لوگو امرداد
اشوزرتشت در چه سنی به پیامبری برگزیده شد؟

آرامگاه اشوزرتشت در کجا واقع شده است؟

اشوزرتشتاشوزرتشت در سن بیست سالگی به کوه اشیدرنه ( کوه سبلان )، پناه می‌برد و دور از هیاهو به مدت ده سال تمام، فکر کرده و می‌اندیشید و در اسرار طبیعت غور کرده، با خدای خود راز و نیاز می‌کند و در سن سی سالگی به پیامبری برگزیده می‌شود.

زرتشتیان چون به بقای روح و فروهر نیاکان خود باور دارند، پس از مرگ، علاقه زیادی به اینکه به سر مزار درگذشته بروند و شیون و زاری کنند، را ندارند، بنابراین برای زرتشتیان، اصولا مهم نبوده که اشوزرتشت در کجا دفن شده است.

بنا به مدارک و باور دینی ما زرتشتیان، پیامبر ما از اوان کودکی نزد فردی به نام « برزین » به فراگیری علوم زمانه پرداخت و با تفکر و تامل به باورهای پدران خود شک کرد، و رسم‌ها و باورهای آنان را جابرانه تشخیص داد و زیر سوال برد، و سال‌ها می‌اندیشید که چگونه می‌تواند این نارسایی‌ها را برطرف کند، و حتی در علم پزشکی نیز کم و بیش آگاهی‌هایی به دست آورده بود. تا اینکه پیامبر ما در سن بیست سالگی به کوه اطراف زندگی خود یعنی کوه اشیدرنه )

( oshidarene که بیشتر آن را کوه سبلان می‌دانند، پناه می‌برد و دور از هیاهو به مدت ده سال تمام، فکر کرده و می‌اندیشید و در اسرار طبیعت غور کرده، با خدای خود راز و نیاز می‌کند و در سن سی سالگی به پیامبری برگزیده می‌شود، سپس با انرژی تمام از کوه پایین آمده و به میان خانواده و مردم خود می‌آید ( یسنا هات 28-بند7 ) و کوشش می‌کند دین خود را به مردم بشناساند.

نخستین کسی که دین او را می پذیرد، پسر عموی او میدیوماه می‌باشد ( گاتها هات 51 – بند19 ) و سپس گروهی از خانواده او دین وی را می‌پذیرند، تا اینکه پس از مدتی می‌بیند که در شهر خودش، بسیاری از قدرتمندان ( که منافع خود را با آموزش‌های او در خطر دیده ) با او دشمنی می‌کنند، و وی توانایی گسترش دین بهی را ندارد و نمی‌تواند پیروان زیادی جمع نماید ( یسنا هات 46 – بند 1 )

 اشوزرتشت به همراه تعدادی از پیروان خود به سوی شرق هجرت می‌نماید و خود را به « سرزمین بلخ » می‌رساند که تحت فرماندهی پادشاهی به نام ویشتاسب یا گشتاسب شاه بوده است وی‌ به دربار این پادشاه می‌رود و او و درباریانش را به دین خود دعوت می‌کند، گشتاسب شاه که خود مرد فاضلی بود، از دانشمندان دربار دعوت می‌کند که در حضور وی با اشوزرتشت جلسات بحث تشکیل دهند، اشوزرتشت اصول دین خود یعنی دین مزدیسنی ( مزداپرستی ) را توضیح می‌دهد و آنها سخنان اشوزرتشت را می شنوند و سوالات بسیاری مطرح می‌نمایند که همگی را پیامبر، پاسخ می‌دهد و بالاخره پس از چندین جلسه بحث و گفتگو همه حاضرین به درست بودن دین مزدیسنی پی برده و دین اشوزرتشت را می‌پذیرند.

گشتاسب پادشاه، آتوسا زن او و شهبانوی ایران، اسفندیار و پشوتن فرزندان گشتاسب، جاماسب و فره‌شوشتر دو برادر دانشمند و وزرای دربار پادشاه و به تدریج بیشتر مردم شهر بلخ دین زرتشت را می‌پذیرند، اشوزرتشت در این هنگام 42 سال داشته است.

