لوگو امرداد
در امرداد 388 چاپ شده است

دستبرد به تاریخ در دو برداشت

امرداد 388 چاپ شدپژوهش‌های تاریخی و باستان‌شناسی دوره‌ی باستان،‌ به مثابه‌ی یك دانش هزار لایه‌ و نه به عنوان یك جهت‌گیری فكری، تا به آن هنگام كه به بن‌مایه‌ها (:منابع) و مستندات و چارچوب‌های نظری خود وفادار بماند،‌ نگه‌دارنده‌ی استواری برای سنجه‌های (شاخصه‌های) هویتی و ملی یك سرزمین است كه توان محك  و آزمون در هر نهاد دانشی و پایگاه پژوهشی را دارا است. اما تا هنگامی كه لایه‌های این دانش هزار لایه،‌ دست‌خوش بازنگری‌های تندروِ ملی گرایانه،‌ و یا برداشت‌های شتاب‌زده‌ی چپ‌گرایانه می‌شود،‌ و تا هنگامی كه جهت‌گیری‌های سیاسی و یا مصارف درونیِ جریان‌های گوناگون به دگرگون سازی روایت‌های تاریخی می‌پردازند، نمی‌توان چشم به راه پیشبرد اندیشه در سرزمینی بود كه برداشتی راست و روشن از تاریخ و پیشینه‌ی فرهنگی خود به دست آوَرَد.
از مردمانی سخن می‌گویم كه بیشتر نیازمند دیدگاه‌های كارشناسانه و موشكافانه از گذشته‌ی خود هستند، تا تعصب، یكسونگری، خیال‌پردازی و نگاه قشری به هر متن تاریخی…!!!
فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ در نوشتاری در رویه‌ی تاریخ امرداد 388 به این موضوع پرداخته است. عنوان این نوشتار «دستبرد به تاریخ در دو برداشت» است که در آن به برداشت‌های نادرست و سلیقه‌ای در باره‌ی تاریخ ایران باستان پرداخته و دیدگاه‌های گوناگون را واکاوی می‌کند.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 388 امرداد:

 https://goo.gl/XapYju

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30