لوگو امرداد
سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی

هنرمندان نگران وضعیت دشوار اقتصادی

سی‌امین نمایشگاه فراملی صنایع‌دستی با آرمان شناساندن و زنده‌کردن هنر دستان صنعتگران ایرانی شنبه 3 شهریور ساعت 2 پسین گشایش یافت.
به گزارش تارنمای امرداد آثار هنرمندان صنایع دستی استان‌های کشور در 450 غرفه به نمایش همگان درآمده‌است و هنرمندان استان‌های اصفهان، تهران، همدان، خراسان رضوی و یزد بالاترین شمار غرفه‌ها را در نمایشگاه دارند.
هنرمندان که غرفه‌های خود را چیده و آماده پذیرایی بازدیدکنندگان شده‌بودند، تا اندازه‌ای دل‌نگران بودند با وضعیت سخت اقتصادی پذیره کمتری از دوست‌داران هنر ایرانی صورت گیرد ولی با امید آغاز کرده‌اند.
امیر کاکا تراشکار شیشه و کریستال با پیشینه 35 سال کار به خبرنگار امرداد از نبود مواد اولیه در ایران و مشکلات این حوزه سخن گفت: «مواد اولیه شایسته در ایران نداریم و تنها چهار یا پنج کارخانه کریستال‌سازی وجود دارد که آن‌ها هم کالاهای تولیدی را خود مصرف می‌کنند و به دیگران نمی‌دهند؛ ما نیز به‌ناچار تراش را روی فرآورده‌های شیشه‌ای کشورهای بیگانه مانند ترکیه، چک و ایتالیا انجام می‌دهیم تا ارزش هنری تراش شیشه به نیکی نشان داده‌شود.»
وی در ادامه افزود: «در ایران معدن و امکانات هست ولی کارخانه بلورسازی تخصصی وجود ندارد؛ چندتنی که کارشان بسیار نیک بود، درگذشتند و اگرچه فرزندانشان کوشا هستند تاکنون به اندازه دانش پربار پدران‌شان نرسیده‌اند.»
هنرمندان کوشش‌کرده‌اند غرفه‌های خود را بنا به کالاها و باوری که دارند بیارایند و آثار برجسته خود را بیشتر در دید همگان قرار دهند.
فرخ‌لقا المی بانوی هنرمندی که از استان قزوین برای نخستین بار در نمایشگاه شرکت کرده‌ امیدوار است مردم پذیره بالایی داشته باشند تا تولید هنرهای ایرانی رونق بیشتری پیدا کند. وی از دیر رسیدن تجهیزات برای چیدمان غرفه‌ها و کم‌بودن روشنایی سالن خرده گرفت و درباره بسته‌بندی کالاها گفت: « تا جایی که می‌دانم نرخ‌ها نسبت به سال گذشته دگرگونی نداشته‌است. از آن‌جایی که بسته‌بندی‌های ما با روزنامه نیست و ویژه است تخفیف بسته‌بندی داریم.»
المی درباره این‌که بسته‌بندی‌ها تاثیر بالایی بر روی نرخ کالا ندارد گفت: «بسته‌بندی تاثیر اندکی در نرخ دارد ولی بسیار زیباست و ما با آسودگی می‌توانیم کالاها را به فروش برسانیم.»
برخی آثار ارایه شده نشان از هنرهای کهن ایرانی دارد و برخی که نوآوری دارند باز کوشش کرده‌اند برداشتی از آثار و فرهنگ سرزمین خود داشته باشند تا دوستی آشنا برای خریداران باشد.
حامد کریمی که از کودکی سرگرم کار پدری بوده، در سال‌های اخیر با مشکل تهیه مواد اولیه برخورد کرده‌است و به امرداد گفت: «امسال که در سال حمایت از تولید ملی هستیم، با مشکل بزرگ مواد اولیه این هنر، مس، روبه‌رو هستیم. اگرچه مس تولید داخلی کشور است و از معدن‌های کرمان یافت می‌شود ولی در بورس جای داده‌ شده و ما بایستی آن را با دلار بخریم به‌همین‌روی هنگامی که دلار بالا می‌رود، افزایش فلزات جهانی را داریم و مس هم گران‌تر می‌شود؛ مشکل دیگر ما خرید رنگ از آلمان است که با وضعیت امروزی بهای آن بیش از دو برابر شده‌است.»
کریمی در ادامه گفت: « تولیدکنندگان و هنرمندان امسال با مشکلات بسیاری درگیر هستند و در سال «حمایت از تولید ملی» ضربه‌های بزرگی دیده‌اند. تولید نسبت به سال گذشته به نیم رسیده‌است.
صنایع دستی نیاز به خریدار دارد که بایستی از کشورهای گوناگون بیایند. ما نیاز به گردشگران بیگانه داریم تا با فروش بیشتر تولید را بالا ببریم، درحالی‌که امروز در کشور مشکل گردشگر وجود دارد.
در ایران گونه‌های بسیاری از صنایع دستی وجود دارد چنان‌چه در اصفهان نیز نزدیک به 370 گونه صنایع دستی تولید می‌شود و شوربختانه همه امسال به مشکل برخورده‌اند. ما نیازمند نگاه جدی مسوولان هستیم؛ تنها با سخن گفتن نمی‌توان از صنایع دستی پشتیبانی کرد.»
یکی از نوآوری‌های امسال نمایشگاه، باشندگی کودکان و برنامه‌هایی برای شناساندن صنایع‌دستی به آنان است. در بخشی به کودکان هنرهای گوناگونی آموزش داده می‌شود و در بخش دیگری مجله داروگ «تنها مجله تخصصی محیط زیست» و موسسه آوای پایدار «موسسه پژوهشی و تربیتی راهنمایان گردشگری متخصص» افزون بر آموزش دست ساخته‌های روستاییان و ارایه اسباب‌‌بازی‌های بومی، با زنده‌سازی تولیدات روستایی پشتیبانی بایسته را آنان می‌کنند.
از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه رونمایی از کاشی هفت رنگی است که نشان سی‌امین نمایشگاه فراملی صنایع دستی بر روی آن نقش بسته است.
سی‌امین نمایشگاه فراملی صنایع دستی تا 9 شهریور در نمایشگاه بین‌المللی تهران در سالن‌های 8 ، 9 و 25 از ساعت 10 تا 18 برپاست و دوست‌داران هنرهای ایرانی می‌توانند برای بازدید بروند.