آرام، آرام و به تدریج دین زرتشت در سرزمین ایران و کشورهای همجوار پیروانی پیدا می‌نماید، تا اینکه، در سن هفتاد و هفت سالگی، اشوزرتشت در حالی که در آتشکده بلخ با تعدادی از پیروانش مشغول نیایش بوده است، توسط فردی تورانی به نام « تور براتور » به شهادت می‌رسد و هفتاد و دوتن از یاران زرتشت نیز در این میان به شهادت می‌رسند.

  

آرامگاه اشوزرتشت در کجا واقع شده است ؟

تاریخ درگذشت اشوزرتشت روز خیرایزد و دی ماه برابر با پنجم ماه دی می‌باشد، زرتشتیان چون به بقای روح و فروهر نیاکان خود باور دارند، اصولا پس از مرگ، علاقه زیادی به اینکه به سر مزار درگذشته بروند و شیون و زاری کنند، را ندارند، بنابراین برای زرتشتیان، مهم نبوده که اشوزرتشت در کجا دفن شده و همواره روح او را در کنار خود احساس می‌کنند و از روح و فروهر پاک اشوزرتشت برای پیشرفت کارهایشان کمک می‌خواهند و به دنبال محل آرامگاه اشوزرتشت نیستند.

ولی بنا بر اثبات بیشتر دانشمندان، آرامگاه اشوزرتشت، در استان بلخ افغانستان و در شهر مزار شریف می‌باشد. همان جاییکه بنا بر باور مذهب شیعه ( بیشتر مردم شهر مزار شریف را شیعیان تشکیل می‌دهد )، آنجا مقبره حضرت علی می‌باشد، در حالیکه مقبره حضرت علی در عراق واقع است و از نظر تاریخی هرگز حضرت علی به افغانستان گذر نکرده است، و مزار شریف به خاطر این گفته‌اند که مردم می‌دانستند که یک مزار شریفی در شهرشان وجود دارد که برای حفظ آن بایستی یک نام مقدس و سپنتایی به آن بدهند.

نام قدیم شهر مزار شریف هم بلخ بوده و نام این استان هم اکنون هم بلخ است  و در اوستا بسیار آمده که بلخ محل پادشاهی شاه گشتاسب بوده که اشوزرتشت دین خود را ارایه و تبلیغ می‌کرده است، و در این شهر به شهادت رسیده است.

از این نوع کارها در ایران زیاد است، مانند لقب تخت سلیمان که به مقبره کوروش بزرگ داده‌اند یا نقش رستم یا تخت جمشید و غیره، که بتوانند این مکان‌ها را به خاطر احترام این افراد، از حمله دشمنان در امان دارند، که خوشبختانه موفق هم شده اند.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

40 پاسخ

  1. درود بر روان سپنتایی پیامبر ایرانی, اشو زردهشت اسپنتمان.

      1. درود و هزاران افرین برشمایی ک این مقاله رو گرداوری کردی و توی سایت بارگذاری کردی و در دسترس مردم خردمند قرار دادید سپاس بیکران🌹

    1. درود بر تمامی انسان های نیک روزگار که بدنبال صلح و انساندوستی و بهتر بگویم همنوع دوستی بودند نه کشار بی گناهان

    1. درود بر روان پاک زرتشت.زنده باد یاد و اموزه های او بیایید بدنبال قبر نباشیم و عزیزان درگذشته را در قلبمان زنده نگه داریم.

  2. درودبرپیامبرایرانیان ووحدت دهنده اقوام ایرانی به امید وحدت مردم ایران وتشکیل کشوری پهناورهمانندزمان کورش بزرگ

