لوگو امرداد
سوده‌ حاجی‌کرم داور جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه در گفت‌وگو با امرداد:

شاهنامه نبض ایران زمین است

سوده حاجی کرمسوده‌ حاجی‌کرم زاده‌ی 1363 خورشیدی، دبیر گروه عکس هفته‌نامه‌ی امرداد و یکی از داوران دوره‌ی نخست و دوم جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه است که هر دوسال یک‌بار از سوی باشگاه شاهنامه‌پژوهان، هفته‌نامه‌ی امرداد و باشگاه نقالان برگزار می‌شود. در همین پیوند با او گفت‌و‌گویی داشتیم تا دیدگاه این هنرمند عکاس را درباره‌ی  این جشنواره در دور نخست و دوره‌ی پیش‌رو جویا شویم.

حاجی‌کرم درباره‌ی برپایی دور نخست جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه گفت: دوره‌ی پیشین جشنواره با توجه به اینکه تجربه نخست بود و انتظار نمی‌رفت که عکاسان بسیاری در آن شرکت کنند، ولی با استقبال خوبی از سوی عکاس‌ها روبه‌رو شد. به هر روی با همه‌ی کمی‌ها و کاستی‌های جشنواره و دشواری‌هایی در هماهنگ کردن تاریخ‌های یاد شده در فراخوان با کوشش همه‌ی دوستان به‌ویژه دبیر جشنواره‌ کوروش جوادی رخ‌دادهای خوبی افتاد. ما توانستیم که نمایشگاه عکس را در جاهای گوناگون مانند آرامگاه فردوسی، گالری سیمرغ، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و گالری جم‌جار در دبی به نمایش بگذاریم. رویداد خوبی که در این چند نمایشگاه همزمان افتاد شاهنامه‌خوانی، نقالی و کارگاه رنگ در عکاسی بود. همچنین به همه‌ی شرکت‌کننده‌ها گواهی شرکت در جشنواره پیشکش شد. کتاب جشنواره‌ی عکس با نام «نگارخانه‌ی شاهنامه) نیز به همه‌ی شرکت کنندگانی که عکس‌هایشان به نمایش گذاشته شد پیشکش می‌شود. به باور من به عنوان نخستین فراخوان و نخستین تجربه همه چیز خوب پیش رفت با اینکه نتوانستیم در تاریخ‌های از پیش یاد شده به وعده‌های خود عمل کنیم اما در پایان این وعده‌ها به انجام رسید.

وی با اشاره به اینکه اکنون تجربه بیشتری در این‌باره به دست آوردیم و امیدوار هستیم فراخوان دوم را بهتر از گذشته پیش ببریم افزود: در دور دوم همه‌ی کوشش خود را می‌کنیم تا با تیمی پرتوان به پیشبرد آرمان‌های جشنواره‌ی عکس شاهنامه برسیم.

داور دومین جشنواره‌ی عکس شاهنامه درباره‌ی استقبال از دور دوم این جشنواره گفت: کمی زود است که نتیجه‌گیری کنیم. همانگونه که می‌دانیم ما مردمی هستیم که در دقیقه‌ی ۹۰ کار خود را انجام می‌دهیم، در این میان عکاس‌ها هم از این قاعده بیرون نیستند و شماری از آن‌ها فرستادن عکس را به روزهای پایانی مهلت شرکت در جشنواره می‌اندازند. گذشته از این شاید برخی از دوست‌داران شرکت در این جشنواره برای عکاسی از موضوع‌های فراخوان، برنامه دارند و  برای عکاسی به زمان بیشتری نیاز دارند.

حاجی‌کرم در پاسخ به این پرسش که اگر از شرکت کنندگان جشنواره بودید کدام موضوع را برای شرکت بر می‌گزیدید، گفت: اگر شرکت کننده بودم کوشش می‌کردم از سوژه‌های دم دستی مانند تندیس‌های فردوسی دوری کنم و بیشتر به بخش‌های مفهومی و نمود شاهنامه در زندگی ایرانیان بپردازم.

وی در پایان افزود: همانگونه که در گفت‌وگوهای پیشین هم گفتم جای چنین جشنواره‌ای در میان رخدادهای فرهنگی بسیار خالی بود. شاهنامه نبض ایران‌زمین است و ما ایرانیان خویشکاری (:وظیفه) داریم در  پاسداری و نمایان کردن آن بکوشیم. ما چنین شاهکاری داریم و از جنبه‌های زیبای هنری آن بی‌خبریم. شاهنامه یکی از بزرگ‌ترین مایه‌های بالندگی ایرانیان است و البته ما آثار ارزشمند دیگری هم داریم که باید بیشتر به آنها بها بدهیم و در نگاهداری این یادمان‌های بی‌مانند فرهنگی بکوشیم.

یادآوری می‌شود دومین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی عکس شاهنامه با آرمان ارج نهادن و پاسداشت جایگاه بلند حکیم سخن فردوسی و شاهکار بی‌مانندش شاهنامه و تاثیر جلوه‌های زیبای شاهنامه و نمود شاهنامه در در زندگی ایرانیان و پارسی زبانان در گستره ایران بزرگ فرهنگی، همچنین نگاه به شاهنامه و تاثیرات آن از طریق دوریبن‌های عکاسی و پیوند میان شاهنامه، ادبیات و هنرعکاسی هر دو سال یک‌بار ازسوی باشگاه شاهنامه‌پژوهان، هفته نامه‌ی امرداد و باشگاه نقالان به دبیری کورش جوادی برگزارمی‌شود. دور دوم این جشنواره با داوری، افشین بختیار، سیمون آیوازیان، علی میراسماعیلی، کتایون قدس‌راد و سوده حاجی‌کرم و با همکاری موزه‌ی شاهنامه و اسطوره‌ی قزوین و خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی همراه است.

آگاهی‎رسانی جشنواره و اطلاعات بیشتر در سایت جشنواره:  www.shahnamehnegarkhane.ir

 و تارنماهای:

Www.shahnamehpajohan.ir

amordadnews.com

www.bnaghal.ir

ایمیل جشنواره:

[email protected]

روابط عمومی جشنواره:

09338571501

نشانی دبیرخانه: خیابان کریم‌خان زند، نرسیده به میدان هفت تیر، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ی اعرابی (۳)، شماره ۴، زنگ سوم

لینک خبر در تارنمای جشنوارهی ملی عکس شاهنامه را از اینجا ببینید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29