لوگو امرداد
به بهانه‌ی 10 تیرماه و پاسداشت حماسه‌ی آرش

جشن تیرگان در اهواز برگزار شد

جوانان اهوازی با بستن دست‌بندهای تیروباد، یاد آرش و جشن تیرگان را جشن گرفتند.
 آیین نکوداشت جشن تیرگان شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیرماه به کوشش انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در تماشاخانه قاف با استقبال چشمگیر مردم برگزار شد. استقبال از این جشن نشان از دلبستگی مردم به تاریخ، فرهنگ و آیین‌های ایرانی دارد.

 در آغاز برنامه علی مکوندی نوازنده‌ی سنتور و امین فرجی خواننده سنتی‌خوان گروه تاراز به هنرنمایی پرداختند.

  سپس اشکان زارعی نویسنده و پژوهشگر  تاریخ درباره پیدایش جشن تیرگان و چگونگی برپایی آن چنین گفت: برگزاری جشن تیرگان از یک‌سو برپایه گاه‌شماری زرتشتی و برابری نام‌روز و نام ماه،  تیرایزد از ماه تیر برابر با 10 تیرماه خورشیدی گرامی داشته می‌شد و از سوی دیگر ریشه در استوره‌های ایرانی دارد.

به گفته زارعی٬  در روزگارکهن آپوش دیو خشک‌سالی اجازه بارش باران نمی‌دهد و ایران با خشک سالی و کم‌آبی روبرو می‌شود.

 تیر یا تیشتر که در نگاه ایرانیان ستاره باران زایی و ترسالی است به جنگ آپوش می‌رود و پس از سی شب نبرد٬ پیروز شده، بارش باران آغاز می‌شود. مردم فردای آن روز یعنی 10 تیر را جشن می‌گیرند.

 هم‌چنین بنا بر استوره آرش٬ سپاه ایران در محاصره تورانیان و افراسیاب در‌می‌آید. ماه‌ها جنگ به درازا می‌کشد، سرانجام قرار می‌شود آرش کمانگیر تیری پرتاپ کند و به هر جا فرو آمد مرز ایران باشد. او به بلندای کوه دماوند می‌رود تمام توان خود را در چله کمان می‌نهد و رها می‌کند تیر به پرواز آمده، بر تنه درخت گردویی در سرزمین چین می نشیند، بدین گونه مرزهای ایران گسترش یافته و جنگ پایان می‌پذیرد و آرش جان خود را در راه ایران فدا می‌کند.

اشکان زارعی کارشناس ارشد تاریخ می‌گوید: واژه‌ی تیر در هر دو استوره نماد زندگی‌بخشی و امیدواری به آینده است. هم‌چنین ما  پیروزی خوبی بر بدی که بن‌مایه اندیشه‌‌ی ایرانی است را در این استوره‌ها به زیبایی می‌بینیم.

 به گفته این کنشگر میراث فرهنگی: استوره‌ها تخیل و اوهام  نیستند، بلکه نگاه رمزگونه به جهان هستی، خداوند، خویشتن‌شناسی انسان و تلاش امیدوارانه برای رسیدن به زندگی بهتر است. چنان‌که  گوستاو یونگ می‌گوید: استوره‌ها تنها محصول تخیل نبوده، بلکه خاطرات ضمیر ناخوداگاه انسان هستند. اسپینسر نیز می‌گوید:استوره‌ها یادی از قهرمانی‌ها و رویدادهای خوش و ناخوش گذشته هستند که به دست آیندگان گفته می‌شود.

 زارعی عضو هیات مدیره انجمن تاریانا در دنباله تاکید کرد که پاسداشت آیین‌های ایران باستان به هیچ روی ستیزه با دین اسلام نیست زیرا تمدن ایرانی و تمدن اسلامی در هم تنیده شده و زمینه شکوفایی و بالندگی را فراهم کرده است.

زارعی در این زمینه به سخن شهید مرتضی مطهری اشاره کرد که «ایرانیت و اسلامیت در کالبد تشیع در توسعه‌بخشی تمدن اسلامی نقشی سترگ داشته است.»

 اشکان زارعی یادآوری کرد که جشن تیرگان با آیین‌هایی مانند آب پاشان، فال‌کوزه و بستن دست بندهای تیرو باد همراه بود که این دستبندها بافته‌های هفت رنگی هستند که هم یادآور باد‌های باران‌زا هستند و هم نشان از تیر آرش دارند.

اشکان زارعی در پایان افزود: جشن تیرگان اینک نیز در آن سوی مرزهای ایران برگزار می‌شود که نشانگر پویایی اندیشه ایران شهری و ایران بزرگ فرهنگی دارد. به گفته‌ی وی باید جشن‌های ایرانی را زنده کنیم تا نیایش و ستایش خداوند، شاد بودن، باهم زیستن، پاسداشت محیط زیست، ارج‌گزاری کوچک‌تر به بزرگتر و میهن‌دوستی را فرزندان این سرزمین فراگرفته و از همه مهم‌تر راز ماندگاری تاریخ و فرهنگ ایران برآن‌ها آشکارشود.

اجرای آهنگین و نمایشی حماسه‌ی آرش از سوی نقال نوجوان، آیسان سرقلی وحافظ‌خوانی شهرزاد شهریاری بخش دیگری از جشن تیرگان بود. در دنباله علی‌یار زارعی نویسنده‌ و داستان‌پرداز خوزستانی، داستان هلهله کوسه از آیین‌‌های باران‌خواهی بختیاری را برای باشندگان بازگو کرد.

اجرای موسیقی راک یکی دیگر از بخش‌های این جشن بود و در بخش پایانی برنامه بانو عزیزیه با انجام آیین فال کوزه شور و حال دیگری را به جشن بخشیدند. همچنین از سوی انجمن تاریانا نیز به هر یک از خردسالان و نوجوانان باشنده در جشن، دستبند تیر و باد که از نمادهای جشن تیرگان است پیشکش کردند‌.

  ایوب بختیاری مدیر تماشاخانه قاف و  دکتر رادمنش از پشتیبانان مالی این جشن بودند.

برگزاری جشن تیرگان در اهواز

برگزاری جشن تیرگان در اهواز

2

جشن تیرگان اهواز از سوی انجمن تاریانا برگزار شد

جشن تیرگان اهواز از سوی انجمن تاریانا برگزار شد

4

5

6

7

اجرای فال کوزه در جشن تیرگان اهواز

اجرای فال کوزه در جشن تیرگان اهواز

9

10

11

فرتور رسیده است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. آری آری, زندگی زیباست,
    زندگی آتشگهی دیرنده پابرجاست,
    گر بیفروزیش, رقص شعله اش از هر کران پیداست,
    ور نه خاموش است و خاموشی , گناه ماست.

  2. آفرین دمشون گرم . آفرین که به فرهنک ایرانی احترام گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که ما اول ایرانی هستیم و نه …..

  3. درود بر همکیشانم از گیلان سرزمین بهدینان درود میفرستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09