لوگو امرداد

جشنی برای نکوداشت پهلوانی

 جشن هنر پهلوانی ویژه نکوداشت هنرمندان برگزیده فرهنگ پهلوانی به بهانه آیین گرامی‌داشت روز ملی فرهنگ پهلوانی با میزبانی بنیاد فردوسی و همیاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی فردوسی توسی، 4 امرداد با باشندگی دوست‌داران شاهنامه و آیین پهلوانی در تالار سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.
میثم موحود فرد فرنشین (:رییس) بنیاد فردوسی که میزبانی اهالی هنر و پدیدآورندگان آثار هنری در زمینه پهلوانی را برعهده داشت برگزاری جشن هنر پهلوانی را مایه سربلندی خواند و افزود: «اگرچه امروز فرهنگ پهلوانی با ورزش زورخانه‌ای آمیخته‌است ولی از چند سال گذشته کوشش شده این فرهنگ کهن که ریشه در تاریخ چند هزارساله ایران دارد و پس از اسلام شکوفاتر شده درجایگاه راستین خود قرار گیرد.»
وی افزود: «جوانمردی، از خود گذشتگی، دستگیری و یتیم‌نوازی صفات پسندیده‌ای است که پروردگار در نهاد همه انسان‌ها قرار داده و چون در پهلوانان این صفات آشکارتر شده به عنوان فرهنگ پهلوانی به‌یادگار مانده‌است.
اگر نام پهلوانِ پهلوانان «رستم‌دستان» تا به امروز ماندگار بوده به انگیزه جنگاوری و سلحشوری نیست بلکه از مردم دستگیری و در برابر ستم ایستاده و سرخم نکرده‌است.»
محمدرضا تابش سرپرست فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در ادامه این گردهمایی گفت: «نسبت هنر با فرهنگ پهلوانی، نسبتی است که ما در سروده‌های بزرگانی چون فردوسی دیده‌ایم. سروده‌های فردوسی، بزرگ‌داشت استوره‌های ما است. پایداری فرهنگ و دین ما در سایه هنرِ هنرمندانی چون فردوسی و چکناواریان است.»
در جشن هنر پهلوانی از لوریس چکناواریان که آفریننده «اُپرای رستم و سهراب» است سپاسمندی شد. وی که از 15 سالگی به زورخانه می‌رفته و با فرهنگ پهلوانی و سروده‌های فردوسی آشنا شده‌است در این آیین گفت: «در ضرب زورخانه ای ریتم‌هایی زده می‌شود که هیچ‌کس در جهان توان زدن آن‌ها را ندارد. من سراسر ایران رفته و همه این نواها را گردآوری کرده‌ام، آواهای مرشدان بسیار شگفت‌انگیز است آنان با دست نزدیک به 5 ریتم و ضرب‌های گوناگون می‌زنند که امکان نت نویسی آن‌ها نیست. نوشتن اپرای رستم و سهراب کار آسانی نبود زیرا در ایران آیین نوشتن اپرا را نداریم.»
وی در پایان سخنانش گفت که زمانی که می‌خواهیم با پروردگار سخن بگوییم، اگر خنیاگری (:موسیقی) نباشد آوایمان به او نمی‌رسد، زیرا خنیا زبان پروردگار است.»
در این آیین از مجموعه آثار پری صابری، ویدیو نمایشی با ‌نام «رستم و اسفندیار» نیز رونمایی شد این ویدیو نمایش به پشتیبانی بنیاد فردوسی و همیاری تماشاخانه نی داوود منتشر شده‌است.
پس از رونمایی پری صابری، فردوسی را یکی از بزرگترین درام نویس‌های جهان خواند و پافشاری کرد از این سرمایه‌هایی که رایگان در دست داریم بالاترین بهره را ببریم.
در جشن هنر پهلوانی، آیین ورزش پهلوانی، نقالی و همنوایی مرشد برتر زورخانه‌ای اجرا شد و از هنرمندان برجسته و برتر کشور در سال 95 مانند حسن فتحی در زمینه فیلم و سریال، جمشید مشایخی در شاخه بازیگری، لوریس چکناواریان در شاخه خنیاگری (:موسیقی)، افشین اسفندیاری در شاخه هنرهای تجسمی، مصطفی سعیدی در شاخه نقالی، سعید محمودی ازناو در شاخه عکاسی، رامبد جوان برنامه‌ساز تلویزیونی، برنامه‌ساز تلویزیونی کودک و نوجوان گروه فیتیله سپاسمندی شد.

 

1

2
رامبد جوان 

3

4

5

6

7

8

9

10

گروه کودک فیتیله

11

لوریس چکنواریان موسیقی دان

12

13

14

رامبد جوان بازیگر مجری کارگردان

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

فرتور از مارال آریایی است
1919

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03