لوگو امرداد
گفت‌وگو با موبد اردشیر خورشیدیان

نبر و روش درست اجرا کردن آن چیست؟

نَبُر چیست؟ روش درست اجرا کردن آن چگونه است؟برپایه‌­ی فرهنگ و سنت دینی، ما زرتشتیان 4 روز در ماه از خوردن گوشت پرهیز می­‌کنیم و آنها به روزهای «نَبُر» نزد زرتشتیان نامور است. در باره­‌ی این باور اندیشه‌­های گوناگونی میان همکیشان وجود دارد برخی در روزهای گوشت نخوردن از گاهشماری جدید یا قدیم  یا هردو پیروی می­‌کنند و برخی، در اینکه تنها نخوردن گوشت کافی است، یا فراورده­‌های دام را هم نباید خورد، در شک هستند. در این میان گروهی هم می­گویند نبر است، نه نخور، یعنی نباید حیوانی را کشت، اما خوردن آن منعی ندارد، خود را راحت کرده و این 4 روز را هم مانند روزهای دیگر می­‌دانند.

اما این که دین و فرهنگ زرتشتی در این باره چه می­گوید نظر انجمن موبدان را جویا شدیم.

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان این جمله را بارها تکرار می­‌کند «آنچه من می­‌گویم نظر انجمن موبدان است که پس از بررسی­‌های بسیار در مورد موضوع­‌های دینی به نتیجه واحد رسیده و گفته می­‌شود.»
موبد خورشیدیان به گذشته سرزد وداستان پیروی از گاهشماری امروز را درمیان زرتشتیان اینگونه بیان کرد.
 نزدیک به 60 سال پیش در انجمن موبدان یزد که فرنشین آن موبد رستم آذرگشسب بود و پدر من و دیگر موبدان هم هموند آن بودند در مورد این گفت‌­وگو شد که روز و ماهی که در این گاهشماری داریم اشتباه است. پیش از این با گاهشماری  رایج زرتشتیان با ماه‌های 30 روزه و بدون در نظر گرفتن کبیسه، آیین­‌ها را اجرا می­‌کردیم زیرا حق زندگی و تصمیم­‌گیری آزادانه  نداشتیم تا زمانی که سوشیانتی به نام مانکجی هاتریا  از پارسیان هند به ایران آمد با کوشش وی جزیه از روی زرتشتیان برداشته ­شد. وی برای زرتشتیان مدرسه ساخت ولی آن را تنها به زرتشتیان محدود نکرد. پس از مشورت در انجمن موبدان  دوباره بازگشتیم به گاهشماری که پیش از آن به ما تعلق داشت و از سال 1304 به گاهشماری خورشیدی رو آوردیم و از آن پس کبیسه  هر 4 سال یکبار به حساب آورده شد و بزرگان جامعه مانند روانشاد میرزا سروش و دیگران پذیرفتند و دیگران را آگاه کردند از سویی روانشادان موبد شهزادی و موبد فیروز آذرگشسب همه جا در سخنرانی­‌های خود به مردم این آگاهی را می­‌دادند.

کم­‌کم گاهشماری درست جایگزین شد در این گاهشماری روزها در هرسال ثابت است به این معنی که 26 دی در هرسال روز وهمن امشاسپند است و تغییر نمی­‌کند.

یا پنج روز آخر سال که چهره «همس پث میدیم» به معنی برابری شب و روز است که اکنون به اشتباه  بعضی از روستاهای زرتشتی در تابستان به نام پنجه برگزارمی کنند و در تابستان روی بام­‌ها آتش روشن می­‌کنند آتشی که شب سال نو که روز وشب برابر است، باید روشن شود.

پس ما 4 روز در ماه برابر با گاهشماری خورشیدی از خوردن گوشت پرهیز می­‌کنیم. این چیزی است که برپایه­‌ی دین و فرهنگ زرتشتی گفته­ شده است.

4 روزی که ما زرتشتیان گوشت نمی­‌خوریم، وهمن و ماه و گوش ورام روزهای «نبر» است. این روزها هر کدام مفهوم دارد وهمن به معنی اندیشه‌ی نیک و در جهان گیتی پاسدار ونگهبان جانوران سودمند است، پس اندیشه‌ی روشن می‌گوید امروز گوشت نخور تا هم تندرست بمانی هم جانداران بیاسایند. روز دیگر «ماه»  به معنی روز مهان و بزرگان «گوش» روز به معنی چهارپایان سودمند است که باید در این روز به آنها آزار نرساند و «رام» روز به معنی آرامش و آسودگی است. پس گزینش این روزها در گذشته بی‌دلیل نبوده و یاری رساننده یکدیگر بوده‌اند. شایسته است بر پایه دین و فرهنگ زرتشتی و برای ارزش گذاشتن به آفریده‌های اهورامزدا، تنها این 4 روز را زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز کنند.

به گفته­‌ی موبد خورشیدیان خوردن ماهی در روزهای نبر اشکالی ندارد این 4 روز به پاسداری از جانوران سودمند ویژه دارد.*

*برگرفته از شماره‌ی 20 ویژه‌نامه‌ی زرتشتیان امرداد، سال 1390 خورشیدی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. نوشته بسیارخوب و سودمندی دراختیارمان گذاشتید، آیین اصیل ایرانیان یکایک آفریده ها راگرامی میداشته. اهورایی باشیدو تندرست

  2. نوشته بسیارخوب و سودمندی دراختیارمان گذاشتید، آیین اصیل ایرانیان یکایک آفریده ها راگرامی میداشته. اهورایی باشیدو تندرست

  3. با تشکر از مصاحبه و نوشتار مفید و آگاه کننده، تاکید میشود که این یک سنت زرتشتی ایرانی است و جایی در گاتها و اوستا ندارد. نبر در میان زرتشتیان هند و پارسیان غرب اجرا نمیشود.

  4. با تشکر از مصاحبه و نوشتار مفید و آگاه کننده، تاکید میشود که این یک سنت زرتشتی ایرانی است و جایی در گاتها و اوستا ندارد. نبر در میان زرتشتیان هند و پارسیان غرب اجرا نمیشود.

    1. در اوستا دروندیداد است پارسیان هند هم بسیار پایبند تر از بهدینان ایرانی هستند به روزهای نبر

      گرچه تفاوتی نداره دین مزدیسنا بایدبهمراه آئین وسنت هاش باید یکجا دید

  5. بسیار عالی فقط در مورد آیین روزه داری زرتشتیان میخواستم بدونم.؟

      1. در اوستا دروندیداد است پارسیان هند هم بسیار پایبند تر از بهدینان ایرانی هستند به روزهای نبر

        گرچه تفاوتی نداره دین مزدیسنا بایدبهمراه آئین وسنت هاش باید یکجا دید

  6. درود بسیار سپاس از راهنمایی شما. و درود به موبد خورشیدیان گرامی که بسیار پسندیده سخن میگویند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-24