لوگو امرداد

سند ثبت جهانی چوگان رونمایی شد

آیین رونمایی از سند ثبت جهانی «چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو برگزار ‌شد.

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی و شماری دیگر از مسوولان لشکری، کشوری و مسوولان فدراسیون چوگان کشور در این آیین باشنده (:حاضر) بودند.

کوشش وزارت ورزش، بالندگی و گسترش چوگان در ایران است

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان گفت: امید دارم با دلبستگی بسیاری که مردم به سوارکاری و چوگان دارند روز به روز این رشته میان مردم گسترش پیدا کند و به جایگاه خوبی در جهان برسیم از این رو کوشش وزارت ورزش و جوانان هم گسترش ورزش چوگان است.

سلطانی‌فر در جمع خبرنگاران افزود: امروز روز بزرگی برای ورزش کشور است و به نوبه خودم از صمیم قلب به همه ایرانیانی که هر تپش قلب‌شان و جوشش خون‌شان برای عزت و آبادانی ایران می‌تپد شادباش ‌می‌گویم.

سلطانی‌فر در دنباله یادآور شد: ورزش چوگان در ۴۰ سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته که با برنامه‌ریزی خوب و کوششی که در چند سال گذشته انجام شد، روند رو به رشدی را آغاز کرد و با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی و مستنداتی که به یونسکو فرستاده شد توانستیم سال گذشته در یونسکو چوگان را به نام ایران ثبت کنیم.

وزیر ورزش با بیان اینکه کوشش وزارت ورزش و جوانان گسترش رشته چوگان است، افزود: هم‌اکنون در هفت استان، هفت هیات مستقل چوگان وجود دارد و پنج استان نیز متقاضی بنیانگذاری هیات چوگان هستند که چون هنوز زمین مناسب را پیدا نکردند این هیات‌ها بنیانگذاری نشده اما این رشته در کشور رو به گسترش است.

سلطانی‌فر با رغبتی که بخش خصوصی به رشته چوگان دارد و سرمایه گذاری که در این رشته می کند خیلی دور نیست که به موقعیت خوب جهانی برسیم.

چوگان ریشه در تاریخ و تمدن ایران دارد

علی‌اصغر مونسان، فرنشین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخشی از سخنانش در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان گفت: چوگان یک ورزش گروهی است و ریشه‌ای آیینی دارد.

وی افزود: چوگان ریشه در تاریخ و تمدن ایران دارد و یکی از کهن‌ترین بازی‌های گروهی همراه با توپ است که خوشبختانه به ثبت جهانی رسیده است.

مونسان در دنباله با یادآوری اینکه این ورزش آیینی به همراه پرونده کمانچه در آذرماه سال گذشته در در دوازدهمین اجلاس جهانی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموسِ بشری در کره‌جنوبی ثبت جهانی شد گفت: خوشبختانه ما از همه‌ی سهمیه‌هایمان در حوزه‌ی میراث ناملموس استفاده کرده‌ایم و همکاران ما در این‌باره کوشش خوبی دارند و پرونده‌های خوبی را به ثبت جهانی رسانده‌ایم.

دربخشی از این  آیین، بازی دوستانه‌ی چوگان میان تیم‌های  بیستون و نقش جهان برگزار شد و گوی آغاز این بازی را فرنشین سازمان میراث فرهنگی پرتاب کرد.

چوگان به نام ایران ثبت جهانی شده است، نه آذربایجان

دهخدایی فرنشین (:رییس) فدراسیون چوگان در آیین رونمایی از ثبت جهانی چوگان گفت: برای ثبت جهانی چوگان به نام ایران کوشش‌های بسیاری شد تا وارون (:برخلاف) ادعای برخی ازمدعیان مانند جمهوری آذربایجان سرانجام در دوازدهمین نشست یونسکو این رشته به نام ایران ثبت جهانی شد.

دهخدایی در ادامه افزود: هنگامی که یک رشته‌ی ورزشی به نام کشوری ثبت جهانی می‌شود، به‌راستی چشمداشت (:انتظارات) مردم و مسوولان از آن افزایش پیدا می‌کند که این شرایط درباره‌ی چوگان نیزبه‌همین گونه است.