  3. زرتشت در اردبیل به دنیا امد در کوه ساوالان به عبادت پرداخت به همین خاطر نام قدیمی اردبیل که اراتتابل بود به صورت ارتاویل وبه معنی شهر مقدس وارد اوستا شد ساوالان هم از ساو که در ترکی به معنی وحی است و الان که به معنی گرفتن است گرفته شده که در معنای پیام گیر یا پیامبر است زرتشت اولین بار در اردبیل به تبلیغ دینش پرداخت وبه همین خاطر نام اردبیل در اوستا به معنی شهر مقدس است نام مادر زرتشت دوغدو بود که نامی ترکی است واز دوغماق به معنی زاییدن گرفته شده و به معنی زاینده است سپس توسط مغ ها که طایفه ای از مادار ها بودند از شهر و زادگاه خود رانده شد چنانکه نام موغان در نزدیکی اردبیل از همین طایفه گرفته شده زرتشت اجبارن از اردبیل به ری میرود چنانچه در بعضی منابع محل تولدش را ری گفته اند حتی اشاره شده مدتی در انجا شاه بوده ولی بعد ازمدتی بدلیل اینکه انجا هم تحت نفوذ مادارها بوده از انجا کوچ کرده و برای تبلیغ دین خود تا به بلخ رسیده وتوانسته ویشتاسب را به دین خود در اورد سپس کتاب اوستا به زبان مردم انجا بر او نازل شده که زبانی نزدیک به سانسکریت است و نشان می دهد مربوط به زمانی است که هنوز اقوام هندی و ایرانی از هم کامل جدا نشده اند حدود 1000 سال قبل از میلاد

    1. از شما سپاسگزارم که نطرمثبتی داشتید ایکاش از فرزندان پاک سیرت او هم بیان میکردید.

      1. ساوالان از طرفی به استان آذربایجان شرقی (اردبیل) شهر مشگین شهر(مشکین شهر) و از طرفی به استان آذربایجان مرکزی ( آذربایجان شرقی – تبریز) راه دارد.بهتر است بگویم ساوالان برای آذربایجان شرقی و آذربایجان مرکزی میباشد.

    2. واقعیت معلوم نیست ولی طبق نظرات شفاهی که گفته شده زرتشت در آذربایجان غربی ( ارومیه) بدنیا آمده اند،به ساوالان آمده و مبعوث گردیده است و حتی اینکه کتاب مقدس را نیز در همانجا به ایشان نازل شده و نوشته اند.
      شروع به تبلیغ ( به گفته خودمان) کرده اند ولی این هم هست که یکجا نشینی و صنعت پایه اصلی سخنان آن حضرت بوده
      در قرآن ذوالقرنین را به وی و گاها به کوروش کبیر نسبت میدهند.
      کعبه زرتشت را در ایران با نام های متفاوتی چون تخت سلیمان نیز میدانند(حتی هر از گاهی با نام آتشکده زرتشت نیز از آن نام میبرند)

    3. طبق اثار وشواهد موجود در کتیبه های باستان دین زرتشت و اوستا حدود هفت هزار سال پیش وجود داشته ودر زمان جنگ بین جمشید و ضحاک، ایرانیان خدا پرست بودند و دینشان زرتشت بوده. اتشکده های هزاره پنجم قبل از میلاد یعنی هفت هزار سال پیش در کوه های اتشگاه اصفهان و لردگان شاهد این موضوع است.به سرزمینی میبالم وافتخار میکنم که جهان هنوز به شوکت و عضمتش پی نبرده و معمای منشا قدرت ما همچون رازی سر به مهر برای دنیا نا معلوم مانده

  4. زادگاه زرتشت پیامبر همان بلخ بوده و مدتی از عمر گرانبهایشان را در ایران کنونی وآذرباییجان برای تبلیغ دینشان بوده اند..ما بلخیان افتخار میکنیم که بزرگانی چون زرتشت پیامبر،مولانا جلا الدین بلخی،ابوعلی سینای بلخی وصدها اندیشمند جهانی دیگر روزی در همین بلخی که ما زندگی میکنیم زندگی کرده اند..?⁦❤️⁩

    1. بلخ!
      بلخ زمانی جز ایران بوده
      ابو علی سینا هم همدانی بوده
      شاخه ای که خود را جدا از ریشه اش میداند و ادعای درخت بودن میکند نمیتواند به بهانه دزدیدن باری که توسط ریشه معنی یافته صاحب چیزی باشد

      1. شما تاریخ درست مطالعه نکردین آریانا یا همان افغانستان خود کشور مستقل بوده اصلا جزو ایران نبود بعد ابو علی سینا در بلخ ب دنیا اومد ب همدان سفر کرد تا درس بدهد

    2. مشاهیر تاریخی افغانستان نه تنها افتخار شهر بلخ که باعث افتخار همه ی افغانستان هم هست

      هیچ کشوری اینقدر مشاهیر ، یکجا ندارد که افغانستان دارد
      ❤️??❤️

      1. سلام معلومه هیچ درسی از آشوزرتشت نیاموخته اید که شروع به جدایی طلبی و من من گفتن کردید زاده هرجا که بودند مهم نیست هدفش مهم بود که شما عزیزان با این تکبر گویی ها آن را لگد مال کردید بس نیست این همه تفرقه افکنی.!!!!!!!