3

1

در این هنر چوب گره چینی و کاشی نیز به کار رفته‌است
در این هنر چوب گره چینی و کاشی نیز به کار رفته‌است

4

فرخ‌لقا المی هنرمندی که از استان قزوین در نمایشگاه شرکت کرده‌است
فرخ‌لقا المی هنرمندی که از استان قزوین در نمایشگاه شرکت کرده‌است

6

7

8

9

10

 بانویی که از استان سمنان در نمایشگاه شرکت کرده و بافت پارچه‌ها را برای خریداران به نمایش می‌گذارد
بانویی که از استان سمنان در نمایشگاه شرکت کرده و بافت پارچه‌ها را برای خریداران به نمایش می‌گذارد

سفال کلپورگان که به ثبت جهانی رسیده‌است
سفال کلپورگان که به ثبت جهانی رسیده‌است

13

موسسه آوای پایدار و مجله داروگ که به کودکان آموزش‌های بایسته را می‌دهند و از تولیدات روستایی پشتیبانی می‌کنند
موسسه آوای پایدار و مجله داروگ که به کودکان آموزش‌های بایسته را می‌دهند و از تولیدات روستایی پشتیبانی می‌کنند

15

کودکی که در حال خراطی کردن است
کودکی که در حال خراطی کردن است

17

18

19

حامد کریمی که از کودکی به هنر میناکاری پرداخته‌است
حامد کریمی که از کودکی به هنر میناکاری پرداخته‌است

21

22

23

24

25

26

27

28

129

فرتور از مارال آریایی است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30