لوگو امرداد
در برنامه‌ی سازمان زنان زرتشتی

دکتر سیما کشاورزی از خوراک و بهداشت و سلامت گفت

دکتر سیما کشاورزی، دکترای علوم آزمایشگاهی، در سخنرانی دوشنبه‌ی آغاز ماه سازمان زنان زرتشتی که پنجم شهریورماه 1397 خورشیدی در تالار خسروی تهران برگزار شد پیرامون آب آشامیدنی سالم، تیروئید، مصرف ویتامین D و دیگر عنوان‌های بهداشت و سلامت سخنرانی کرد.

در دنباله چکیده‌ای از سخنرانی وی به همراه گزارش تصویری این نشست آمده است:

زگیل‌های تناسلی

زگیل‌های تناسلی در اثر دو گونه ویروس هرپس‌سیمپلکس یا سیتومگالوویروس و ویروس پاپیلومای انسانی پدید می‌آیند که گونه‌ی پاپیلومای انسانی نوع خطرناک است. گرچه این ویروس 18 ژنوتایپ دارد که تنها شش ژنوتایپ آن بیماری‌زا و سرطان‌زا هستند و البته با تکنیک‌های آزمایشگاهی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

بیماری‌های تیروئید

تیروئید غده‌ای است در جلوی گردن که در درازای زندگی هر کس گاهی پرکار و گاهی کم‌کار می‌شود؛ این مشکل گاهی خودبه‌خود برطرف می‌شود و گاهی نیاز به درمان دارد. سه گونه آزمایش معمول و همیشگی T3 و T4 و Tsh برای تشخیص آن تجویز می‌شود.

پیشگیری بهتر از درمان

برای آن‌که کمتر دچار بیماری‌های تیروئیدی که شامل پرکاری و کم‌کاری تیروئید است شویم مصرف غذاهای دریایی ماهی و میگو توصیه می‌شود. همچنین در صورت مصرف نمک‌های یددار به هیچ روی نباید این‌گونه نمک‌ها پخته شوند، بلکه باید روی خوراک پاشیده شوند.

نشانه‌های پرکاری تیروئید

تعریق زیاد، تپش قلب، کاهش وزن، کم‌خوابی، پف دور چشم، کم‌کاری تیروئید، افزایش وزن، خواب زیاد، کندذهنی و اضطراب از نشانه‌های پرکاری تیروئید است.

ویتامین D، ویتامین طلایی

ویتامین D را ویتامین طلایی می‌شناسند که مصرف آن در جلوگیری از سرطان کمک‌کننده است. مصرف این ویتامین جلوی پوکی استخوان و افسردگی دوران یائسگی و جلوی بسیاری از ضعف‌های عضلانی دست و پا را می‌گیرد. همچنین مصرف این ویتامین با کلسیم و منیزیم و روی توصیه می‌شود.

زیاده‌روی در مصرف ویتامین ممنوع

زیاده‌روی در مصرف ویتامین D بی‌زیان نیست. سرگیجه و حالت تهوع را می‌توان از نشانه‌های زیاده‌روی در مصرف این ویتامین دانست.

آب را زیاد نجوشانید

آب را نباید چند بار جوشاند. همچنین مصرف آب معدنی باید محدود باشد زیرا مواد معدنی را ندارد و نگهدارنده دارند. 

2

10

11

دکتر سیما کشاورزیان، سخنران برنامه‌ی سازمان زنان زرتشتی

دکتر سیما کشاورزیان، سخنران برنامه‌ی سازمان زنان زرتشتی

13

14

15

16

17

18

19

فرتور از سازمان زنان زرتشتی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09