لوگو امرداد

جشن سدره‌پوشی همگانی ۱۲ نوجوان زرتشتی در کرمان

جشن سدره‌پوشی همگانی برای نوجوانان زرتشتی با باشندگی دو تن از زاهدان در کرمان برگزار شد.

آیین سدره‌پوشی همگانی پنجشنبه، ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ خورشیدی در تالار باغچه‌ی بوداغ‌آباد کرمان از ساعت ۱۷ آغاز شد.
آغازگر برنامه گات‌هاخوانی مهرآفرین رستمی و کیوان بختیاری بود. سپس نوبسته کشتیان، به همراه موبدان با صدای دف وارد تالار شده و به جایگاه رفتند. مراسم دینی آیین سدره‌پوشی به کوشش موبدان فرهنگ فلاحتی، فریدون هرمزدی، هومن فروهری، مهرزاد کاویانی، مهربان آفرین و پرویز مالی انجام شد.
در این جشن ۱۲ تن سدره‌پوش شدند که ۱۰ تن از نوجوانان کرمانی و دو تن نیز از نوجوانان زاهدان بودند.
پس از برگزاری مراسم دینی کیان‌پور کامیاب‌پور، فرنشین انجمن زرتشتیان کرمان، این برنامه را واپسین مراسمی خواند که گردش ۲۱ انجمن برگزار می‌کند و از اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس بابت همه‌ی یاری‌سانی‌هایش به انجمن کرمان در این مدت سپاسگزاری کرد. وی افزود: پنجشنبه، چهارم امردادماه مجمع همگانی برای انتخابات دوره‌ی آینده‌ی انجمن زرتشتیان کرمان برگزار می‌شود.
در دنباله اسفندیار اختیاری به جایگاه و گفت: کرمان نخستین شهری بود که آیین جشن سدره‌پوشی را به شیوه‌ی همگانی برگزار کرد.
وی سپس از جایگاه بالای فلسفه‌ی دین زرتشت در همه‌ی جهان سخن گفت و افزود: تازه جهانیان فهمیده‌اند که اندیشه بدون آزادی، و آزادی بدون اندیشه معنایی ندارد و در کنار هم بودن اندیشه و آزدی باعث پیشرفت و به‌سازی است که دین زرتشتی در ۳۷۰۰ سال پیش این را گفته است. اختیاری در پایان به نوبسته‌کشتیان پیش‌کش‌هایی داد.
همچنین انجمن زرتشتیان و سازمان زنان زرتشتی کرمان نیز به نوبسته‌کشتیان و موبدان و آموزگاران کلاس‌های دینی پیشکش‌هایی اهدا و از کوشش‌های آن‌ها سپاس‌داری کردند.
در بخش پایانی برنامه آناهیتا طهمورسی‌زاده دو جلد کتاب از سوی روانشاد موبد مهران غیبی به نوبسته‌کشتیان، موبدان، آموزگار دینی پایه‌ی پنجم، اسفندیار اختیاری و دست‌اندکاران برنامه به عنوان یادبود پیشکش کرد.
همچنین طهمورسی‌زاده به نمایندگی از مادران نوبسته‌کشتیان با پیشکش یادبودی از کوشش‌های ماندانا رستمی، آموزگار دینی پایه‌ی پنچم دبستان، سپاس‌داری کرد.
گفتنی است که ماندانا رستمی مسوول آموزش‌های مربوط به سدره‌پوشی نوجوانان است و هر سال همه‌ی هماهنگی‌ها برای برگزاری این آیین را بر دوش دارد. همچنین هر سال همه‌ی هزینه‌های برگزاری این آیین را ناهید نیکدین به نامگانه‌ی همسرش، روانشاد رستم اوشیدری پرداخت می‌کند.
نام نوبسته‌کشتیان: وستا بختیاری دخت مهربان و تیلا، پیوند شهریاری دخت پیمان و ندا، مهرتاج قاضی‌گری دخت شاهرخ و ماندانا، کاترین وهمنی دخت پدرام و پرستو، پانته‌آ کشاورزیان دخت آرش و آرزو، ستایش خدیوی دخت کیخسرو و نگین، نیما کیانپور پور مهراد و بیتا، بردیا شهروان پور شهنام و مهنوش، بهنیا موبدشاهی پور جاماسب و کاملیا، راستین کاویانی پور فربد و پریسا، رامیار حافظی پور بابک و آرمیتا، راما فرامرزی پور رامین و ساحل

خوشامدگویی با آیینه و گلاب به باشندگان آیین سدره‌پوشی

خوشامدگویی با آیینه و گلاب به باشندگان آیین سدره‌پوشی

نوبسته‌کشتیان پیش از آیین سدره‌پوشی

نوبسته‌کشتیان پیش از آیین سدره‌پوشی

03

آغاز برنامه سدره‌پوشی با گات‌هاخوانی مهرآفرین رستمی و کیوان بختیاری

04

ورود نوبسته‌کشتیان و موبدان با صدای ساز و همراهی باشندگان

ورود نوبسته‌کشتیان و موبدان با صدای ساز و همراهی باشندگان

06

نوبسته‌کشتیان در آیین سدره‌پوشی

07

08

09

28

010

10

سخنرانی اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، در برنامه‌ی سدره‌پوشی کرمان

سخنرانی اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، در برنامه‌ی سدره‌پوشی کرمان

25

26

سخنرانی کیان‌پور کامیاب‌پور، فرنشین انجمن زرتشتیان کرمان، در برنامه‌ی سدره‌پوشی کرمان

012

014

013

14

15

16

17

18

ماندانا طهمورسی‌زاده

19

20

21

22

24

پایان‌بخش برنامه‌ی سدره‌پوشی پذیرایی از باشندگان با شیرینی، شربت، لورک و آش بود

30

فرتور از آرش غیبی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. بسیار مراسم دیدنی وزیبایی بود باسپاس ازهمه دست اندرکاران

  2. با عرض تبریک به سدره پوش شوندگان
    چه بهتر بود در این جشن دینی علاوه بر دعوت افراد و چهره های سیاسی زرتشتی در کشور از افراد دینی مانند انجمن موبدان و مسئولین دینی کشور هم دعوت می کردند که در این جشن باشند

  3. آقای فلاحتی، موضوع این است که اعضای انجمن موبدان هیچکدام در کنگره زرتشتیان شرکت نکرده بودند. جایزه چهره برجسته زرتشتیان در ایران و جهان را دریافت نکرده اند . امروزه هرکس که سیاست برجستگی داشته باشد باید همه جا باشد تا برای دوره های بعد نیز انتخاب شود. به مسیولین دینی به گفته شما نیازی نداریم.

  4. البته به نظر من, نیازی به دعوت از بزرگان سایر ادیان نیست.
    همینگونه که برگزار میگردد , بهترین است.

  5. آقایان محترم آقای اختیاری قبل از دریافت جایزه چهره برجسته نیز هم در این گونه مراسم ها شرکت و وظیفه خودشان میدانستد.افرداهای دیگر نیز به اختیار خود میتوانستد در این مراسم ها دست جمعی شرکت کنند و در همازوری به عمل آورند.

  6. ,با درود
    برای همه این عزیزان در تمام مراحل زندگی ارزوی
    موفقیت و شادکامی وتندستی خود خانواده را از مزدا خواستارم
    مرسده کاویانی

  7. با درود و شادباش به سدره پوش شدگان و خانواده های محترمشان: شاید هم خبر رسانی کم بوده وگرنه به نظر من افراد و شخصیتهای دینی بیشتری شرکت میکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09