    3. این بلخ که اکنون در افغانستان هست بلخ واقعی نیست ، منظور اوستا از بلخ همان بکترعلیا روستایی ازتوابع بخش مرکزی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه ایران است
      اشو زرتشت در رغه بدنیا آمد و دربیست سالگی به کوه سهندیا سبلان رفت و در سی سالگی به پیامبری رسید

  5. برای تولد زرتشت تاریخهای زیادی گفته شده ولی دو تا از انها معروف است یکی660 قبل از میلاد دیگری 1000 سال قبل از میلاد که با توجه به زبان اوستایی که به زبان سانسکریت خیلی نزدیک است و مربوط به زمانی است که هنوز اقوام هندی و ایرانی از هم جدا نشده اند یعنی 1000 سال قبل از میلاد درست است

    1. نظر همه عزیزان درسته ولی مهم اینکه زرتشت بوده و اهل ایران کهن بوده تمام درود ب همتون

  6. من در مورد هیچکدوم از چیزهایی که آقای یشمی فرمودند اطلاعی ندارم جز یک موضوع که تحقیق هم کرده ام و اینکه زبان ترکی کمی قبل از حکومت غزنوی و سلجوقی از شرق دریای مازندران وارد ایران و غرب دریای مازندران تا ترکیه فعلی شده و این مناطق تا حدود۷۰۰ سال پیش ترک زبان نبوده و لذا زمان ظهور اشو زرتشت هم قطعن ترک زبان نبودند، کاش زمانی برسه که تعصبات زبانی و قومی مون عنصر اصلی فکرمون نباشه

  7. مریم خانم در مورد این یک مسئله هم اطلاع ندارد چون طبق گفته خودشان ترکها کمی قبل از غزنوی ها از شرق خزر وارد غرب خزر شدهاند غزنوی ها هم 1100 سال قبل حکومت می کردند بنابرین کمی قبل 1200 سال می شود نه 700 سال همچنین طبق مدارک معتبر تاریخی ترکهای کنگر گرگر زنگی توروکی ایشغوز بولقار خزر ارمن کیمر ساکا البان سوبار مادار کاشکار وغیره از چند هزار سال پیش در ازربایجان زندگی کرده و ترکهای ازربایجان را تشکیل داده اند و صدها نام ترکی مناطق ازربایجان در منابع اشوری بابلی پارسی یونانی قید شده است متاسفانه از دوران پهلوی به جای تاریخ افسانه سازی داشته ایم

    1. ترکو مغول و آذری رو اشتباه گرفتی عزیز دلم، آ«ذ»ربایجانی ها ترک نبودند نیستند و نخواهند بود!

  8. برطبق مدارک و نوشته هایی که من خوندم مادر زردتشت دوغدو بوده و زردتشت در تخت سلیمان به دنیا اومده البته محل تولد زردتشت رو کنار دریاچه چی چست می دانن که همان دریاچه ارومیه هست و وجود بیش از 100کلیسا در جلگه های اطراف دریاچه …. بعد از 40سالگی برای رهایی از دشمنان و ترویج دین خود به فلسطین و لبنان و بلخ رفته است…در بین منطقه مرگور و ترگور در منطقه سیلوانا در20کیلومتری ارومیه روستای انبی پای کوهی به نام ایمن رشته کوهای زاگرس قبر مادرش هست و کل اتشکده های زرتشتیان بعد از ورود دین مسیحیت به کلیسا تبدیل شدند باتوجه به اشیابدست امده در کلیسا هاجامهاو اتشدانهای اوراتوریها نشان از ائینهای انها دارد دخمه هایی که درمنطقه مرگور و ترگور هست که مانند دخمه های زرتشیان در یزد و میبد هست …

  9. درود بر شما دوستان . به نظرم این کش و واکش های زمان و مکان خیلی مهم نیست ..مهم ذات پاک و مسلک و منش پیامبر صلح مهربانی اشو زرتشت هست که بر تمام ازادگان و انسان های فهیم دنیا بارز است ..گفتار نیک پندار نیک کردار نیک .این تمام دین من است ..امیدوارم بتونم به گوشه ای از این راهنمایی بزرگ از اشو زرتشت بزرگ عمل کنم

  10. زرتشتیان از زمان ساسانیان قومشون به تدریج بین اقوام ایرانی رواج پیدا کرد

  11. درود بر اشو زرتشت نخستین آموزگار راستی و درستی ??♥️♥️??

