لوگو امرداد
مهتاب کرامتی و امین تارخ در مستند گندی‌شاپور

وه انتیوک شاپور، به نمایش در می‌آید

فیلم «وه انتیوک شاپور» نخستین مستند ساخته شده درباره‌ی شهر باستانی «گندی شاپور»، به کارگردانی سودابه مجاوری و فیلمبرداری حسن اسدی و مهدی موسوی در  سالن سینما حقیقت به نمایش در می‌آید. گفتنی است که گفتار متن این مستند  از سوی دو بازیگر برجسته‌ی سینما مهتاب کرامتی و امین تارخ اجرا شده است.

وه انتیوک شاپور، نام گندی شاپور است به زبان پهلوی به معنای انتاکیه شاپور بهتر است، شهری که شاپور اول ساسانی در ۲۶۰ میلای در خوزستان به افتخار پیروزی بر امپراتوری روم و فتح انتاکیه ساخت.

شهر مکان دانشمندان بود، پزشکان، هنرمندان و نیز روشنفکران و دگراندیشان. نخستین شهر علمی، پزشکی و دانشگاهی بین‌المللی جهان باستان که سند برگزاری کنگره پزشکی آن در دوران انوشیروان در تاریخ ثبت شده است، شهری که تا سده‌ی۴ هجری برای۸۰۰ سال به بالندگی خود ادامه داد.

دستاوردهای پزشکی جهان اسلام، پزشکی و دامپزشکی غرب، گیاه‌شناسی و داروسازی و نهضت ترجمه‌ی دوران خلفای عباسی، برآمده از گندی شاپور است. شهری که امروزه جز دشت‌ها و کشتزارهای وسیع هیچ از آن برجای نیست.

ساخت این مستند که نزدیک به 6 سال به درازا انجامیده است، آغازی بر انجام نخستین کند و کاوهای باستان‌شناسی در سایت باستانی گندی شاپور بود.

مستند وه انتیوک شاپور، به همراه نشست نقد و گفت‌و‌گو ، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت 1397 ، ساعت 17 در سالن سینما حقیقت مرکز سینمای مستند و تجربی به نمایش در می‌آید.

دوست‌داران برای دیدن این فیلم می‌توانند به نشانی تهران، سید خندان، ابتدای سهروردی شمالی، میدان پالیزی (شهید قندی)، کنار بانک مسکن، مرکز سینمای مستند و تجربی بروند.

باشندگی (:حضور) در این برنامه برای همه آزاد و رایگان است.

 پوستر فیلم مستند وه انتیوک شاپور

سودابه مجاوری، کارگردان فیلم مستند وه انتیوک شاپور

سودابه مجاوری، دانش‌آموخته‌ی سینما و پژوهش هنر، ساخت فیلم‌های مستند و برگزاری چندین نمایشگاه نقاشی، پیشینه‌ی آموزش در دانشکده‌های سینما و هنر و معماری و دریافت برخی جوایز داخلی و بین‌المللی در همین زمینه را در کارنامه ی خود دارد.

صحنه‌ی فیلمبرداری از فیلم مستند وه انتیوک شاپور

صحنه‌ی بازسازی‌شده‌ی فیلم وه انتیوک شاپور

صحنه‌ی بازسازی‌شده‌ی فیلم وه انتیوک شاپور

وه انتیوک شاپور، به نمایش در می‌آید

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درود به امین تارخ که پیشگام هست در نقش آفرینی در بخش باستانی ایران

  2. بسیار کار ارزنده ای را انجام دادید ، دست مریزاد دوستان، سپاس فراوان از همه دست اندرکاران فرهیخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27