لوگو امرداد

سرگذشت نشان جام جان‌باختگان در 22 سالگی

آرم جام جانباختگاناین روزها که به هنگامه‌ی برگزاری جام جان‌باختگان نزدیک می‌شویم، هنگام دیدن نشان(:لوگو) جام این پرسش برای ما پیش می‌آید که آن را چه کسی و در چه زمانی طراحی کرده است.

مهرداد سامیا کلانتری طراح نخستین و تنها نشان جام جان‌باختگان است. او در گفت‌وگو با «امرداد» گفت: از من خواسته شده بود تا نشان جام جان‌باختگان را در دوره‌ی 14، در زمان کوتاهی طراحی کنم. من نیز این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دادم.

مهرداد سامیا افزود: طراحی لوگو در اصل برگرفته از کره‌ی زمینی بوده که بر دوش هرکول است. نقش هرکول را هم از تندیس او در بیستون برداشت کردم.

او که طراح بازی‌های فکری گوناگونی نیز است، طراحی نشان جام جان‌باختگان را از مشوق‌های ایجاد بازی‌های فکری خود می‌داند.

در ادامه بابک سلامتی، هماهنگ کننده ی جام جان‌باختگان دوره‌ی 14 گفت: «تا دوره‌ی 13 بازی‌ها به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شد. اما در دوره‌ی 14 تصمیم بر این شد که بازی‌ها به صورت متمرکز انجام شود. بر این اساس دگرگونی‌های بسیاری انجام شد که یکی از آن‌ها  تهیه‌ی نشان برای جام جان‌باختگان بود. این درخواست را به مهرداد سامیا کلانتری دادیم. او پیشنهاد ما را پذیرفت و به صورت افتخاری آن را برای جام انجام داد. در همان دوره، این نشان را بر روی پرچم‌ها‌ی کوچک چاپ کردیم و به تماشاچیان دادیم. یکی از هموندان آن روزهای کانون به نام آرش خدادادی از روی نشان طراحی شده، مشعل جام را در زمان کوتاهی طراحی کرده و ساخت.»

سلامتی افزود: «البته بعدها این مشعل دگرگون شد. این مشعلی که پارسال در جام جان‌باختگان برافروخته شد، آن مشعل نیست.»

نشان جام جان‌باختگان از سال 1373خورشیدی همراه بازیکنان و ورزش‌کاران این جام شده است و امسال 22 سال از این همراهی می‌گذرد. به امید 120 ساله شدن این نشان و جام.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04