لوگو امرداد

پرنده ‌‌نگری در تالاب گندمان را از دست ندهید

تالاب گندمان در نزدیکی شهر گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری جای دارد. این تالاب در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری در ایران قرار دارد. که این تالاب زیبا در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

گستره‌ی تالاب گندمان که در جنوب باختری (:غربی) گندمان جای گرفته است، ۹۸۰ هکتار است و بلندی آن از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. منابع تأمین کننده آب تالاب افزون‌بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است. همچنین بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب را بیشتر گونه‌های حاشیه‌ای و نم‌پسند تشکیل می‌دهد که از آن جمله می‌توان از درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش یاد کرد. پرندگانی چون لک‌لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی‌سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه‌دار و سیاه‌ماهی است.

از امکانات ویژه‌ی تفریحی و ورزشی پیرامون تالاب، پرورش و نگه‌داری اسب و همچنین سوارکاری در مرغ‌زار پیرامون تالاب است. سنت پرورش اسب از زمان‌های بسیار دور در این منطقه بختیاری معمول بوده و نژاد ویژه‌ای به وجود آورده‌ است که آمیزه‌ای از نژاد بومی و عربی است.

 

9

5

6

 10

0114

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06