لوگو امرداد
در امرداد 391 چاپ شده است

نورگون، جشن به زنجیر کشیدن ضحاک

p3 391مازندران فرهنگ  و شهری‌گری (:تمدن) بسیار کهن و نژاده‌ی (:اصیل) کاسپی را دارد و به شوند (:دلیل) داشتن این شهری‌گری باستانی و دیرینه آیین‌های باستانی بس با شکوهی در این سرزمین کهن برگزار می‌شود. برخی از آیین‌های باستانی بسته به فرهنگ مردمان گوناگون مازندرانی و شیوه‌ی برگزاری آن در هر روستا با روستای دیگر ناهمسان است. یکی از این جشن‌ها نورگون است که پس از سالیان بسیار هنوز هم در برخی از روستاهای مازندران برگزار می‌شود.

نورگوهون یا نورگون به چم (:معنی) گون‌های شعله‌ور جشنی است که در روستای کوهستانی نوای آمل هر سال در پسین ۲۱ تیرماه برگزار می‌شود.

مردم این روستا بر این باورند که فریدون پس از شکست ضحاک و چون باید او را در غاری در کوه دماوند به زنجیر بکشد به سوی چکاد (:قله) دماوند به راه افتاد، اما هواداران ضحاک نیز در کوشش برای رهانیدن او بودند و بارها به لشکریان فریدون شبیخون زدند و او ضمن شکست آنان به سوی چکاد می‌رفت تا زمانی که به روستای نوا که درست روبه‌روی چکاد دماوند بوده رسید. روستایی که از آنجا دماوند مانند مادری مهربان نشسته و چادرش را برای پاسداری از فرزندانش گسترانیده ‌است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است با عنوان «نورگون، جشن به زنجیر کشیدن ضحاک» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این گزارش را در رویه سوم (مردم) شماره 391 امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 391 امرداد:

 https://goo.gl/hLz1ot

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27