  12. درود اهورایی بر شما… امیدوارم این سایت دنباله رو اهداف راستین اشو زرتشت باشد… زنده باد ?

  13. سلام عزیزم
    نظر به گفته موخرین پدر ابوعلی سینا از بلخ و مادرش از شهر بخارا بوده هست. در این زمینه تردیدی نیست.

  14. سلام. سلام به همه عزیزان.با اینکه مسلمان و شیعه هستم ولی به تمام ادیان و مذاهب احترام میزارم.واینکه نظر همه عزیزان قابل احترامه . ولی خیلی خوبه که به جای بحس جا و مکان و زاده و مرگ این بزرگوار . اموزشها و گفتار و پندار ایشان پرداخته بشه که موجب کمال انسانیت میشه. ممنون و پوزش از همه اگر جسارتی در نوشته داشتم .

  15. دوستان یه مقداری راه رو درست دارن میرن اما همه ی جریان رو گویا نمیدونن در ابتدا باید بگیم که اصلا زرتشت پیامبر نیست و یک فیلسوف و اصلاح گر دینی بوده
    این فرد با موجودی فرا زمینی که بسیار نزدیک اشاره شده که از ستاره خورشید به زمین سفر میکرده و در نوشته های ممنوعه خلقت جهان که مربوط به سخنان اهورا مزدا با شخص زرتشت بوده و نامش در ایران باستان اردشیر خورشیدیان نام گذاری شده است ارتباط داشته و برای او معبدی نیز می‌سازد.
    زرتشت محافظ فروهر است همان شمشیری که از قلب اهورا مزدا برای مبارزه با اهریمن ساخته شده و اولین بار از این سلاح شخصی بنام گیومرت یا کیومرث اولین مخلوق اهورا مزدا استفاده کرد که در جنگ با مخلوق اهریمن شکست میخوره و فروهر را از دست میدهد
    شاید داستان کمی توهمی باشداما باید بدانید که کل داستان واقعی به طرز عجیبی بسیار بسیار باور نکردی است.
    شاید هیچ کس باور نکند ولی کسانی که اهرم خلقت انسان و افرینش اورا در دست دارند موجوداتی ستاره سان هستند که در خورشید حکمرانی میکنند.
    هر ستاره و منظومه اش مخلوقاتی را به همراه دارند که کنترل آنها توسط حاکمان آن ستاره انجام میشود
    هر منظومه با توجه به اندازه و مقیاس ستاره اش مخلوقات متفاوتی را به وجود می آورد.
    دوستان دو فرایند افرینش و رستاخیز با امیزش تاریکی و نور انجام میشود درست مانند دانه ای در دل تاریکی خاک که جوانه میزند و توسط نور رشد می‌کند و رستاخیز مینماید یا کودکی درون رحم در دل تاریکی افرینش پیدا می‌کند و در روشنایی رشد میابد خالق این دو انرژی عظیم موجودیست بنام زروان که جریان دهنده همه هستی است و از آب برای محافظت خودش بهره میبرد و در پایان دو انرژی نور و تاریکی در نبردی که بصورت دائمی از ازل تا ابد قرار دارند به جنگ با زروان رفته و اورا از بین خواهند برد و در نهایت جهان با از دست دادن جریان انرژی گرمایی و ایستادن زمان در مرگی سرد فرو میپاشد و همه ذرات از یکدیگر جدا می‌شوند . و همه ی هستی تبدیل به جهانی بی نهایت و از هم پاشیده خواهد شد و همه چیز میمیرد.

  16. درود ،برپیامبر رحمت و مهربانی بنظر من دین زرتشت تنها دینی هست که همه رو به سمت مهربانی و مهر دوستی رهنمون می‌کنه هرگز دنبال خشونت ،جنگ،ادم کشی ،وتجاوز نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09