگاه كرمان در سال 1381  گرفته‏، صدها كتاب نوشته و برگردان كرده است وی با سردبیری مجله‌های وهومن و چیستا، سهم بسزایی در گسترش فرهنگ و دانش در سطح هازمان ایرانی داشته است.

پرویز شهریاری چهره‌ی ماندگار زرتشتی، استاد ریاضیات پس از ٨٦ سال زندگی پربار علمی و فرهنگی، بامداد ٢٢ اردیبهشت‌ماه 1391 در بیمارستان‌ جم گذشت.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27