لوگو امرداد

با چه كوله‌ای به كوه برویم؟

با چه كوله‌ای به كوه برویم؟در میان وسایل کوهنوردی پس از کفش مهمترین وسیله کوله پشتی است، چون تمام وسایل مورد نیاز کوهنورد برای صعود و فرود و شب‌خوابی درون آن قرار می‌گیرد. کوله‌ها از زمان قدیم تاکنون دستخوش تغییرات فراوانی شده‌اند، به طوری ‌که امروزه اگر برای اولین بار برای خرید کوله به یک فروشگاه وسایل کوه بروید شاید از دیدن سایزها، رنگ‌ها و اشکال مختلف آنها سرتان گیج رود. بنابراین لازم است با مشورت یک فرد خبره و باتوجه به نیازتان کوله‌ای مناسب اختیار کنید تا همیشه و در همه حال بهترین همدم شما باشد چون اگر شکل و اندازه کوله مناسب بدن و برنامه شما نباشد ممکن است بر اثر فشارهای وارده بر شانه و ستون مهره‌ها برای همیشه از کوله و کوهنوردی و حتی از زندگی سیر شوید.

برخی از کوله‌های قدیمی ‌که امروزه نیز گه گاه استفاده می‌شوند دارای یک زین فلزی در خارج از کوله هستند که با پشت فرد در تماس است و چون بار را به تناسب بین شانه و پشت و کفل تقسیم می‌کند برای بارکشی‌های سنگین و حتی در موارد اضطراری برای حمل مجروح مناسب است. اشکال این کوله‌ها وزن بیشتر و ارتفاع و پهنای زیاد است. چون در مسیرهای تنگ یا دارای شاخه‌های درخت و یا سنگ‌نوردی باید از کوله‌های باریکی استفاده کرد که عرض آن بیشتر از بدن نباشد. کوله‌های قدیمی‌دارای جیب‌هایی نیز در پشت و طرفین هستند که می‌توانید وسایل ضروری و دم دست را در آنها قرار دهید. ولی کوله‌های جدیدتر که بیشتر برای برنامه‌های فنی و یا زمستانی به کار می‌روند به جای جیب‌های بیرونی دارای یک جیب بزرگ در روی سر کوله هستند و گاهی نیز در بخش انتهایی کوله محفظه‌ای را جداکرده‌اند که دارای زیپ است و می‌توان برای وسایل ضروری و یا کیسه خواب از آن استفاده کرد. در دو طرف و پشت کوله نیز بندهایی برای بستن وسایلی مانند فوم، زیر انداز، کلنگ، باتوم، کرامپون و … تعبیه شده است.

جنس کوله‌ها معمولا صددرصد ضد آب است که در انواع جدید از پارچه‌های گورتکس که سبک‌تر نیز هستند استفاده می‌شود. رنگ کوله نیز مانند لباس‌ها باید به ‌شکلی باشد که متضاد با محیط برنامه مورد نظر شما باشد تا از دور کاملا به چشم بیاید که این مساله در صورت گم شدن و یا مجروح و زمین‌گیر شدن به جستجوگران کمک زیادی می‌كند. بنابراین کوله‌ها معمولا به رنگ‌های قرمز و زرد و آبی ساخته می‌شوند. نوعی از کوله‌ها هم که به رنگ سبز و یا پلنگی هستند مخصوص شکارچیان و یا سربازان است که می‌خواهند در استتار باشند.

اندازه کوله‌ها را برحسب فضای داخل آن و با واحد لیتر اندازه‌گیری می‌كنند که معمولا از 30 تا 100 لیتر متفاوت است. کوله‌های 30 لیتری برای برنامه‌های یک روزه بدون وسایل خواب و یا دوچرخه سواری مناسب هستند که البته نوع مخصوص دوچرخه آن دارای بندک نبوده و در آن نیز با یک زیپ بزرگ نیم دایره باز می‌شود. همیشه کوله‌ای را انتخاب کنید که پس از قرار گرفتن تمام وسایل دیگر فضایی خالی نداشته باشد تا شکیل و خوش فرم به پشتتان بنشیند. اگر کوله بزرگتر باشد از فرم خارج شده و با لنگر انداختن موجب خستگی و آزار شما می‌شود و اگر کوچکتر هم باشد، مجبورید مقدار زیادی از وسایل را به دور کوله آویزان کنید و یا در دست بگیرید.

نوعی کوله نیز طراحی شده است که مخصوص حمل کودک است و علاوه بر جای مخصوص نشستن کودک که در حمایت هم باشد و سقوط نکند دارای تعدادی جیب نیز برای وسایل ضروری است، امروزه کوله‌های مخصوصی نیز برای نوجوانان و زنان ساخته می‌شود که متناسب با فیزیک بدنی آنهاست.

بخشی از کوله که با پشت فرد در تماس است شاید مهمترین بخش باشد که باید مانع از چسبیدن کوله به پشت و عرق کردن شود.

کوله‌ها معمولا بند بزرگی در قسمت پایین دارند که به دور کمر پیچیده می‌شود و در حفظ تعادل موثر است‌. برخی نیز دارای بندکی مشابه و در جلوی سینه هستند که تعادل بالای کوله را حفظ می‌کند ولی موقع صعود که تنفس و حرکت سینه زیاد و سریع است بهتر است که بسته نشود و فقط موقع پایین آمدن آنرا ببندید.

کوله‌های باریک و لوله‌ای شکلی با جنس ضخیم نیز برای غارنوردی و آبشارنوردی (دره نوردی) ساخته شده‌اند که مناسب مسیرهای تنگ و خیس و خشن است.

هنگام چیدن كوله وسایل سخت و فلزی را در تماس با بدنه كوله قرار ندهید كه اگر در پشتتان باشد باعث آزار و اگر در اطراف باشد بر اثر كشیده شدن كوله به در و دیوار باعث پارگی كوله می‌شود. وسایل را طوری بچینید كه سنگین‌ترها در نزدیك پشت و بالای كوله باشند و همچنین وسایل را به ترتیب استفاده داخل كوله قرار دهید. در یك كلام كوله‌چینی خود یك هنر است كه با تمرین در شرایط مختلف روز و شب و هوای سرد و گرم و با دستكش‌های كلفت و … به دست می‌آید. جای وسایل را كاملا به خاطر داشته باشید تا با چشم بسته هم بتوانید وسیله مورد نظر را بیابید. مواد سوختی را در ظروف با در محكم و چند لایه پلاستیك قرار دهید تا نشت آن باعث خرابی كوله و لباس و غذاها نشود.

یك توصیه مهم را هم همیشه به خاطر داشته باشید، در خرید کوله و همه وسایل کوهنوردی چون با آسایش و حتی جان شما سروکار دارد به قیمت فکر نکنید و بیشتر به کیفیت و دوام و راحتی و وزن کم آن بها دهید. همچنین وسایل خود را تخصصی كنید و به دنبال کوله‌ای برای همه برنامه‌ها و یا کفشی برای همه فصول نباشید.

کلام آخر هم این که به قول معروف باید چند تا کوله را کهنه و یا پاره کنید تا بتوانید کوله مناسب خود را پیدا کنید.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30