فرنشین فدراسیون چوگان همچنین گفت: بر همین پایه امیدواریم با همراهی و همدلی بیشتر مردم در چوگان شاهد پویایی بیشتر این رشته باشیم چرا که در پایان هر سال می‌بایست گزارشی درباره‌ی پیشرفت‌های این رشته به یونسکو ارایه دهیم.

وی درپاسخ به این پرسش که پیش از این برخی از کشورها مانند آذربایجان ادعای مالکیت این رشته را به نام خود داشتند، یادآور شد: چوگان پیشینه‌ای 3000 ساله در ایران دارد. در آن زمان وسعت و پهناوری ایران همه‌ی کشورهای عربی تا کشور چین را دربر می‌گرفت وحتا چین در زمان ساسانیان و هند در زمان تیموریان جزیی از سرزمین ما بودند پس آنان نیز می‌توانند مدعی شوند چوگان مال آن‌هاست. شگفت اینجاست که در آن زمان کشورهای عربی نیز که حرف‌های  «گ» و «ژ» را در زبان خود نداشتند به چوگان‌دار ناور بودند.

دهخدایی با بیان اینکه کشور آذربایجان مدعی چوگان نیست و تنها اسب قره‌داغ که در این رشته اصالت دارد، را ثبت جهانی کرده است ادامه داد: البته شیطنت‌هایی از سوی این کشورها برای ثبت جهانی این رشته به نام خودشان وجود داشت اما زمانیکه یونسکو مدارک ایران دراین باره را بررسی کرد رای به حقانیت ما داد و اعلام کرد بی‌گمان چوگان برای ایران است و آدیگر مدعیان تنها می‌توانند به عنوان یک فرهنگ در خطر از آن پشتیبانی کنند و آن را ارایه دهند.

دهخدایی درباره‌ی وضعیت باشگاه‌های چوگان در کشور نیز گفت: در کشور وضعیت باشگاه‌ها ایده‌آل نیست، ولی در تهران باشگاه‌های نوروز‌آباد، نیروی زمینی و قصر فیروزه فعال و برابر استانداردهای جهانی هستند. نمایندگان یونسکو و فدراسیون جهانی در زمان حضورشان در ایران با بازدید از این سه مجموعه از مدیریت این باشگاه سپاس‌داری کرده و آنان را ستودند. این در حالی است که شش باشگاه در ایران فعال و دو نماینده ایران در فدراسیون جهانی صاحب کرسی هستند.

رژه‌ی تیم‌های چوگان، نواختن خنیای (:موسیقی) نظامی از سوی گروه موسیقی ارتش، اجرای موسیقی آیینی لری، شاهنامه‌خوانی بختیاری، اجرای ترانه‌ی گیلکی، نواختن نقاره و اجرای نقالی با هنرمندی پریسا سیمین‌مهر از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

این آیین به خجستگی سالروز ثبت سند جهانی «چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری» به نام ایران دوشنبه 22 امردادماه 1397 خورشیدی، ساعت 17 در باشگاه چوگان فرح‌آباد (قصرفیروزه) برگزار شد.

1

نواختن مارش نظامی از سوی گروه موسیقی ارتش

3

5

6

رژه‌ی تیم چوگان بانوان تهران

8

شاهنامه‌خوانی بختیاری در آیین رونمایی از ثبت جهانی چوگان

شاهنامه‌خوانی بختیاری در آیین رونمایی از ثبت جهانی چوگان

بازی دوستانه‌ی چوگان میان تیم‌های نقش جهان و بیستون

بازی دوستانه‌ی چوگان میان تیم‌های نقش جهان و بیستون

بازی دوستانه‌ی چوگان میان تیم‌های نقش جهان و بیستون

بازی دوستانه‌ی چوگان میان تیم‌های نقش جهان و بیستون

تیم نقش جهان برنده‌ی این بازی دوستانه بود

تیم نقش جهان برنده‌ی این بازی دوستانه بود

2

16

14

13

17

10

18

اجرای موسیقی آیینی لری در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان

اجرای موسیقی آیینی لری در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان 

26

20

15

19

25

اجرای زنده دکتر عبدالحسین مختاباد در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان

اجرای زنده دکتر عبدالحسین مختاباد در آیین رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان

22

23

نقالی و روایت نخستین سند نوشته شده‌ی چوگان در ادبیات ایران از سوی پریسا سیمین‌مهر

فرتور از زینب مهدوی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09