لوگو امرداد
در امرداد 397 چاپ شده است:

خطر در کمین سنگ‌نگاره‌های خوزستان

p02397پس از ویران کردن نقش‌برجسته‌ی «سرحانی» در باغملک، نقش‌برجسته‌ی «هرکول فاله» دشت سوسن و نقش‌برجسته‌ی «شیوند» در نزدیکی دهدز، که دینامیت‌گذاری‌ها به نابودی آن‌ها انجامید، این‌بار دوست‌داران میراث-فرهنگی از کوشش سودجویان برای دینامیت‌گذاری در یک مجموعه‌ی نقش‌برجسته‌ی بسیار ارزشمند و ثبت ملی شده در خوزستان پرده برداشتند.

در دست‌یازی پیش آمده در تنگ بتا اگرچه حفاران و قاچاقچیان نتوانستند همه‌ی نقش‌برجسته را آسیب بزنند اما آثار و گواهی‌هایی از دست‌اندازی به بخش‌هایی از این یادمان برجسته وجود داشت. سودجویان می‌خواستند تا دیگر نقش‌برجسته‌ی الیمایی تنگ‌بتا را منفجر کنند که خوشبختانه با باشندگی (:حضور) به هنگام و غافل‌گیر کردن آن‌ها نقشه‌ی شوم حفاران غیرمجاز بی‌نتیجه مانده بود.

تنگ بتا با 12 نقش‌برجسته‌ی هشت‌و‌نیم متری و یک نقش برجسته‌ی 140 سانتی‌متری همواره در تیرس شکارچیان و حفاران غیرمجازی است که به نادرستی باور دارند پشت هر سنگی گنجی پنهان است. شوند دست‌اندازی به نقش‌برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌های اندیکا آن است که هیچ نیروی یگان حفاظتی در آن شهرستان پهناور جایگیر (:مستقر) نیست و اداره‌ی میراث‌فرهنگی این شهرستان در یک سال گذشته کار و جنبشی نداشته است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است با عنوان«خطر در کمین سنگ‌نگاره‌های خوزستان» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این گزارش را می‌توانید در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 397 امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

 خرید اینترنتی شماره‌ی 397 امرداد

نشانی دکه‌های فروش امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود و سپاس از شما
    من در خوزستان زندگی میکنم ، شوربختانه بیشتر از بی توجهی دولتی ماخوده ساکنین هستیم که برای میراثمون ارزشی قائل نیستیم و برای رسیدن به اندک دستمزدی حاظریم پیشسنه کهنمون، شناسنامه های تاریخیمون رو بفروشیم. افسوس. ای کاش کمی،اندکی مطالعه و شناخت از تاریخ باستان میهنمان و مردمان پاک آیینمان میداشتیم و درک میکردیم به چه منظور این نگاره ها ، این هنرمندی های بینظیر را برای ما به ارث گذاشته اند. ای کاش میدانستیم کشورهایی همچون ترکیه میلیاردها دلار هزینه میکند تا اینکه تاریخی ،نوشته ای را بنام مردمش ثبت کند.افسوس.
    نگرانی دیگری هم هست؛ اینکه ما با باشندگان کهنمون که میراث شکوه و عظمت میهنمانن چه کرده ایم. هروز کمتر و کمتر میشند ، مهاجرت و عوامل دیگر این میراث رو این شناسنامه رو از ما خواهد گرفت. سخنم با شما زرتشتیان عزیز بود.
    پایدار باشید
    خداوند یزدان پناهتان باد
    زمین و زمان نیک خاهتان باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30